Hej!

Funderar på trädstraktor, kollat lite på forumet men många trådar är några år gamla.

Vi har en tomt om ca 5000 kvm, gissar ca 3500 kvm gräs, tja mossa/gräs (relativt plant, inte mycket buskar eller träd, delat på tre "områden") och 1000 kvm gårdsplan (singel).
Den huvudsakliga anledning till mina funderingar kring trädgårdstraktor är att det växer upp mycket ogräs/maskrosor m.m på gårdsplanerna. Rensa manuellt tar mycket tid och är svårt att hinna med när ogräset växer som mest. Tidigare ägare körde över gårdsplanerna en gång per vecka med en liten harv efter sin trädgårdstraktor och det gjorde förutom att det såg snyggt ut att ogräset revs upp (det fick väl aldrig fäste), det såg helt enkelt prydligt ut. En åkgräsklippar skulle dessutom kapa ned på tiden för att klippa gräsmattan.

Så jag vänder mig hit för tips om jag tänker rätt och isåfall vad jag ska ha för trädgårdstraktor (märke, typ, storlek, motorstyrka, ja vad som är viktigt). Det jag spontant prioriterar är:
Kunna dra en harv
Kunna klippa gräs såklart
Robust - lite underhåll
Pris är naturligtvis också en faktor

/gårdsnissen
 
En Husky är stark och bra men kanske inte billigast. Jag såg att bonden här brevid körde Husqvarna så då kopierade jag upplägget. Köpte en LT151 när vi flyttade hit då det var en bra deal just då image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min tomt är ca 4900 m2 och har inte buskar etc så det fungerar bra med klippbordet under sätet. Brukar avsluta veckan med att klippa gräset på fredagkvällen. Härligt att mysa runt med radio i öronen och som avslutning kör jag med harv över gårdsplanen så det blir helgfint.
 
Midjestyrning och hydrostatdrift är väldigt trevligt på en gräsklippartraktor.
 
Det finns väl inte så många gräsklippartraktorer med midjestyrning?
Det brukar väl mest finnas på maskiner med frontklippare, och då kallas de inte "traktorer" längre (åtminstone inte här i krokarna).

Hydrostat och midjestyrning är hur som helst väldigt trevligt, men nyttan växer med hur knixig gräsmatta man har.
Har man en gräsmatta med väldigt lite träd/buskar/annat så får man väldigt mycket maskin för pengarna om man väljer bort dessa.

Sedan har jag fått för mig att traktormodeller, generellt, är lite mer robusta när det gäller att dra eller knuffa på saker än vad motsvarande "riders" är.

Jag ska väl tillägga att jag är väldigt nöjd med min "rider" förutom att jag ångrar djupt att jag inte satsade på en maskin med hydrostat, trots att min trädgård inte är jätteknixig.
 
Redigerat:
House3 skrev:
En Husky är stark och bra men kanske inte billigast. Jag såg att bonden här brevid körde Husqvarna så då kopierade jag upplägget. Köpte en LT151 när vi flyttade hit då det var en bra deal just då [bild]
Min tomt är ca 4900 m2 och har inte buskar etc så det fungerar bra med klippbordet under sätet. Brukar avsluta veckan med att klippa gräset på fredagkvällen. Härligt att mysa runt med radio i öronen och som avslutning kör jag med harv över gårdsplanen så det blir helgfint.
Låter som att du gör precis det som jag vill kunna göra. Tror förra ägaren också körde på fredagen för att som du skriver "ha det helgfint". :)

Tolkar det som att du är nöjd med din Huskvarna LT151 - skulle du köpt samma idag?
 
Är inne på en traktor (framför "rider"/frontklippare) lite av de anledningar som du skriver - inbillar mig att en traktor är billigare i både inköp och underhåll - är det så? Medför hydrostat mer underhåll?
 
Jag har en av varje i stugan, en ny Husqvarna rider och en Partner "traktor" och jag tycker att de båda är tämligen lättskötta, byta olja enligt föreskriven intervall och se till att rengöra maskinen efter klippning, det är lättare att hålla ridern ren.
Tycker inte det varit något extra på någon av maskinerna, Husqvarna maskinen är ju dock bara 2 år gammal.
Det som jag upplever som mest problem är att tänka till hur man kör i backar med den midjestyrda, det går inte att svänga hur som på samma vis som med traktorn.
Sen klipper vi inte mycket med gräsklipparna utan tar det mesta med rotorslåtter till den riktiga traktorn, det är betydligt mer trevligt än någon av gräsklipparna.
 
Redigerat:
gårdsnissen skrev:
Tolkar det som att du är nöjd med din Huskvarna LT151 - skulle du köpt samma idag?
Jag är nöjd och skulle nog välja samma idag med tanke på min lätta trädgård. Har även köpt till snöslunga och det har fungerat bra även om jag inte behövt den denna vintern. Har ju singel på ett par hundra kvadrat, men har satt på Miniskidor som medar så den inte ska gräva sig ner.
 
En traktorklippare är att föredra om du skall dra kärra, harv osv. Mer tyngd på bakhjulen och slirar inte så lätt som en rider. Finns ju förvisso fyrhjulsdrivna rider men de kostar ju därefter.
 
Jag har haft en Husqvarna lth 151, alltså med hydrostat. Bytte den till en större Jonsered rider för ett par år sen.
Anledningen att jag bytte var enbart att jag ville ha midjestyrd maskin.
Husqvarnan är en jättebra maskin, så bedömer du att det funkar bra med traktor så är en 151 bara att rekommendera. Men en med hydrostatlåda!
 
Har en stiga villa med hydrostat. Väldigt smidig när man klipper (vi har mycket buskar o dy) men mindre bra som traktor som andra redan påpekat. Det är 14hk så den är stark men eftersom den är framhjulsdriven och bakhjulsstyrd så är den svår att dra med, backar man med kärran så släpper styrningen om man har lite tyngre last, samt framåt så står den o spinner.. Hydrostat är bra till små ytor när man kör fram och tillbaka, det vill jag inte vara utan, men jag skulle nog helst vilja ha en minitraktor och inte en rider, dels för jag använder den även till annat än att klippa. Jag hyrde en krävmaskin då fick ridern tjänstgöra som dumper.
 
Låter som att det får bli en traktor (med hydrostat) och ingen har sagt något illa om Husqvarna så det lutar åt det. Något särskilt att tänka på vid modellval?
Kollat på Husqvarnas hemsida och de har två modeller TS238 och TS242 där den stora skillnaden väl är 97 vs 107 cm klippbredd resp litet starkare motor på TS242. De kostar enligt hemsidan 19 900 resp 26 500. Finns det någon anledning att smälla nästan 7 laxar extra på TS242?
 
Jag skulle säga att det räcker bra med 97 cm. Du får köra 11 istället för 10 vändor för att täcka samma yta och frågan är om du tycker det är värt merkostnaden. Jag kör en gång i veckan så de minuterna extra spelar mindre roll. Starkare motor är ju alltid trevligt, men jag tycker den lilla räcker långt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.