Hej alla!

Har fått mycket olika svar på detta.

Tvättstugan i källaren ska renoveras. Har en gammal gjutjärnsbrunn som ska bilas bort. På betonggolvet ligger en epoxybeläggning (1-3 mm) som sitter som ett berg. Frågan är om jag kan lägga klinkers (fix såklart) direkt på golvet som det är eller om epoxy-ytan måste tas bort först.

En allmänt kunnig har sagt att det bara är att lägga klinkers direkt på. En rörmokare sa att den måste bort eftersom golvet inte tillåts andas om jag lägger fix och klinkers direkt på epoxy. Vad är rätt?

Om det måste tas bort först, tror ni denna lösning fungerar? http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/87023-fattigmansbetongfras.html

TACKSAM för alla svar.
 
Jag tror inte att diffusionsöppenheten påverkas bara för att det ligger klinkerplattor över. Ånga som kommer från golvet lär ju vandra upp genom fogarna i vanlig ordning?

Däremot bör man lägga en primer först och då är det viktigt att välja en som är diffusionsöppen.

Men är ni säkra på att epoxifärgen som ligger på golvet idag verkligen är diffusionsöppen? Om inte, så spelar diffusionsegenskaperna på nästkommande lager knappast någon roll.
 
Hej! Nej vi har faktiskt ingen aning om det nuvarande epoxy-golvets egenskaper. Flyttade in i höstas. Det där golvet har nog legat i 10-20 år. Men det är inget släpp, bubblor eller sprickor och golvet är egentligen av mycket bra kvalitet (verkar det som). Dock väldigt fult. Vi vill ha klinkers där istället.
 
hej epoxy i källare är oftast en dålig ide då man i händelse av tillskjutande fukt får släpp på färgen och plattorna som sitter på skulle nog för att vara säker slipa bort färgen innan så det är åtminstone fläckvis öppet lättast är det att fräsa golvet med en betongfräs eller slipa ner färgen med en betongslip
 
Hej,

Har pratat med mitt försäkringsbolag som hänvisade till den expert de brukade ha hjälp av. Har även pratat med en firma som lägger epoxygolv eller massagolv som det också kallas.

Man kan definitivt ha dessa golv i källare, har man problem med fukt så märker man det. Dessa epoxygolv finns på hundratusentals källargolv och i bostads- hyreshus källare och speciellt i tvättstugor.

Man kan också lägga klinkers direkt på detta utan större problem, dock behövde man lägga på en primer först.

Var inne på att fräsa bort det men släpper det nu i och med att två olika experter uttalat sig.
 
Ja, epoxy på källargolv är inga problem. Har själv lagt det med gott resultat. Men som jag skrev ovan: Välj en primer som är diffusionsöppen (för säkerhets skull).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.