Har läst en masa trådar och pratat med hantverkare om att bygga hus för att göra vinst. Hittills har responsen varit positiv. Som rubriken lyder är jag inte själv hantverkare och har inga egna planer på att "jobba" på huset. Men jag har erfarenhet från företagsamhet. Tanken är att huset ska ligga i Stockholms Län.

Budgeten på projektet är tänkt att vara ca 3,5mkr*. Tanken är att man ska snåla där man har råd att snåla.

Jag skulle gärna vilja att ni petar hål på min idé. Jag vet redan nu att tomten kommer vara en kritisk del efter diskussioner med byggare.

*Om budgeten är icke-realistisk finns det möjlighet att bjuda in investerare i projektet.
 
Redigerat:
Bygg bostadsrätter istället, tydligen såldes dom för 168% vinst i Stockholm, alltså kostade det 1 miljon att bygga såldes den för 2,68 miljoner. Tror nog att det inte är några problem idag att göra så men det är idag.

Med införingen av amorteringsreglerna så skulle jag nog vänta för att se vad som händer med bostadspriserna innan jag skulle börja med ett sådant projekt som lär ta minst ett år från ide till verklighet.
 
huggan skrev:
Bygg bostadsrätter istället, tydligen såldes dom för 168% vinst i Stockholm, alltså kostade det 1 miljon att bygga såldes den för 2,68 miljoner. Tror nog att det inte är några problem idag att göra så men det är idag.

Med införingen av amorteringsreglerna så skulle jag nog vänta för att se vad som händer med bostadspriserna innan jag skulle börja med ett sådant projekt som lär ta minst ett år från ide till verklighet.
Jag kommer att sälja min bostadsrätt i samband med detta hus-projekt. Det kanske jag borde ha nämnt.
 
Generellt skulle jag avråda från detta om du inte har kunskaper i ämnet och inte ska göra något själv. Men visst, i Stockholm går väl allt. Vad har du för budget på själva huset? Att få in hela kostnaden under 3,5 i Stockholm känns inte troligt då tomtpriserna är höga. På bra läge kostar väl bara tomten 2-3 miljoner?
 
O
Jag tror att det är svårt att få igenom några stora vinster. Jag är förvisso skeptisk redan från början att bygga själv för att göra en vinst...
Jag tror i så fall mer på att satsa mer pengar köpa ett par tomter som ligger bredvid varandra, kontakta sedan något hus företag och kolla vad du kan få för pris på bygget om de bygger 2st likadana hus.

3,5milj kan bli svårt att komma fram med... Är tomtkostnaden inkluderad i det här? eller är den vid sidan om?


Att försöka snåla på vissa ställen för att spara pengar tror jag blir väldigt svårt. Det skulle vara att köpa golv och kakel själv. Men frågan är hur mycket man tjänar på det. För genvägar ska du undvika. Börja med att hitta en hantverkare som du litar på och prata igenom upplägget med honom.

Sedan, tänk igenom både en å flera gånger..
Att bjuda in fler folk i det hela är något jag absolut inte skulle rekommendera...
Ju fler kockar desto sämre soppa....
Då är det ännu fler som vill tjäna pengar...

Att bygga för att själv bo där är en helt annan sak. Då är man inte lika bunden av att göra en bra och snabb affär...
 
Vem skulle köpa det huset?
Köparen kan ju lika gärna gå direkt till hantverkaren och slippa undan att betala vinst till TS.
Om TS ska göra någon vinst måste han också tillföra något, kunskap, eget arbete eller en bra finansiering.

Men visst kan man spekulera och hoppas att priserna går upp.

Protte
 
S
Som egen liten företagare så finns det två saker som gäller, man ska kunna det man tar sig ann och brinna för det. Detta känns bara som om TS tror sig se lättförtjänta pengar genom andras arbete.

Problemet är att det finns andra som gör samma sak men som troligen byggt 100 villor och kan allt på sina fem fingrar. De brinner för sitt yrke och utvecklas hela tiden. TS kan inget, har ingen erfarenhet och verkar inte vara speciellt intresserad i husbygge.

Du skriver om "erfarenhet av företagsamhet", kan du specificera dig lite mer?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det är mer eller mindre omöjligt att bygga ett hus något sånär centralt i Stockholm för 3,5 miljoner om även tomt och anslutningskostnader etc. räknas med. Du ska vara glad om du ens hittar en tomt med hyfsat läge i närförort för de pengarna.

Därmed inte sagt att det inte går att göra pengar på husbyggen i Stockholm, det gör det absolut om man vet vad man gör, men du behöver en betydligt större plånbok.
 
Hade jag en budget på 3,5 miljoner skulle jag sikta in mig på att renovera/ nybygge av ett fritidshus i omedelbar närhet till Stockholm som start.

Ett fritidshus kan vara en koja med pappväggar för att spetsa till det, medan en villa har fler krav från kommun.
Finns fritidshus för en hyfsad peng att renovera. Och jag är inte säker på att alla förstår skillnaden på villa / fritidshus, när man följer budgivningarna på en del fritidshus.
 
  • Gilla
Mikael_Swe
  • Laddar…
N
Är detta ett något sent aprilskämt.
 
Detta är ingen dålig idé!
På 2,5år har det smällt upp ca 40 hus runt ikring mig och de går för höga priser, ca 70% är på ren spekulation!
Långt högre än vad jag vet att tomterna kostar och vad husen kostar. I Stockholm är det för tillfället väldigt lönsamt att köpa tomt och bygga hus på.
Det går att få bra tomter för 1,5milj och tom lägre om man är ute i rätt tid på året, dvs inte så här års.
Driver man projektet själv och tar in hantverkare från olika håll när så behövs och gör lite själv så tror jag att du kan göra en bra affär.
De flesta jag känner köper just nyckelfärdiga hus som redan är uppförda och klara att flyta in i.
Många orkar inte eller känner sig osäkra med att driva igenom den process som det innebär att köpa en tomt och planera hela bygget.
 
  • Gilla
Mikael_Swe
  • Laddar…
I mitt område börjar tomtpriset på 3,5 och det är i närförort till Stockholm. För 3,5 med hus om du bygger själv hamnar du i bästa fall i Norrtälje.
 
Tomter i Sthlm är mycket dyra. Hade de inte varit det så hade fler byggt nytt. Börjar du snacka om att köpa hus i utkanten som exempelvis Bro, Bålsta, Vallentuna så har du nog mer chans att lyckas. Där är det dock inte lika het marknad så man tar sig alltid en risk.

I sollentuna, täby, danderyd, bromma, solna, sundbyberg osv får du inte några tomter under 2,5 i kvarter där du sedan kan sälja din nya villa dyrt. Lägg sedan till att du inte vet vad det kostar att ansluta vatten/el + att markarbetet kan innebära sprängning d.v.s den utgiftsposten är varierande. Av den anledningen är det inte att rekommendera att bygga på spekulation när det rör sig om så mycket pengar.

Köp en villa med stor tomt och ett stort hus och gör om det helt. Det kan du tjäna massor på utan samma risker i mitt tycke!
 
Tack för feedback. Vill förtydliga att den hypotetiska tomten ska ligga i utkanten av Stockholms Län. Finns gott om tomter för 500-1000tkr.

Användare Huddingebo ovan säger vad jag tänker. Det finns "lata" husköpare som inte är intresserade av att ta sig igenom processen. Det är denna målgrupp jag har i åtanke.

@ynnor234 Att köpa ett slitet fritidshus kanske är ett smart första projekt innan man köper tomt. Förutom ev vinst kanske man får ny värdefull kunskap.
 
Jag är rätt övertygad om att de som tjänar pengar på spekulationsbyggen, får sin vinst genom den allmäna prisökningen under byggtiden.

Dvs. du kommer att göra lika stor vinst/förlust om du istället använder pengarna till att köpa ett bef. hus. Och äg det i ett år (ev. hyresintäkter också), och sälj sedan.
 
  • Gilla
Mikael_Swe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.