Vi planerar att plattsätta med betongplattor blandat med gatsten i ett rutmönster. Problemet är att stenarna ju har olika höjd. Hur går man tillväga då? Jag har sett att det finns gatsten i halvhöjd att köpa, men vi har redan ett gäng vanliga gatsten liggande och vill såklart använda dom. Jag tänker mig att man först lägger betongplattorna och sedan gräver ur sättsanden för att sätta gatstenen, men det verkar vanskligt. Tacksam för tips.
 
Hur ska stenarnas mönster vara?
Ska gatstenen vara i en egen yta, eller allt helt blandat?
Körbart?
 
Redigerat:
Ja, den sättningen hade jag inte varit sugen på att göra med sten i olika tjocklek..
Visst går det att göra det snyggt vid läggningstillfället, men långsiktigt hållbart.. nja..
 
G Gröna Anna skrev:
Vi planerar att plattsätta med betongplattor blandat med gatsten i ett rutmönster. Problemet är att stenarna ju har olika höjd. Hur går man tillväga då? Jag har sett att det finns gatsten i halvhöjd att köpa, men vi har redan ett gäng vanliga gatsten liggande och vill såklart använda dom. Jag tänker mig att man först lägger betongplattorna och sedan gräver ur sättsanden för att sätta gatstenen, men det verkar vanskligt. Tacksam för tips.
En gammal tråd, men chansar på att du finns kvar här. Vilken lösning valde ni till slut och hur blev resultatet? Vill knappt veta då jag håller på precis just nu med samma sak :)

Plattorna (40x40) är lagda och nu håller jag på att lägga gatstenen. Plattorna är 50mm tjocka vilket innebär att jag behöver gräva ur mer eller mindre 50mm för att få plats med gatstenen. Hur mycket jag behöver gräva ur mellan ”fyrgrupperna” beror naturligtvis på hur hög varje gatsten är. Men det är ett styvt arbete då både bärlagret (bergkross 0-16) och stenmjölet (0-4) är paddat.

Det komprimerade stenmjölslagret är 4-5 cm tjockt, vilket innebär att jag får gräva bort all stenmjöl i ”rännorna” och även lite av bergkrossen, för att sedan återfylla med ett tunt lager stenmjöl som jag sätter gatstenen. Därefter klubbar jag ner stenen till samma höjd som de omgivande plattorna.

När detta är klart så är planen att sopa ner stenmjöl (0-4) i fogarna mellan gatstenarna och kanske en något finare fogsand mellan plattorna då dessa fogar inte är så mycket mer än 2mm. Som en ram runt allt (totalt 3x4 fyrgrupper) lägger jag två rader med gatsten. Den yttersta raden tänker jag kantförstärka på något sätt, vilket samtidigt kanske kan fungera som ett ”stopp” för att stenmjölen inte ska kunna sippra ut i gräskanten.

Ja, om detta är rätt eller fel tillvägagångssätt lär väl visa sig om något år antar jag 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.