Håller på att måla om taket i ena sovrummet, men får inte till det riktigt. Hur jag än gör så blir de flammigt.
Taket var vitt innan och ska målas om i vitt igen.
Har strykt 2 lager. Först från höger till vänster (ej ifrån ljuset) sen sista lagret ifrån ljuset. Borde stämma?
Använder jag för lite färg?
Vet inte exakt hur stort rummet är, men i runda slängar 10-12kvm. Hur många liter färg borde rimligtvis gå åt? Använde nästan upp 3 liter nu.
 
  • Gilla
OS1
  • Laddar…
Nästan lite pinsamt att säga men sprang på en takfärg på rusta som dom hade kampanj på just nu.
Har tidigare målat ett rum (väggar) med deras väggfärg och blev överraskad hur bra de blev så tänkte att deras takfärg kanske också fungerar bra.
 
Det är viktigt att måla vått i vått.
Vattenbaserade färger torkar oehört snabbt så man måste vara snabb.
Ett tips är att öppna ett fönster och kyla ned rummet.


Blir det olika tjocklek på färglagret blir strukturen olika och bryter ljuset olika.
 
Ja Rusta-takfärg har jag provat.... Målade och målade och det blev inte alls bra. Gick in till lokala färghandlaren och han sa att man kan bara inte misslyckas med takmålning, det måste bero på färgen. Köpte kvalitetsfärg och då blev det bra. Iofs detta var för snart 25 år sedan, så det kan vara annat nu...
 
Med bra takfärg kan man lägga på rätt ojämnt och det kommer ändå "smälta" ihop och bli slätt och fint när det torkar.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Alcro RF, går inte att misslyckas med.
 
Köp en "riktig" takfärg så ska du se att det blir bättre men det är viktigt att vara snabb!
Det kan vara bra att vara två som målar men med 10-12 kvm borde du hinna bra ensam.

Se till att röra om färgen ordentligt också, även om den "skakats" i butik just före. 3 liter till två strykningar låter lite snålt men kan räcka om det är ganska jämt underlag.
 
Borde ha hänt en del på 25 år :) men samtidigt är de väl lite så att man får vad man betalar för antar jag.
Lika bra att köpa en "riktig" färg då. Nu när de är målat en gång lär de nog räcka med en strykning?
För övrigt så luktar rusta-färgen för jäkligt!
 
Har använt Teknos Biora 3 många gånger med bra resultat. Det dyker upp trådar lite då och då om folk som har köp färg hos lågprisvaruhusen och är inte nöjda med resultatet.

Tipsen blir alltid de samma, gå till en "riktig" målarbutik och köp färg. Vilket även jag håller med om.

För att jämföra Rustas takfärg med Teknos Biora 3.
Rustas färg har 35% mer vatten är ex. Teknos.
 
Sådär. Nu är en färg ifrån Beckers inhandlad. Borde förhoppningsvis vara lite bättre :)
 
hur gick det?
Hoppas taket är inte smutsig av fex nikotin som går genom vattenfärger och måste grundas med spärrfärg för att taket ska förbli vitt.
Jag har i min oerfarna tid målat och målat och det var vit efter målning men gult och flammig igen efter det torkat ....... många lager färg och det blev bara något bättre än före , men ej kritvit :(.
Hoppas du lyckas bättre !
gaia
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Har inte hunnit lägga på färgen ännu. Kommit lite i mellan som måste gå före. Men till helgen ska de målas för fullt 😉
Nja någon gammal nikotin ska de nog inte vara. Taket var ganska fin i färgen på sina ställen. Va massa gammal väggfärg etc som jag störde mig på bara.
Återkommer efter helgen.
 
Det blev klart bättre med beckers färgen.
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.