Idag har vi ett sunkigt badrum med plastmatta som vi gärna hade gjort något åt.
Enligt mig ser det ut såhär i sketchup:
Idag.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är 266 brett och 205 djupt. "Lådan" uppe till vänster i bild löper det ventilationsrör i, det är även därifrån vattenrören kommer ut. Bjälklaget löper i "vänster-höger" riktning på bilden.

Våra tankar går väl lite lösta såhär:
Dusch med takduschfunktion, på något sätt minimera stänk på golv då golvskrapning är det sista man vill göra när man är nyduschad. Personligen hade jag kunnat fundera på kabin men det har lagts veto mot det.
Bad är ju väldigt skönt de få gånger man gör det själv, däremot är bad grymt bra för barnen. Men ska man ha bägge eller kompromissa...
Hyfsad tidlös design (vita väggar och schackrutigt golv är en kopia från tidigare ställe vi bott på)
Ett tvättställ räcker men gärna lite förvaringsplats, som kommoden ser ut i alternativen nedan ungefär.

Dörren öppnas idag inåt men kommer vändas till utåtöppnande. Däremot är det lite svårt att flytta på den då det sitter radiatorer på utsidan precis till vänster om öppningen.

Första alternativet ser ut såhär:
NyttLitet.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I andra alternativet flyttar vi ut väggen 62 cm och får ett rum som är 328x205.
nyttStort.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och jag har nog satt duschdörrarna lite konstigt där men tanken är duschplaceringen.

Alla förslag och ideer är välkomna.
 
Åsa Lund
Jag hade börjat med att utgå ifrån att INTE flytta varken golvbrunn eller toalettstol. Då börjar det likna ett stambyte och det tror jag inte dina grannar är intresserade av.

Sorry, men ser fram emot nya skisser!
 
Tack för kommentae! Det är i ett radhus och jag utgår från att stammen inte är gemensam med grannen. Brukar man bygga så? Ska kontrollera för säkerhets skull.
 
Åsa Lund
Trodde det var en vanlig flerbostadshus-lgh, sorry!

Är det en bostadsrättslgh kan du behöva ha styrelsens samtycke iaf.

Oavsett vilket är det väldigt fördyrande att flytta golvbrunn och WC. Testa om du kan hitta en lösning utan flytt :)
 
Beror helt på hur det ser ut under golvet och hur mycket marginaler som finnes.
 
Sant jag tänkte ta upp ett provhål och kolla i god tid innan det blir dags att fixa. Men oavsett vilket om vi nu ska lägga en smärre förmögenhet på att fixa badrummet så lägger jag gärna på lite till för att få det så bra som möjligt. Så om vi utgår från att saker kan flyttas inom vad som är byggtekniskt genomförbart vad säger ni då?
 
Provhål mest tänkt för att kolla hur isolering mm ser ut. Bjälklag är 220 balkar.
 
Åsa Lund
OK. Har du vägghängd WC med avloppsröret in i schaktet? Är 2,66 fram till schaktet eller fram till väggen bakom WC?
 
266 är till väggen bakom toaletten. Avloppsröret går rakt ner från bakom toaletten.
 
Ingen där ute i cyberrymden med ideer eller förslag?
 
Åsa Lund
Har inte haft tid idag, varit på byggmöte om stambyte :)

KAnske imorgon eller i helgen, om det blir dåligt väder
 
O
Fundera inte så mycket på var avloppen sitter idag. Det är en så pass liten kostnad när man ändå gör ett helt nytt badrum.
Frågan är vill ni ha 2st duschar eller räcker det med en?
Nu vet ja inte hur pryda ni är i Er familj, kan ni samsas om badrummet? om den ena badar kan den andra duscha då?
Själv skulle jag inte ha några problem alls...
i så fall kan det vara vettigt med 2 duschställen... Toalettens placering, jag är allergisk mot toaletter som är mitt emot dörren...
 
O
Åsa Lund skrev:
Trodde det var en vanlig flerbostadshus-lgh, sorry!

Är det en bostadsrättslgh kan du behöva ha styrelsens samtycke iaf.

Oavsett vilket är det väldigt fördyrande att flytta golvbrunn och WC. Testa om du kan hitta en lösning utan flytt :)
Det är bra att införskaffa styrelsens tillstånd om man bor i brf, men jag har precis fått lära mig att man kan inte kräva det av medlemmen...
Troligtvis behöver man ändå bila upp en del för att byta golvbrunnen då den troligtvis inte är godkänd. Att då bila lite mer känns som det egentligen kvittar.... Tja, det liknar ett stambyte så fort badrummet rivs ut, så det kvitter väl.....

Det är väl bättre att göra om så man blir nöjd... Det är ändå en ganska liten kostnad på det stora hela...
 
Tackar för input. Det där med toalett mitt emot dörr är något jag stött på här på forumet. I verkliga livet tror jag att jag aldrig någonsin reflekterat över det. Men det kanske är en ovanlig företeelse. I alternativ 2 är ju toan bredvid ingången hur ser det ut platsmässigt där? Man kan nog få 40cm till väggen men då hamnar dörren precis till vänster om toan upplevs det konstigt? En grej jag sett med alternativ 1 är att det verkar svårt att få till en plats att hänga handdukar på så att man når dem utan att kliva ur badkaret. Två duschställen tror jag mest skulle behövas nör barnen blir större men då misstänker jag att de även blir för pryda för att ha en naken mamma/pappa i samma rum men tackar för förslaget.
 
DörrFlyttad.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt förslag. Innbär flyttande av dörren, som jag inte ville från början men å andra sidan gillar jag layouten mycket bättre. Man kommer åt handdukar från badkaret också om dom hänger på väggen till höger från där man kommer in. Vad tror ni?
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.