Planerar en tillbyggnad och av designskäl skulle jag vilja utforma taket enligt bilden.
Det jag inte är riktigt tillfreds med är huruvida avrinningen från detta möte skall ordnas på ett säkert samt gärna enkelt sätt.
Tar tacksamt emot era förslag. Gärna länkar till lösningar.
3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1.jpg
 
Vad har du tänkt för ytterbeläggning på taket?
 
Befintliga huset: taklutning 18gr, takbeläggning 2-kupiga betongpannor.
Tänkte fortsätta med det även på tillbyggnaden.
Jag är dock öppen för förslag om det förenklar.
 
Det där fixar plåtis.....

Jag gissar att man tar bort sista raden pannor på båda taken och lägger plåt där med fall åt lämpligt håll..
 
  • Gilla
LarssonBygger
  • Laddar…
Går väl att ordna antar jag men inte är det trivialt... det blir ju i princip ett platt tak imellan de båda taken.

Man måste väl tänka på lutningen medan man bygger, tror inte det räcker med lite plåt.

/ATW
 
Mathias, hänger du kvar här än?! Minns dina inlägg från tiden du byggde badrummet på Lewis-plåtar...(off topic)

Jag är inne på att sätta typ ränndalsplåtar med lutning åt varsitt håll (från mötets mitt). Behöver i så fall skapa lutning, precis som Arne är inne på. Har dock inte kunnat visualisera hur avslutningen ser ut, dvs där ränndalen skulle behöva sväna 90gr (markerat med rött). Men det kanske plåtisen har koll på.
31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blir en typ av ränndal men allt måste vara dubbelfalsat vid sån lutning/ konstruktion en kunnig plåtslagare löser det.
 
Jag skulle nog haft nocken åt det andra hållet så det blir vanliga ränndalar in i det bef taket.
 
där du har ringat med rött blir det väl också en ränndal, som går uppifrån och ner på det bef taket?
 
eller en skopa typ:


skopa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nino skrev:
där du har ringat med rött blir det väl också en ränndal, som går uppifrån och ner på det bef taket?
Blir troligen skopor men inget som privatpersoner kan lösa själva utan måste göras av plåtslagare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.