Hej!

Skissar på vad vi ska ha för stänkskydd till köket i våran sommarstuga.
Tänker att det vore ganska fint med kakel, eller mosaik, fast då endast ca 30-40 cm upp från bänkskivan.
Problemet är ju att väggen är pärlspont, funderar på hur det blir i själva sponten, när jag sen ska foga i överkant..? Att det då blir ojämnt med fogen där sponten går in.. men jag kanske kan spackla allt slätt först?
 
Hej

Har du trä (pärlspont) som underlag för mosaik eller kakel lär du få problem. Växlingar i träets fuktkvot, som kommer naturligt med de olika årstiderna, innebär att träet sväller resp krymper. Följden blir att du får sprickor i fogarna. Att måla först hjälper inte heller, då måste panelbrädornas alla sidor, inkl kortändorna målas för att förhindra fuktväxlingar. Frågan är om ens det hjälper.
Du behöver ett dött material som gips, betong, tegel, Leca e dyl, om det ska bli bra.
Ta bort så mycket panel som du vill ha keramik och "fäll" in gips där så ska det funka.

//Ronnie
 
  • Gilla
aleklint
  • Laddar…
Hej! Jaha, just det, träet rör ju på sig ja.. får skissa på en infällning eventuellt. ett annat alternativ kunde ju vara rostfri plåt, eller härdat glas.. funderar vidare. tack!
 
Har monterat upp stommar o bänkskivan, så här ser det ut.
Nån som har nåt tips på stänkskydd som skulle passa till detta?
19318_1022670687760816_5512340172085240305_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
måttanpassade glasskivor i en metallskena tycker jag
 
Redigerat:
  • Gilla
aleklint
  • Laddar…
Titta på berryalloc och deras kitchen wall, 2-3 mm tjocka och dom limmar du upp
Vill du ha keramik eller glas mosaik så måste du ha gips bakom
 
  • Gilla
aleklint
  • Laddar…
Andreas_kalmar skrev:
måttanpassade glasskivor i en metallskena tycker jag
Finns det några tillverkare som du rekommenderar? Eller gör man en metallskena själv?
 
nino skrev:
Titta på berryalloc och deras kitchen wall, 2-3 mm tjocka och dom limmar du upp
Vill du ha keramik eller glas mosaik så måste du ha gips bakom
Ja, det var inte så dumt! Frågan är om väggen är tillräckligt plan bara..
 
om jag hade gjort ditt kök hade jag valt att ha den väggen synlig och använt skenor som är avsedda för tex terrarier när man gör skjutdörrar tex eller limmar du mot bänkskivan med silikon nere och en u profilskena uppe så man hakar i glasen
 
Redigerat:
  • Gilla
aleklint
  • Laddar…
Andreas_kalmar skrev:
om jag hade gjort ditt kök hade jag valt att ha den väggen synlig och använt skenor som är avsedda för tex terrarier när man gör skjutdörrar tex eller limmar du mot bänkskivan med silikon nere och en u profilskena uppe så man hakar i glasen
Just ja, så kan man ju göra, bra, tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.