Hej!

Jag har en gammal sommarstuga som ständigt vållar mig ungefär lika mycket bekymmer som glädje. Tur jag ändå gillar att pyssla. :)

Nu är det badrummet som ska göras om från grunden, då det luktar illa där. Huset är ett trähus som är byggt på en krypgrund. Och min tanke är att riva ut väggar och golv totalt så bara reglarna är kvar och man tittar rakt ner i krypgrunden. Rivningen räknar jag med att fixa ;) Men sen börjar problemen med alla val av material och hur man bör bygga.

I omvänd ordning har jag tänkt mig följande uppbyggnad av golvet.

1. Oljehärdad board allra underst för att hålla uppe isoleringen.(https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/board/oljehardad-board-p1007#ReadMore)

2. Nån isolering, Mineralull, Stenull, XPS plattor? Vad bör man välja och nån rekommendation på tjocklek?

3. Fuktbeständig Golvspånskiva https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/spanskivor/golvspanskiva-fuktbestandig-p6601021

4. Ett (eller två ) lager våtrumsgips https://www.byggmax.se/skivmaterial/gipsskivor/vatrumsgips-p07001

5. Ovanpå detta kommer något flytspacklat våtrumsskickt och kakel sättas på. (Vilket jag inte vågar ge mig på själv).

Duger detta tror ni? Har ni något tips på vilket val av isolering man bör välja, och vad tror ni om de andra materialen. Missar jag något oerhört viktigt här?
 
4an kan (ska) du skippa helt. Använd mineralull mellan reglarna, glas eller stenull har ingen betydelse välj den med högs lambda värde!

I övrigt låter det bra! Överväg att sätta nya reglar (45x95 räcker) limskruvade på sidan om de gamla för att få en helt jämn ovansida att limskruva golvspånet i!
 
Endel sätter cellplast/markisolering skivor istället för board.
 
vectrex skrev:
Använd mineralull mellan reglarna, glas eller stenull har ingen betydelse välj den med högs lambda värde!
Där tänkte du fel eller?
 
Tack för ditt svar vectrex,

men ska man inte ha gipsskivor på golvet när man lägger kakel? Måste man inte det i ett trähus där trä:t rör sig när det blir fuktigt/torrt? Jag tycker jag läst i ett antal andra forum att man säger att det är väldigt viktigt?

Och du menar väl med lägst lambda värde antar jag. :)
 
Ja, såklart, lägst lambda...
 
Immeln skrev:
Tack för ditt svar vectrex,

men ska man inte ha gipsskivor på golvet när man lägger kakel? Måste man inte det i ett trähus där trä:t rör sig när det blir fuktigt/torrt? Jag tycker jag läst i ett antal andra forum att man säger att det är väldigt viktigt?

Och du menar väl med lägst lambda värde antar jag. :)
Nej, man ska inte ha gips. Nuvarande våtrumsregler både från GVK och BKR föreskriver limskruvad golvspån på reglar med max CC 60cm. Ovanpå detta skall man flytspackla minst 12mm med punktsvetsat armeringsnät i spacklet.

Gips är godkänt men då måste man limma detta med ett speciallim på spånskivan. Flytspackla är enklare och billigare. Dessutom behöver man oftast ändå spackla ett fall mot golvbrunnen!
 
Redigerat:
  • Gilla
Immeln
  • Laddar…
Grymt, det sparar ju ett arbetsmoment!

Så bara på med spånskivor direkt på reglarna och sen flytspackla! Limskruvad, innebär att man ska limma dom även mot reglarna, eller bara att man limmar dom i skarvarna?

Är det någon viktig skillnad på Byggmax och Beijer byggs fukttröga skivor? Förutom att Beijers är dubbelt så dyr?

https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/spanskivor/golvspanskiva-fuktbestandig-p6601021
jämfört med
http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/byggskivor/spånskivor/golvspån-v313-p5-fukttrög

Det ser ut som att även en ovan byggare som mig ska kunna fixa rivning och förarbetet inför kakelsättaren.

Vågar man fråga om väggarna också? Där river jag också bort allt in till reglarna. Isolerar även där med någon mineralull/stenull och sedan? Bara på med våtrumsgips....eller ska man även där köra med fukttröga spånskivor? Ska man ha någon plast mellan yttervägg&Isolering eller Isolering&Gipsskivorna?
 
Immeln skrev:
Grymt, det sparar ju ett arbetsmoment!

Så bara på med spånskivor direkt på reglarna och sen flytspackla! Limskruvad, innebär att man ska limma dom även mot reglarna, eller bara att man limmar dom i skarvarna?

Är det någon viktig skillnad på Byggmax och Beijer byggs fukttröga skivor? Förutom att Beijers är dubbelt så dyr?

[länk]
jämfört med
[länk]

Det ser ut som att även en ovan byggare som mig ska kunna fixa rivning och förarbetet inför kakelsättaren.

Vågar man fråga om väggarna också? Där river jag också bort allt in till reglarna. Isolerar även där med någon mineralull/stenull och sedan? Bara på med våtrumsgips....eller ska man även där köra med fukttröga spånskivor? Ska man ha någon plast mellan yttervägg&Isolering eller Isolering&Gipsskivorna?
Limskruvad innebär att de skall limmas och skruvas mot reglarna. OBS, detta är viktigt då det gör väldigt stor skillnad för hur bärigheten blir. Anläggningsytorna måste vara plana och rena för att få en bra limfog, detta kan vara svårt att få till med gamla, kanske krokiga, reglar. Det var därför jag skrev om att eventuellt limskruva nya reglar på sidan av de gamla.

Jag tror inte det finns några krav på att använda fukttröga golvspånskivor (var några år sen jag renoverade mitt badrum så det kan eventuellt ha ändrats). Skall inte hamna någon fukt här ändå.

Väggarna skall du inte använda spånskivor (det är iofs tillåtet). Det viktigaste med väggarna är att du måste ha kortlingar överallt där du skall skruva upp något.

Om du använder 15mm konstruktionsplywood bakom våtrumsgipset så kan du skippa kortlingar helt. Detta är en typkonstruktion framtagen av säker vatten: http://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt/vatrumsinnervagg


Själv använde jag 12mm k-plyfa och satte kortlingar där tunga saker skulle upp (kommod, duschvägg och vägghängd toalett), detta var dock före säker vattenväggen fanns.
 
Du ska ju såklart ha ett folietätskikt ovanpå flytspacklingen också. Rollade tätskikt är inte godkända i träkonstruktioner.
 
falkn skrev:
Rollade tätskikt är inte godkända i träkonstruktioner.
Var står det?
 
haavard skrev:
Var står det?
Det står i både BKR och GVK. Här utdrag ur senaste BBV:
BKR skrev:
2.3 Tätskiktstyper
VTgF = Vattentäta golvsystem av folietyp
VTvF = Vattentäta väggsystem av folietyp
VTg = Övriga godkända tätskiktssystem för golv
VTv = Övriga godkända tätskiktssystem för väggar

2.4 Val av tätskiktssystem
Våtzon 1, väggar
Skivkonstruktioner – VTvF
Massivkonstruktioner – VTvF eller VTv
Våtzon 1, golv
Skivkonstruktioner – VTgF
Massivkonstruktioner – VTgF eller VTg
Våtzon 2, väggar
Skivkonstruktioner – VTvF eller VTv
Massivkonstruktioner – VTvF eller VTv

Med massivkonstruktioner avses betong, puts och/eller murverk.
Oavsett så har TS inte tänkt vare sig tätskikta eller kakla själv så denna diskussionen kan vi kanske strunta i.
 
Tack.

Utan sidospår blev det inte mycket kvar att lära av forumlivet...
 
Oavsett om TS skall göra det själv eller inte kan det vara bra för honom att känna till hur det SKA se ut så att han kan upptäcka eventuella fel tidigt eller undvika missar i kommunikationen.
 
Tack för all information. Jag går från klarhet till klarhet här. :)

Eftersom ni är så hjälpsamma så kommer här fler frågor.

1. Hur tätar man i golvet kring toalettens avloppsrör? Man köper ju nån muff och sätter högst upp, är det allt, eller bör man trycka in nån tätningsmassa runt röret så att inte dålig lukt från krypgrunden kan tränga upp. Eller det kanske löser sig när man kaklat. Frågan är alltså ska jag täta på något vis runt hålet i spånskivan.

2. Där toan ska vara (den står där redan idag). Finns det krav på hur det ska vara reglat under den, på samma sätt som med avloppsbrunnen?

3. Boarden som jag tänkt ha underst mot krypgrunden. Hur fäster man den bäst?
a) Skruva den underifrån upp i reglarna
b) Sätta lite trälister på insidan av reglarna och sedan såga till boarden så det blir en bit mellan varje regel?
c) Gaffatejp? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.