Var först inne på furu golv, men det är för mjukt.

Många av ek golven man ser ute hos byggbutikerna ser ganska livlösa ut. Jag är på jakt efter ett levande ljust mattlackat 1-stav ek golv och undra om ni hade tips på detta. Bilderna nedan är exempel på golv som åtminstone ser bra ut på bild.

Berg & Berg EK TRUMF 1-STAV VIT MATTLACK

Screen Shot 2015-03-24 at 09.03.38.png

Trägolv Ackord Ek Bredplank 15mm Borstad & Mattlackad


Screen Shot 2015-03-24 at 09.03.18.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har precis valt ett borstat, ljust ek-golv 1-stav från Golvpoolen. Levererades förra veckan och ska läggas efter påsk.

Gillade känslan av "hantverk" i det, ytan är inte perfekt.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mainstream skrev:
Har precis valt ett borstat, ljust ek-golv 1-stav från Golvpoolen. Levererades förra veckan och ska läggas efter påsk.

Gillade känslan av "hantverk" i det, ytan är inte perfekt.
Vilket märke är det på golvet? Är själv ute på jakt efter ett "hantverk" golv.
 
Nordic Floor / Arredo. Alltså Golvpoolens eget märke.
 
K
Pris??
 
H
Har sett liknade i grått och det är snyggt!
 
krille krokodil skrev:
Pris??
< 1000kr/kvm
 
Ska du får "riktig" känsla och utseende är det inget som slår massiva plankor. Vi köpte massivt från Hornbach 22 mm "rustik" vitoljad ek men jag kommer inte ihåg vad tillverkaren hette... Tror vi betalade just under 800 kr per kvm.
 
anders07 skrev:
Ska du får "riktig" känsla och utseende är det inget som slår massiva plankor. Vi köpte massivt från Hornbach 22 mm "rustik" vitoljad ek men jag kommer inte ihåg vad tillverkaren hette... Tror vi betalade just under 800 kr per kvm.
Kostar väl mer att lägga sådant golv? (Anlita hantverkare)
 
Jag lade det själv... Slet bort gamla plastparketten och så var det golvspån under. Sen är det bara att skruva i spånten med cc 60 cm och limma kortsidorna.

Det är klart det tar lite längre tid än klick-parkett men så blir det ju snyggare också och du har ett golv du kan slipa många gånger...
 
anders07 skrev:
Sen är det bara att skruva i spånten med cc 60 cm och limma kortsidorna.
Varför limma kortsidorna?
 
anders07 skrev:
Jag lade det själv... Slet bort gamla plastparketten och så var det golvspån under. Sen är det bara att skruva i spånten med cc 60 cm och limma kortsidorna.

Det är klart det tar lite längre tid än klick-parkett men så blir det ju snyggare också och du har ett golv du kan slipa många gånger...
Ska nog inte bo kvar i bostaden längre än 3-4 år. Då jag anlitar hantverkare misstänker jag att det blir dyrare än klickgolv.
 
arneri68 skrev:
Varför limma kortsidorna?
För att golvtillverkaren hade det som instruktion...
 
Mainstream skrev:
Har precis valt ett borstat, ljust ek-golv 1-stav från Golvpoolen. Levererades förra veckan och ska läggas efter påsk.

Gillade känslan av "hantverk" i det, ytan är inte perfekt.

[bild]
Hur blev golvet till slut? Är det bra kvalitet? Funderar på att köpa samma golv själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.