Bor i dag i ett hus med källare byggt -57, tillbyggt -76 och då troligtvis omdränerat.
Marken kring huset är lera. Dräneringen kring huset verkar fungera, golvet är torrt och fint och de liktar inget. Dock har jag för avsikt att dränera om i förebyggande syfte då jag vill få ordning på trädgården samt bygga nytt trädeck.

Har fått ett pris om 35-40k efter ROT för ca 35lpm med 100mm isodrän, ny dränering samt nytt dagvatten. Detta är firmans vinterpris.

Har kollat ett av deras tidigare jobb och de såg ok ut, dock hade jag lite att anmärka på. Nu har jag möjlighet att vara med dagligen och se till att de följer ISODRÄNS rekomendationer.

Det de erbjuder är följande.
Dränering på ett sådant djup så att den går att ansluta till kommunens dagvatten utan att pumpning, dock högst i sulans direkta underkant. Markduk som läggs över dränrör, ej runt. Detta enligt isodrän. Allt annat som följer med också. Grovåterställnimg av tomten.

Vad skall ja va extra noga med att hålla koll på och tips?
 
Vid en dränering kan det vara bra att även göra följande (när det ändå är uppgrävt):

* Byta markrören från takavvatningen
* Byta avloppsrör
* Byta inkommande vattenledning.

Om huset är byggt -57 och detta inte gjorts tidigare är det nog dags...

Andra tips:
* Tillse att de slipar bort befintlig asfalt från väggarna.
* Räcker grovåterställning av tomten? Det kanske låter enkelt att ta hand om "finliret" själv. Men underskatta inte arbetet med detta. Jag bad om en fullständig återställning av tomten (d.v.s. utläggning av matjord på de "skadade" ställena) och det ångrar jag verkligen inte. Men det beror ju lite på hur stor yta det handlar om?
 
Du kan t.ex utgå från Isodräns egna checklista; http://www.isodran.se/index.php/ladda-ner?func=download&fileid=1

Jag har en annan liggande också. Någonstans. Ska se om jag lyckas hitta den. Om jag minns rätt var det en kontrollista avsedd att användas vid entreprenader med förslag på lämpliga kontrollpunkter.
 
Nu är arbetet igång och delvis gjort. Här kommer lite bilder.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är helnöjd med vad jag sett hittills, de som gör jobbet är flexibla och lyssnar på mina synpunkter fast jag kanske är jobbig ibland. Dock så är det en sak som gjort mig lite fundersam. Jag har ett uterum på gjuten platta som de grävt runt. Där har de inte lagt något singel runt dränröret, inte heller någon fiberduk över. De har endast återfyllningsbara lite så att gräva upp och göra om är rätt lätt just nu. Är orolig att röret kommer slagga igen snabbt på den sträckan och då är ju allt innan den skit. Rören ligger i lerjord men marken är inte hårt fuktbelastad. Skall jag be dem göra om?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
De blev lite konstigt med bilder och text. Ser rätt ut på förhandsgranskningen så ni får ta det som det är.
 
Dock så är det en sak som gjort mig lite fundersam. Jag har ett uterum på gjuten platta som de grävt runt. Där har de inte lagt något singel runt dränröret, inte heller någon fiberduk över.
Du ska i vart fall fråga dem om orsaken till detta, det låter lite märkligt måste jag säga.
 
  • Gilla
Steinmeister
  • Laddar…
Kom på att följa upp här.

Orsaken till att de valt bort duk var att grävaren var allergisk mot duk över dränering, han menade att han fått gräva upp mängder med dräneringar pga att duken blivit tät. Jag sa att jag oavsett ville ha duk över rören (ovanpå singlet) och då grävde de upp och la dit det :)
 
S
Kan tänka mig att det är sant som han säger, standard är ju ändå att ha duk så bra att dom fixa till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.