Vi tänkte köra ett verktygstest igen. Den här gången tänkte vi finansiera det själva. Vi är dock osäkra på vilken maskin som är i störst behov av test (vilket märke, vilken modell) och som ni är mest sugna på att testa. Pris mellan 3-5 000 känns lagom. Tyck till!
 
Bordssågar finns en uppsjö av, men vilka är bra? Vilka har stabila mothåll etc.

Multimaskiner är ganska nya för mig. Köpte Julas enklaste för ett par år sedan, men den har mest legat tills jag började med en badrumsrenovering. Motorn brann efter några gångers användning. Köpte en Worx F50 på Hornbach och den har fungerat utmärkt under de 2 veckor jag använt den. Riktigt användbar! Kapar och slipar det mesta.
 
Spikpistol för "hobbybruk". För att sätta takpanel t.ex.

Eller något med el, många håller på och hobbypular med elinstallationer och kan behöva bra mätverktyg.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
3-5000 är vad som de flesta kan tänka sig spendera på en kap&gersåg, i synnerhet 8tums och ofta dyker det upp frågor om vad man borde välja. Har tyvärr inte något konkret förslag på märke och modell men blå Bosch är normalt ett säkert kort men man undrar ju om det finns bättre för samma pengar. Metabo är ett förslag som ofta dyker upp men det verkar vara få som verkligen äger en.
Skulle gärna se ett test med tex Metabo av någon som redan har en Bosch.

Annars tycker jag att en batteridriven spikpistol skulle vara intressant. Kan man slippa kompressorn? Dock kanske över budgeten?
 
Redigerat:
Snart är det väl dags för däckbyte? Kanske lite olika mutterknackare? Någon el, någon för tryckluft.
 
En jämförande test mellan billiga och dyra sänksågar, kanske med ett par olika infallsvinklar. tex enklare skivkapning, mer avancerad passbitskapning etc. Naturligtvis med inslaget av precision, hur vinklar hålls kvar och glapp etc.

Nästa grej är grovdammsugare.
 
Lite allmänna synpunkter på upplägget:

För att målgruppen skall bli så stor som möjligt, är det nog ganska vanliga maskiner som bör testas, exempelvis skruvdragare, sticksåg och kap-/gersåg. Det är dessa som frågas efter mest i forumet.

För att ett test skall bli intressant bör man ha lite olika modeller att testa, gärna efter lite olika budgetar. Urvalet är en intressant sak som kan diskuteras på forumet.

För att testerna skall bli intressanta och jämförbara måste maskinerna testas efter ett gemensamt testprogram. Jag skriver en del testprogram i mitt yrke, så där skulle jag kunna hjälpa till.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Högtryckstvättar är ju också ett sånt där villaägarverktyg som används till allt från att rensa avlopp till att tvätta bil eller altan (med risk för flisning).

Edit: Krysslaser vore också intressant att få testat!
 
Redigerat:
Mycket bra synpunkter av mathiasp, men det finns väl rätt gott om tester av skruvdragare i diverse magasin och på nätet i stort? Men att få ett körschema för tester vore väldigt bra! :D

För egen del så står jag i begrepp att köpa en bordssåg och det är svårt att veta vilken man ska satsa på, så det hade jag gärna sett en test av.

Dussionvaran som det ofta frågas om är kap&ger så det tror jag läsarna skulle uppskatta mycket.

Varför inte ett kombotest, det är ju många som står i begrepp att handla maskiner nu inför sommarens projekt?

Jag kan ställa upp med min kap&ger Bosch GCM SJL8 med Gta3800-bänken och även testa lämplig bordssåg.

Två flugor i en smäll :)
 
Varför inte ett "valuta för pengarna-test"? Jämför t.ex ett kinaverktyg från jula med ett bättre begagnat proffsverktyg från Tradera eller blocket.

Eller kanske en test av fasadpenslar nu när målningssäsongen kommer.
 
Kollar man till säsongen som är nu så är det väl lämpligt med test av:

Kap/Gersåg
Högtryckstvätt
Gräsklippare
Skruvdragare
Häcksax (motor/eldriven)
Motorsåg.
 
Jag tycker också en jämförande test mellan billigast till dyrare vore intressant på t.ex. kap/gersåg. Det vore också intressant att se en test mellan de olika lågprismärkena, Alphatools, Hercules från Bauhaus, Einhell från Hornbach, CO från Clas Olson eller Meec från Jula och testa t.ex. slipmaskin, borrhammare e.dyl och jämföra med något bättre märke (som ni kan hyra).
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Är det att en person som skall göra en test av ett verktyg eller är det en testpanel som testar flera för att se viken som är bäst av dom testade.

Pär
 
Jag hade tänkt att vi skulle göra som vi gjort tidigare dvs låtit tre personer testa samma verktyg, men jag kan tänka andra upplägg också om ni kommer på något.
 
De kategorier av verktyg som det oftast frågas om (skruvdragare/kap&gersåg/bordsåg/slipmaskin) skulle väl i princip passa bäst i en jämförande test. Kanske att man skulle köpa in tre av de vanligaste varianterna, utse en testpanel med tre personer och sedan låta dem testa alla tre? Det tar ju mycket tid i anspråk förstås men att döma av intresset när ni haft sådana här tester tidigare så verkar det inte vara någon stor tidsbrist...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.