Jag har några frågor angående att skaffa mig en ny spis.
Går det att köpa vilken spis (induktions spis) som helst och plugga in i detta uttag?
Har en 400v spis, skulle det funka att köpa en 230v och plugga in?

Så här ser perilex uttget ut
IMG_0411.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spisen jag har just nu
IMG_0410.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MVH
Daniel
 
Mikael_L
Det man kan se på dina bilder är att den gamla spisen är en 400V som inte kräver nolla.

Och att det ser ut som att perlilex-uttaget har nolla (den blå ledaren) inkopplad.

En 230V spis kräver ovillkorligen en inkopplad nolla, annars går den troligen sönder samma sekund som man spänningssätter den.
Och det du alltså bör göra är att kontrollera att nollan verkligen är inkopplad, ty här kan vi endast se att den verkar inkopplad i själva uttaget, det finns ju en liten risk att den inte är ansluten i centralen eller i någon kopplingsdosa på vägen. Att den gamla spisen fungerade är ju ingen garanti, då den inte använde nollan.

Om du tar en multimeter och mäter spänning mellan valfri fas och skyddsjorden och kollar att det är 230V och sen kollar valfri fas -> nolla och även här har 230V så är du nog ganska safe.
Stämmer detta kan du även ohm-mäta mellan nolla och skyddsjord och ska då mäta upp typ max 1 ohm i resistans. Bryt gärna strömmen innan du ohm-mäter för säkerhets skull.
(Bryt ej med JFB, då bryter du kontakten mellan PE och N samtidigt och kan ej utföra denna mätning.)
 
Det man ser på bilden är att du har ett fullt kopplat Perilexuttag, helt korrekt gjort såvitt jag kan se. Man ser också att det finns 5 kopplingklämmor (de Röda hattarna). Det betyder att den matande kabeln från centralen också är inkopplad korrekt. Med en liten brasklapp. Jag ser 5 klämmor, men den som är lite dold på bilden, ser jag inte om det verkligen går in två trådar i.

Om den matande kabeln är korrekt kopplad i uttaget, så är det oerhört osannolikt att den skulle vara felkopplad i centralen. Så osannolikt att jag tycker inte man skall behöva anta det. Det är lite som att anse att man bör kolla att det är 230V i vanliga uttag och inte 400V varje gång man kopplar in en lampa i ett uttag.

Egentligen skall man kunna lita på perilexuttag, det är som vilket uttag som helst. Men det är rätt vanligt med fulkopplingar, utan nolla. Just för att den inte behövdes på många äldre spisar, och därmed fanns inte tråden i matande kabel. Men här ser man ju att den finns i matningen, och då är det i mitt tycke lite överdrivet att kontrollera den hela vägen.
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag skulle kolla precis som jag beskrev. Men det beror ju lite på att jag alltid har mätinstrumentet bredvid mig, dvs kollen kostar bara några sekunder.



För någon vecka sedan skulle jag hjälpa en vän att byta det trasiga gamla bastuaggregatet (som var trasigt redan när dom köpte huset).
Jag upptäckte direkt att skyddsjorden inte var inkopplad, trots att den fanns framme i kopplingsdosan och var inkopplad bakom bastuaggregatet bara för att jag av vana lite snabbt kollar upp sådana här saker.
Jag skulle förvisso även upptäckt det efter, vid kontinuitetskollen innan drifttagning - om jag nu inte glömt bort mig.

En ganska lång felsökning vidtog, lång då vi rätt snabbt kunde konstatera att jorden var inkopplad i centralen, men sen blev det väldigt svårt att finna vidare framgång i ärendet.
Hur vi än letat och haft oss har vi inte funnit stället var jorden inte är inkopplad, men att det finns en extra dosa eller liknande är klart då vissa färger i kabeln byter plats mellan bastu och central. Den bruna i bastun är kopplad till grå i centralen osv.
Men ombyggt och omkaklat badrum, nedsänkt tak, upphöjt golv. Skiten kan vara inbyggd precis var som helst. :mad:
Det blir att dra ny kabel, men det är inte gjort ännu.



Men jag tycker att det är ganska viktigt att kolla.
OK, saknad skyddsjord = ev livsfara.
saknad nolla = trasig häll.
Inte jämförbart på något vis, men tråkigt både och.

Äger man inte ens ett mätinstrument så kan man nog chansa med hällen som insats. Det bör vara mindre än 1% risk att nollan inte är ansluten. Men helt säkert är det ju trots allt inte. ;)
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Jag tycker det är ett lite annat läge, när man byter en fast inkopplad pryl. Då skall man givetvis (?) kontrollera att alla inblandade trådar finns korrekt kopplade. Framförallt om man hempular något man egentligen inte får. Men byter du ex. ett befintligt uttag, tillåtet om man vet hur. Då ingår det inte i instruktionerna från elsäkerhetsverket att göra en sådan kontroll. Det beror i sin tur troligen på att om man INTE vet hur man skall kontrollera ex. kontinuitet i jordledaren så kan det blir rätt farligt om någon utan vana med mätinstrument skall ge sig på det.
 
  • Gilla
robert9999
  • Laddar…
Mikael_L
hempularen.
Jag håller med dig till stora delar.

Men just perilex-uttag är ett erkänt vanligt ställe att hitta felkopplingar (främst i form av saknad nolla). Men i de allra flesta fallen beror det på att det öht saknas nolledare (i kabeln eller röret) fram till uttaget för att den tidigare spisen inte behövt nolla.
I TS fall är det ju alldeles uppenbart inte så. Så risken för att det saknas nolla (dvs ej inkopplad i bortre änden) är ju verkligt liten.
Själv skulle som som sagt kollat det ändå, pga av den otroligt lilla extra arbetsinsats det betyder för mig.


Jag håller dock med dig om att det inte måste kollas.

I den perfekta världen där alla gör som man ska och ingen har en dålig dag och är glömsk så är det givetvis totalt onödigt att kontrollera att allt är anslutet korrekt.
I verkligheten är det något runt 0,1-1 % risk att det saknas nolla i detta uttag (förmodligen närmare 1 promille då vi ser att nolla är inkopplad i själva uttaget) och skulle det vara så är det inte värre än att köpa en ny häll. Ingen dör.


Vad det gäller mätning så skrev jag faktiskt mitt svar utifrån att TS redan har öppnat uttaget och tagit en bild.
Det skulle t.ex. inte min morsa gjort, och henne skulle jag inte heller haft en tanke på att be att mäta något. :D

Jag håller för att TS redan har någon liten grundkunskap, och dessutom troligen frågar om osäkerheter.
Bara att ställa frågan på detta forum och bifoga lite bilder tyder på tillräckligt mycket sådan insikt, anser jag.


Men helt klart går det med absolut största sannolikhet att bara skuffa in en valfri ny spis och ansluta i detta uttag utan minsta problem.
Det gäller nog främst att kolla inkopplingen på spissidan, så den är kopplad för trefasmatning och inte enfas-matning.
 
Jo jag skulle också göra en kontroll av nollan, om jag sätter in en ny spis/häll där nollan tidigare inte använts. Men det beror på att jag alltid har mätinstrument till hands, och är van att göra mätningar. Men är man det minsta tveksam över hur det skall mätas, så är det i det här fallet onödigt att göra mer kontroller än vad TS redan har gjort.

Även där iofs. en brasklapp. OM detta är ett hus där man sedan tidigare vet att elen är skum, om man redan hittat mängder med dåligt hempul eller andra felkopplingar. Då ökar givetvis risken att även detta uttag kan vara felaktigt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack för alla svaren. Tar ju inte långt tid att göra testet, så det är lika bra att göra det för att vara på den säkra sidan. Sen kommer nästa problem, val av spis ;)
 
jag nallar tråden.

jag ska också byta spis och frågar el kunniga här inne om dessa bilder säger om jag kan skaffa och koppla in en 230 volts induktionsspis utan större problem:

först, gamla spisen. 400v. perilexkabel. ska bort.
DSC-0887.jpg

andra bilden: uttaget till spisen. utan kåpan.
där finns alltså 3 FASER, JORD och NOLLA.
jag kände på kopplingarna med strömmen avstängd, dom sitter som berget och alla går in i väggen:
DSC-0892.jpg

sist, proppskåpet. 3 säkringar om 16 ampere till spis. rätta mig om jag har fel.
har inte kollat hur det är kopplat under för jag vet inte hur underskåpet öppnas.
DSC-0894.jpg

hur stor är chansen att nollan är framdragen och en ny induktionsspis på 230 volt fungerar?
huset är från 1958 men uppdateringar har ju gjorts under åren.

tack!
 
Redigerat:
Mycket hög sannolikhet.
 
  • Gilla
micke23
  • Laddar…
tommib
Det är omvänt extremt låg sannolikhet att man skulle dragit fram 5x2,5 till spisen och bara struntat i att koppla in det.

För att vara helt säker kan du mäta men just där hade jag vågat koppla in utan mätning om jag inte ändå hade spänningsprovare.
 
  • Gilla
micke23
  • Laddar…
Mycket hög, man har tom bemödats sig att skriva 5x vilket tyder på att alla trådar finns.

Det normala i en gruppförteckning är att bara arean skrivs dit.

Protte
 
  • Gilla
micke23
  • Laddar…
det löste sig grabbar, det var bara att koppla in spisen i väggen.
den klickade igång jättefint :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.