Stört mig på ett prasslande i vedhögen under kaminen i flera veckor nu, va kan det vara?
Varken katterna eller hundarna reagerar men både sambon och jag hör det. Inga möss eller såna grejer för dom borde ha visat sig när vi plockade ur och tillbaks veden.
En säsong gammal björkved, borde inte vara full med grova larver heller.
 
hsd
igelkott :D
 
M
Jag har upptäckt ett knaprande i veden lite då och då här. Första gången trodde jag att jag skulle bli tokig (-are) men efter att jag lokaliserat knaprandet, som man kanske skulle kunna uppfatta som prasslande, till en specifik vedbit så högg jag isär den i smådelar. Jag fann små gångar och till slut larver som jag först trodde var husbock, men drog sedan slutsatsen av olika skäl till att det är blåhjon. Dock har jag aldrig hittat i björkved, utan bara i gran- och furuved. Såhär ser de ut:

Vedlarv-2011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
MaxPax skrev:
Jag har upptäckt ett knaprande i veden lite då och då här. Första gången trodde jag att jag skulle bli tokig (-are) men efter att jag lokaliserat knaprandet, som man kanske skulle kunna uppfatta som prasslande, till en specifik vedbit så högg jag isär den i smådelar. Jag fann små gångar och till slut larver som jag först trodde var husbock, men drog sedan slutsatsen av olika skäl till att det är blåhjon. Dock har jag aldrig hittat i björkved, utan bara i gran- och furuved. Såhär ser de ut:

[bild]
Jaha, kanske är såna där ja har i veden då ☺ kanske skulle ta och elda lite.
 
D09
Också haft såna.. Klöv av lite bark och såg spåren efter de feta små krypen

Lät som möss käkade upp veden ha ha
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Samma här har, haft det i gran men inte i löv, men det finns säkert baggar som lägger ägg även i lövved.
 
En kompis hade rasslat in 5-10 kubik ved i sin källare när jag hörde att det knaprade i veden. Det va såna vita blåjon, hela rasket åkte ut lika fort. :) Dom blir skalbaggar, men dom lär inte komma ut ur veden om man har en lagom famn med ved inne åt gången.
 
Lugn bara lugn: Inga vedlevande insekter i björkved kommer någonsin att skada ditt hus.

Bilderna ovan visar en larv av en skalbagge, möjligen blåhjon som nämnts, en långhorning.

Det finns många arter av långhorningar och de flesta lever av trä, men endast en som gör verklig skada: husbocken.

Blåhjon kan angripa konstruktionsvirke av barrträ där barken sitter kvar, men gör ingen skada på bärigheten.

Du ska ha en enorm fantastisk otur om du råkar få in den sällsynta husbocken med veden: om du eldar med takstolar från gamla hus eller med gamla grånade torrfuror från allra sydostligaste Sverige finns det möjligen en mikroskopisk risk.

I annat fall låt skalbaggslarverna knapra och sov själv lugnt.
 
  • Gilla
PatrickL och 2 till
  • Laddar…
Stenolofanders skrev:
Lugn bara lugn: Inga vedlevande insekter i björkved kommer någonsin att skada ditt hus.

Bilderna ovan visar en larv av en skalbagge, möjligen blåhjon som nämnts, en långhorning.

Det finns många arter av långhorningar och de flesta lever av trä, men endast en som gör verklig skada: husbocken.

Blåhjon kan angripa konstruktionsvirke av barrträ där barken sitter kvar, men gör ingen skada på bärigheten.

Du ska ha en enorm fantastisk otur om du råkar få in den sällsynta husbocken med veden: om du eldar med takstolar från gamla hus eller med gamla grånade torrfuror från allra sydostligaste Sverige finns det möjligen en mikroskopisk risk.

I annat fall låt skalbaggslarverna knapra och sov själv lugnt.
Har inte varit direkt orolig för att nån skit ska angripa huset, men tack för ett betryggande svar ☺
 
IMG_20150328_121957.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



IMG_20150328_121911.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nånting har tydligen angripit golvet som vedkorgen stod på?
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Stenolofanders skrev:
Lugn bara lugn: Inga vedlevande insekter i björkved kommer någonsin att skada ditt hus.

Bilderna ovan visar en larv av en skalbagge, möjligen blåhjon som nämnts, en långhorning.

Det finns många arter av långhorningar och de flesta lever av trä, men endast en som gör verklig skada: husbocken.

Blåhjon kan angripa konstruktionsvirke av barrträ där barken sitter kvar, men gör ingen skada på bärigheten.

Du ska ha en enorm fantastisk otur om du råkar få in den sällsynta husbocken med veden: om du eldar med takstolar från gamla hus eller med gamla grånade torrfuror från allra sydostligaste Sverige finns det möjligen en mikroskopisk risk.

I annat fall låt skalbaggslarverna knapra och sov själv lugnt.
Se mitt senaste inlägg med bilderna.
 
Kan det vara smältvatten från snö i veden ? Ser ut som bara lacken har rest sig.
 
M
Jag tycker det ser ut som att något knaprat på ordentligt. Tursamt nog bara på ytan...
 
Om det är gjort av något djur, så måste det finnas lämningar under lacken. Lyft lacken försiktigt med något vasst och se efter. Finns ingenting mer än torrt trä utan någon annat, så är det vatten, som är boven.
Jag har sett liknande skador på lackad fönsterbräda, där det slarvats vid blomvattning.
 
Redigerat:
Knappast vatten som orsakat en grop i träet, trodde jag fick till tydliga bilder.
Nånting har gnagt i golvets ytskikt ca 1mm djupt och med i stort sett helt plan botten.
Såg detta när jag tog bort korgen med tändved för säsongen.
Eventuella lämningar försvann nog när jag dammsög bort allt annat smul efter korgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.