Jag ska bygga ett förråd i attefallsstorlek i Gävle.
Det ska under första åren användas som förråd för att senare göras om till en liten lägenhet, när kåken är utbyggd och förrådet inte längre behövs. Lägenhet kommer sannolikt bara användas till tonårsboende, men finns även lite i tankarna att kunna hyra ut.

Jag har gjort ritningen för hur jag vill att det ska se ut när det är en färdig lägenhet.
Så vid bygget tänkte jag förbereda för att underlätta för detta.

Jag tänkte bygga in avlopp och dra ut det en bit från väggen från byggnaden.

Så frågan är hur djupt jag behöver dra ner avloppet under byggnaden?

Vore skönt att slippa ta in maskin längst ner på gården bara för det lilla. Som det är nu har jag redan grävt ur hela grunden 20-30 cm och fullt på med singel,

En annan aspekt som jag också har är att jag inte tagit reda på vilket djup befintliga avloppet ligger, där det ska kopplas på. Jag vet bara vart de går in på tomten.
Det är ca 50 meter från nya byggnaden och den nya byggnaden ligger ganska lågt så sannolikt kommer jag behöva en avloppspump.

Antar att jag drar avloppet i bjälklaget, för det ska bara vara en enkel plintgrund?

Anledningen att jag inte vill gräva ner hela avloppet nu är för att jag inte är helt hundra på att jag någon gång kommer göra om förrådet till lägenhet, samt att jag i dagsläget vill spara på slantarna då det är mycket som ska göras.

Tack på förhand!
Jonas
 
Du kan släppa ut 1-2m 110rör i den troligaste riktningen där huvudstammen ligger. Då spar du pengar och det e bara att gräva fram röret när du vill koppla på avloppet.
Om det bara är avlopp så kan du ha isolerskivor för att få ett grundare djup och spara fall. Även en värmekabel.

Jag skulle ha isolerat snutten mellan bjälklaget och marken så det inte blir köldvandring.
 
Ok, antar du menar då bara runt röret?
Visst är det cellplastisolering som gäller då?

Jag ska göra så låg plintgrund som möjligt för ska göra ett sovloft och vill spara så mycket som möjligt på takhöjden.

Har som sagt grusat och marken är ganska torr/bra dränerad i övrigt så jag räknar med att klara mig med bara ca 5 cm utrymme mellan bjälklag och mark. Kommer lägga åldersbeständig plastfolie under för att undvika markfukt.
/jonas
 
Ja, köp en passande tjocklek på cellplast. Dela på mitten och skjut ihop varsin sida om röret. Du kan limma med fogskum.
Det finns två skolor för detta, endel tycker att det är överkurs att isolera självfallsledning. Men jag tycker det minskar kallraset och kondens i bjälklag.
 
Ok, tack

Är det bara den del av avloppsröret som går ovan mark jag ska isolera? eller lönar det sig att isolera under marken också, med tanke på att jag inte kommer gräva ner det till frostfritt djup?
 
jag skulle lagt så mycket cellplast på röret som du får plats med. Dock max 200mm.
Hemma i södermanland så har jag ett avlopp som ligger med 100mm cellplast och 10mm grus. Alltså väldigt ytligt. Det går, bara man inte har tappvatten där.
Passerar röret en plogad väg så kryper tjälen ned djupt. 1.5m.
 
Ok, tack
Då provar jag med det. Ska som sagt inte kopplas in än på flera år i alla fall heller.
 
thorsken skrev:
jag skulle lagt så mycket cellplast på röret som du får plats med. Dock max 200mm.
Hemma i södermanland så har jag ett avlopp som ligger med 100mm cellplast och 10mm grus. Alltså väldigt ytligt. Det går, bara man inte har tappvatten där.
Passerar röret en plogad väg så kryper tjälen ned djupt. 1.5m.

Men det går att ha tappvatten där också, med skivorna på tvärsen så man isolerar 1,2 meter så räcker markvärmen att hålla frostfritt. Jag har visserligen ca 50 cm grus ovanpå och det ligger under en plogad gårdsplan i Umeå.

Protte
 
Du menar stående skivor?

Om avloppsröret går ner genom bjälklaget en halv meter från ytterväggen. Räcker det att jag drar det rakt vertikalt till kanske 3 dm under marknivå, för att sedan svänga av mot och ut kanske 1 meter utanför yttervägg med lite fall. Samt sedan isolera nästan upp till marknivå (drygt 20 cm ovan och på sidan om röret).

Tror inte jag kommer att dra/förbereda vatten nu.
För där står jag i dilemmat huruvida jag ska bara dra in kallvatten och ha en varmvattenberedare i byggnaden. Vilket skulle innebära uppvärmning med el-element och kamin som uppvärmning.

Alternativt att dra kulvert med varmvatten från huset där jag har bergvärme. Skulle bli en lång och kostsam dragning så vet inte om det skulle va värt det. Skulle bli ca 50 m dragning om jag skulle lägga det i samma ränna som avloppsröret. Alternativt göra en egen ränna närmsta vägen, då skulle det bli ca 30 meter.

Kanske skulle va värt att dra kulvert om jag visste att det skulle bli permanentboende i form av tonårsboende eller hyras ut. Men som det känns nu är det för osäkert vad det ska användas till för att lägga ner så mycket pengar.

Eller vad tycker ni, bör jag ändå förbereda och dra några vattenrör genom bjälklaget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.