K
Hej.

Har ett hus från 70 tal och alla golven är av golvspån. Jag tycker det fjädrar en del och när jag kommer hem till farsgubben, som har en kåk från 30 tal med plank, är det mycket stadigare.
Jag har även vart inne på om avlastningen mot stödmuren mitt i huset inte lastar av men det ser den ut att göra. Min fråga är alltså, är spångolven märkbart mjukare än plankgolven eller kan jag ha något annat problem som skapar detta? cc är 60 på golven.
 
Sviktar det? Jag skulle gissa på att det är bjälklaget som är klenare dimensionerat i ditt hus. Jag har även varit inne i nybyggda hus där golvet sviktat en hel del trots att det nog är korrekt dimensionerat.
 
K
njae, bjälklaget är 220x90 och det är ju inte direkt fel. Ställer man sig mitt på golvet och sviktar lite á la Ingemar Stenmark innan åk så ser man saker komma i gungning och det känns ju inte helt rätt.
 
Vet du tjockleken på spånet? Dom kan ju ha snålat lite där.
En annan tänkbar anledning är att man inte krysskolvat reglarna, då kan dom svaja en aning sidledes och lite känsla av golvsvaj kan uppstå.

Sök i forumet på krysskolv så hittar du nog ett par trådar i altan/trädäck sektionen om det.
 
K
spånet är 23mm tror jag. Det är väl ok tror jag men jag tänker just spån, är det svajjigt i sig. är det någon som tex bytt från spån till plank och märkt någon skillnad mer än att golvet blir snyggare? Jag vet att man får gå på med golvgips om man ska klinkra. Är det bara för att materialet lever lite eller har det med ev svaj att göra?

Kan det vara olika kvalitéter på spångolv som skulle kunna vara anledningen?

krysskolvat har dom gjort det jag ser.....
 
Redigerat av moderator:
Jag tror inte det skiljer något mellan spån eller plankgolv när man är över 22mm, isf har man gjort en väldigt dålig montering av spångolvet.

Hur är ditt golv uppbyggt idag, och vad ska du byta mot?
 
Det låter snarast som att det är lite långa spännvidder på golvbjälkarna.
Vilket nog kan ge känslan att det gungar, dvs ganska låg frekvens på svängningarna, men stor amplitud.

Det är inte så enkelt att det saknas en stödjande hjärtvägg mitt i huset?
 
Spån är betydligt bättre än spontad plank i detta avseende. Ditt problem måste bero på ngt annat. Vad är det för spännvidd på bjälklaget (mellan stöden)?
 
krille krokodil skrev:
njae, bjälklaget är 220x90 och det är ju inte direkt fel.
Det är klart det kan vara jättefel. Det beror på längden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.