Hej gott folk! nu är det som så att jag håller på och letar hustillverkare som tillverkar stomresta hus, alltså ett tomt skal. För jag ska bygga resten själv. och undrar nu hur man gör en kalkyl på de som behövs för att färdigställa huset, jag tänker på reglar, tapeter, färg, gips, kakel m.m.
Är det någon som har gjort någon kalkyl som man skulle kunna få använda eller se?

Mvh Martin
 
Be hustillverkaren lämna två olika kalkyler, en med bara stomresning och ett nyckelfärdigt specifierat så detaljerat det går så har du något att jämföra med.
 
Tänkte göra det också, men tänkte om det är någon som kan visa sin kalkyl så jag kan börja räkna lite själv.
 
Det är "bara" att gå igenom ritningen byggdel för byggdel, och försöka vara noga att inte missa något skikt . Om man inte har tillgång till ett program som är specifikt för ändamålet, så fungerar Excel utmärkt, då kan det se ut tex så här.

mängd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stort Tack Larsbj! det var precis en sån mall jag sökte. tänkte göra kalkylen i excel, har du någon mer bild på de olika posterna så kan du väl skicka ett pm.
 
Pm:ar dig excel filen. den saknar säkert poster för just ditt bygge men det är bara att komplettera.



På den här sidan under fliken arbetsinstruktioner finns också beskrivning av arbetsmoment, utrustning och material/ materialhantering.
Det är också därifrån numreringen av arbetsmomenten kommer, det en typ standardnumrering som är vanlig att använda.

http://www.byggai.se/
 
Lyckades inte pma filen så jag lägger den här.

Du får själv kolla att de inbyggda formlerna stämmer.
 
  • Gilla
OskarAhl
  • Laddar…
Tack så jättemycket! nu blir det till att börja räkna :)
 
Hur stort hus och vilken typ ska det vara, 1, 1 1/2 eller 2-plan, garage?
 
det är ett 2plans hus jag ska bygga, ett traditionellt symmetriskt rektangulärt hus inget garage
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.