Hej,

hur långt upp? måste man flytta ett skruvhål uppåt i en tegelvägg när man klantat sig för att det första hålet inte ska försvaga det andra? Det är begränsat med möjligheter åt höger och vänster så uppåt får det bli. Räcker det med 10cm?

Tegelväggen är täckt med 3cm puts, sparringhyllan sitter med 30cm sparringlister och kommer att lastas med ca 20-25 kg.

Jag har också köpt 10 mm plugg, det är min andra sparringhylla och det gick bra, Hornbach rekommenderade 8 mm plugg. Båda pluggarna ska klara 6mm skruv.

Är det bättre med 8 eller 10mm plugg?

mvh Adam

PS

Bakgrund:
när jag borrade i tegelväggen med 8mm borr, slog i en plug och började skruva i en 6x100mm skruv från Hornbach för att sätta upp en sparringhylla lyckades jag dra av skruven (den hade torxskalle så jag kunde ta i ordentligt). Jag trodde inte det var möjligt att skjuva av 6mm stål sådär. Första gången skyllde jag på måndagsexemplar och lyckades därmed göra om bedriften.

Skruvarna bröts av inne i hålet och jag kan inte borra ut dem. Så nu har jag spacklat igen hålen med Husfix och är på väg att måla över de felande hålen.
 
Elfa rekommenderar 4.8mm skruv i 8mm plugg
Då ska hyllplanet hålla för 60 kg/skruv i tegelvägg.
Jag tror inte du behöver flytta borrhålet mer än 20mm.
 
  • Gilla
five_by_two
  • Laddar…
Hej Peter2400,

tack för din feedback. Jag har haft misstanken att det räcker med 50 mm.

Jag ska tillägga att väggen är täckt med 30 mm puts, så det blir ett visst moment på skruven också när man hänger grejor i den. Gör det någon skillnad?

Mvh Adam
 
Det är stor skillnad på skruvarnas hållfasthet så om man håller sig till det "dyrare" sortimentet får man betydligt starkare skruv.
 
  • Gilla
five_by_two
  • Laddar…
Hej elmont,

"dyrare" sortimentet, var köper man det? Förra hyllan borrade upp med skruv och plugg ifrån Optimera men de har stängt butiken som hade öppet på helger.

mvh Adam
 
Jag köper mina genom grossist så jag har lite svårt att råda, men om du köper tex Spax eller Essve tror jag du kan var rätt lugn. Drar du av dom har du använt fel borr/plugg.
 
Kombinationen plugg & skruv är ifrån personal på Hornbach. Jag använde 8mm borr enligt instruktion på förbackningen.

Biltemas plugg säger att en 10mm plugg (tillika borr) är till 6mm skruv, men pluggen från Hornbach (fischer) säger 8mm plugg till 5-6mm skruv.
 
Slutet gott, allting gott.

Köpte nya skruv hos Optimera Bygg här i Malmö, alla andra inne i butiken såg definitivt ut som hantverkare och de drog jag aldrig av.

Jag bestämde mig till sist att använda pluggen jag redan köpt ifrån Biltema och såg till att borra tillräckligt djupt.

Nu sitter hyllan på plats. Flyttade borrhålen ca 50 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.