Har startat en tråd i köks-forumet men inget svar där så jag provar här vilket kanske är mer rätt placerat.

Ska totalrenovera ett kök i ett hus från 1913 med självdrag och där vi eldar i vedspisen (utan tilluft) så mycket vi kan då vi har direktverkande el.
Har kolfilterfläkt idag men den funkar inte så bra men det fiinns modernt kolfilter som funkar bra men den monteras på en spiskåpa och vi måste ha en inbyggd annars hade jag kört det alternativet.

Så då är alternativet att köra en traditionall kolfilterfläkt eller dra ny imkanal och där kan jag antigen gå rakt upp genom taket men det blir en massa trixande igenom en garderob och ut på en kattvind, eller vinkla 90 grader och gå 1,2m ovanför eller igenom väggskåpen( kan bli trångt ovanför väggskåpen) och ut genom en vägg.
Gå genom väggen vore ju enklast och något jag borde kunna fixa själv men jag tvekar då den kommer ut under takfoten som är öpppen, känns inte bra med fuktig luft som blåser upp där. Har redan det problemet med en paxfläkt från badrummet som också mynnar ut under takfoten.
Att dra rakt upp blir ju krångligt och dyrare och är väl inte så förtjust att behöva göra hål i taket med risk för läkage men vad jag läst mig till så är det det bästa ur brandsäkerhetssynpunkt och även fläktmässigt då det inte blir någon 90gr. böj.

Men hur är det då med imkanal och självdrag? Kommer vedspisen slockna när jag kör fläkten? Kommer det bli ännu kallare på golvet då både vedspisen och fläkten suger luft ur otätheter i huset?

Ja ni som har erfarenheter av detta eller råd i övrigt är mycket välkommna att svara för jag har kört fast lite och frugan börjar knorra, nästa vecka ska köket beställas....
 
Ang vedspisen så kan du montera en freshventil i rummet där den står så suger den luft så kommer det in ny via den, blir ett bra lyft. Montera den högt och den nya som är vinklad så du slipper kallras. Eller så monterar du en rökgasfläkt . Ang spiskåpan så skulle jag höra med en lokal ventfirma, de löser det åt dig
 
Vent_montör skrev:
Ang vedspisen så kan du montera en freshventil i rummet där den står så suger den luft så kommer det in ny via den, blir ett bra lyft. Montera den högt och den nya som är vinklad så du slipper kallras. Eller så monterar du en rökgasfläkt . Ang spiskåpan så skulle jag höra med en lokal ventfirma, de löser det åt dig
Tack för svaret men vad vad menar du med "vinklad så du slipper kallras?
Sen hade jag hit en kille som har bygg/takfirma och det var inga problem att dra röret rakt upp genom att gå via en garderob men det behövdes vinklas på två ställen, dock i rätt liten vinkel, max 45gr.

Men hur grovt rör ska man dra? Räcker 120mm?
 
125-rör räcker till de flesta fläktar och 45-gradersböjar gör att du slipper renslucka i böjarna. Allt blir bättre än kolfilterfläktsvarianten.Ett äldre hus brukar vara såpass otätt att nån x-tra friskluftsventil inte behövs men om du ändå vill ha några så behöver de inte sitta i samma rum som spisen. En vedspis behöver ca 10-15 kubikmeter luft/timme när den brinner vilket är försumbart i sammanhanget
 
Det som händer är att istället för att suga ut 650 kbm luft/tim och med 95% osuppfångning så kan du kanske hamna runt 500 kbm/t och 90% osuppfångning. Får du plats (tänk på att det skall på brandisolering utanpå röret) så är såklart 160-rör bäst och du kan säkert många gånger köra fläkten på lägre hastighet och ändå suga ut det som krävs och det gör en hel del på ljudvolymen.
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Angående dimensionen så ju större dimension = bättre flöde och mindre ljud. Men bryr du dig inte så mycket om ljud så funkar 125mm rör kanon, så räcker ett 200mm hål för att rymma 30mm brandmatta.

Om du har utrymme på vinden så skulle jag sätta en extern motor där istället så får du ett knäpptyst system, värt varenda krona !

Skickar in en bild på senaste jobbet jag gjorde hos en kund med en extern fläkt.
 
  • köksfläkt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Franke är bra grejor , dock lovar jag dig ljud. Så tänk över det jag visade om du vill ha ett knäpptyst sytem. Östergs, swegon har dessa isolerade fläktar gjorda för detta. Du behöver spänning upp plus en styrtråd då du reglerar fläktens hastighet nedifrån på kåpans knappar
 
Vent_montör skrev:
Franke är bra grejor , dock lovar jag dig ljud. Så tänk över det jag visade om du vill ha ett knäpptyst sytem. Östergs, swegon har dessa isolerade fläktar gjorda för detta. Du behöver spänning upp plus en styrtråd då du reglerar fläktens hastighet nedifrån på kåpans knappar
Tack för tipset, men som det känns nu kör jag på Franke-fläkten, det är så mycket annat jag måste fixa till då jag ska totalrenovera köket så jag måste avluta detta med ventilation/fläkt och kika på annat som vatten och el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.