Ska riva sommarstugan i sommar och tänker då att en tigersåg är bästa verktygsvalet.

Stugan är 25m2 och har ytterväggar som inte är tjockare än 100mm, troligen tunnare. Oljeskiva, reglar, gips (eller annat skivmaterial från 50-talet). Det finns ingen el annat än från elverk.

Är batteridrivna tigersågar något att ha eller är det bättre att släpa fram elverket (2500W) och skaffa en nätdriven?

Finns det möjligen bensindrivna tigersågar att hyra någonstans?

Jag har aldrig tidigare i mitt liv behövt en tigersåg och kommer efter detta troligen aldrig att behöva någon.
 
Batteridrivna tigersågar kostar en del och de behövs nog ladda batterierna ett par gånger. Köp en billig nätdriven tigersåg på jula och kör med elverket.
 
Köp en snorbillig meec motorsåg och några kedjor, perfekta redskapet att göra katastrof
 
Tigersåg med rivningsblad äter spik, det gör inte kedjesåg.
Äldre hus består till ca 80% spik
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Men man behöver inte köra mitt på reglarna och då prickar man inte så många spikar.

Men visst är en tigersåg med demolitionblad en dröm o köra men 25kvm sommar stuga som ska delas i lagom bitar så känns en jula motorsåg för 799kr som ett solklart val
 
M
Tigersågen är säkrare, men du kommer antagligen inte vilja köra den så länge i sträck pga vibrationer. Har du kört motorsåg innan och är bekväm med det så är väl det ett alternativ och kan köras längre utan att det kittlar i händer och armar. Men vad du än väljer - var försiktig för sjöttsingen:

[video=youtube;pNuD4j0m2Qk]https://www.youtube.com/watch?v=pNuD4j0m2Qk[/video]
 
Göran.W
Göran.W
Oj djä.... vad dyr den var :(
Borde funka med denna med https://frjestads-cykel-motor.stihl...-4887-a082-daf31287e52a/325-rapid-duro-3-rd3/
Rev själv ett garage nyligen och skrotade 3 vanliga kedjor pga spiken och det är överkomligt.
Blev en hel del filande men kedjorna höll rätt bra bara man var vaksam och slutade såga när man kände spiket.
Nu sågade jag upp det i lagom pannbitar med så 3 kedjor är inte farligt alls då.
 
Göran.W
Räddningstjänsten kan kanske ha stugan som övnings objekt värt att kolla
 
Brukar man inte riva med grävmaskin och container?
 
Göran.W
Det är ingen omöjligt projekt att riva 25 kvm relativt snabbt med motorsåg.
Man börjar med taket genom att såga ut lagom stora bitar men låter bjälkarna vara och sparar en liten bit längst upp och nere av taket för att hålla det stabilt i sidled.
Sen sågar man ut det mellan reglarna i väggarna.
Efter det dram man omkull allt med bil.
Gör man så är ras risken minimal iom man inte sågar i den bärande stommen.
Sågar man 6-7 cm från bjälkarna träffar man inte så många spik heller.
Men man kan börja med att försöka skänka bort stugan eller se om räddningstjänsten vill ha det som övningsobjekt.
 
Beställa en container för blandat byggavfall, höra med en lokal firma med lastmaskin och timmergrip, innan flaket står på backen har en erfaren maskinförare knölat ihop 5*5 meter stuga till liten hög! Men då går man miste om det roliga, sedan kan containern följa med tillbaka igen på mindre än en timme, kostar lite extra för väntetid med containerföraren, skulle tippa på att det kostar som mest 4-5000:- och lite krattning samt en vända till ÅV- stationen med lite småskräp!
 
Har man inte bråttom håller jag med Göran.W - prova att skänka bort stugan. De finns massor med folk som har gott om tid och gärna hämtar gratisgrejor på blocket - även sånt som man själv tror att ingen kan vilja ha. Det kostar bara en femtiolapp att testa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.