Vi har fått erbjudande om att köpa ett gammalt hus från början av 1900-talet. Det är dock en hel del som behöver åtgärdas ganska omgående, så frågan är ungefär vad det skulle kunna gå på. Jag förstår att det inte går svara helt på och att man måste begära in offerter, men jag är ute efter att få en uppfattning om det ens är rimligt med vår budget och värt att lägga energi på detta hus. Vi har annat boende under tiden, och planerar att hyra in hantverkare för samtliga moment:

Pulpettaket läcker in och skulle behöva bytas, och gärna isoleras bättre än idag. Det har dessutom en sättning. Från det läckande taket har det blivit en vattenskada med svartmögel inomhus. Träfasaden behöver troligen bytas på minst två sidor samt målas på en. (Den fjärde sidan är omålad brandvägg)

Sen behöver även en hel del annat på sikt åtgärdas, men det är inte lika akut.

Huset är trä, ca 12,5x8m, 1,5 plan med pulpettak från ca 1900.

Då vi skulle kunna få köpa huset rätt långt under priset för övriga hus i området (helrenoverat skulle det kosta minst en miljon mer) finns marginal till renoveringar och vi kan låna för mer än själva husköpet om det behövs, men självklart inte hur mycket som helst. Har någon en ungefärlig uppfattning om vad ett kalas som detta skulle kunna gå på?

Tacksam för svar.
 
Sättningen kan bli dyr.

I övrigt är det jättesvårt att säga, men omfattande helrenovering liknar nybygge i kostnad, så omkring 10000-20000kr per kvm.

Med mer info så blir det lättare att uppskatta.
 
Vad innebär dyrt för en sättning i tak? Jag har ingen riktig uppfattning om dyrt i det här sammanhanget innebär 50.000 eller 500.000...

Menar man att det är 10000-20000 / kvm boyta eller per takyta för taket, sedan 10000-20000 per väggyta för fasaden osv?

Vilken mer info behövs? Jag har inte så bra koll på hus, men vill gärna lära.
 
Jag var osäker på om sättningen var i taket (inte dyrt) eller avsåg hela huset (dyrt). Det är troligen bara att rikta upp några takbjälkar, inte mycket merjobb om man byter råspont.

10-20000kr/kvm är för hela projektet.

För att någon ska kunna ge en uppskattning av totalkostnaden för hela projektet krävs en betydligt mer omfattande beskrivning av huset och dess skick, och vad ni vill göra.
 
Ok, tack. Jo, för hela huset total blir det ju en hel del, men mycket är sådant som man på sikt gärna vill vill göra men som inte är akut, som ett lite slitet kök som ändå fungerar bra, slitna ytskickt och liknande. Det jag är efter nu är vad det skulle kunna kosta med tak, fasad och fuktskada / mögel, helt enkelt vad vi behöver lägga nu direkt för det mest akuta.
 
Som du måste förstå är frågan helt omöjlig att svara på distans här på forat.

Om du själv, som du säger, har noll koll på hus, så är mitt råd att du hyr in en byggnadsingenjör gärna ansluten till BKR som i samråd med dig, lyssnar in vad ni vill ha gjort och vad han anser måste som minimum göras och från det beräknar han en vettig renoveringssumma.

Kanske angivet i 100.000:- intervall. Med det som underlag kan du sedan räkna på din budget och göra ett investeringsbeslut.
När du sedan skall göra själva renoveringen så ska du helst ta in priser från 2-3 olika entreprenörer och ta då gärna tidigare anlitad byggnadsingenjör till hjälp för att upprätta riktiga beställningskontrakt.

Det behöver inte kosta så många 1000-lappar att få en sådan konsultation på plats.
 
Jag har renoverat en hel del och tror jag ligger på kanske 50/50 mellan egen tid och hantverkare.
De hus jag gjort har trillat in på 12-15.000 kr per kvadratmeter så förslaget ovan på 10-20000 kr/kvm ligger nog nära till hands.
Mycket beroende på hur mycket man lägger på inredning, badrum, kök, etc.
 
Tack för svar. En byggnadsingenjör som tittar på huset och konsulterar, är det samma som när man gör en besiktning av huset, eller har de inte samma kompetens?
 
Togla skrev:
Tack för svar. En byggnadsingenjör som tittar på huset och konsulterar, är det samma som när man gör en besiktning av huset, eller har de inte samma kompetens?
Jo, bör eller är väl samma kompetens, men uppdraget är ju annorlunda, och därför inte samma pris.

Om man gör en jordabalksbesiktning så har besiktningsmannen ett juridiskt ansvar mot misstag som han ev. gör som han måste försäkra sig för och därmed måste han ta mer betalt för en sådan.

I ditt fall handlar det närmast om en rådgivning där man kanske inte kan förvänta sig 100% träffsäkerhet, men med detta sagt så ska du naturligtvis se till att du har en besiktningsklausul i köpekontraktet och låta en besiktningsman göra en besiktning. Om du har en sådan besiktningsman kan du ju före eller efter köpet ge honom ett sidouppdrag att kalkylera renoveringskostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.