Hej!

Jag ska köpa en diskmaskin till mor, jag är hemma där nu och hon är borta, så lite överraskning tänkte jag.

Allting var förberett har det sagts sen innan, japp men inget strömuttag!

I skåpet bredvid, där diskhon är, så går det en kabel direkt ur betongväggen

http://s1.postimg.org/is7aey1lr/Full_Size_Render.jpg

Denna har använts förut när hon hade diskmaskin (10 år sedan eller så)

Hur ska jag gå vidare? Vissa påstår att man bara kan köra in den där kabeln i maskinen, vissa menar att den ska göras om till ett uttag (om det ens är ström i det...)

Vad tror ni behöver göras och ungefär kostnad för att fixa, jag kommer inte göra något själv.
 
Öh, vad fanken är det där? Ser ut som nån slags ringledningstråd, inget att mata en diskmaskin med iaf. Förhoppningsvis finns det ett rör i betongen till centralen där det går att dra i tre FK eller en kabel att mata med.
 
Det finns inte ett skit där diskmaskinen ska stå, eller skåpen bredvid.. bara betong förutom att spisen står bredvid och där finns ju ett uttag.
 
Du måste lista ut var det där röret tar vägen, ifall det är ett elrör som går till centralen eller en kopplingsdosa i närheten. Den kabel som sitter där nu måste ju ta vägen någonstans, men det ser inte ut som en elkabel. Den kanske går att använda just för att se vart röret tar vägen, ryck lite i den och lyssna. Eller stoppa i en dragfjäder i röret och lyssna. Är det ett användbart rör så går det att dra i riktiga ledare och sätta ett uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.