Peter_K skrev:
Ett tips om du är osäker och vill kolla med något som är billigare är att få tillsågat 22 mm spånskiva i samma storlek som bänkskivorna. Då har du ju något att lägga på stommarna också om det är bråttom att få ett någorlunda fungerande kök. Så gjorde vi i vårt förra hus när vi skulle ha marmor skivor.
Ja, att göra en förlaga i trä är ett mycket billigt (och ofarligt) sätt att kontrollera måtten (speciellt om man låter byggmarknadens såg fixa till exakta mått, och ev. kan man få ut två skivor att prova med). Och i ett vint och snett kök får man säkert dessutom nya insikter när man provar, Som hur mycket spackel som kommer att behövas...

Sedan lade vi en i stort sett svarmålad skiva på bänkstommarna för att kunna dölja spisens luftutsläpp och fälla in en fast skärbräda under diskbänken, och så får man en praktisk spalt ovanför luckorna som hindrar att man klämmer fingrarna mot bänkskivan (för du vill antagligen ha minst några cm överhäng).
 
I hörnet i mitt kök skiljde det 2cm på två meter från 90 graders vinkel och jag fick lite problem med köksstommarna, så visst är det viktigt att det är rakt.
Bänkskivorna är ett mindre problem. Dom kan man ju beställa lite bredare och såga av en kil på plats så att dom passar..
 
useless skrev:
I hörnet i mitt kök skiljde det 2cm på två meter från 90 graders vinkel och jag fick lite problem med köksstommarna, så visst är det viktigt att det är rakt.
Bänkskivorna är ett mindre problem. Dom kan man ju beställa lite bredare och såga av en kil på plats så att dom passar..
Blir lite kepigt om man ska ha stenskiva bara;)
 
Tomas J skrev:
Blir lite kepigt om man ska ha stenskiva bara;)
Då får man beställa en sned skiva ;)
 
Eller såga/lämna ett spår i väggen man skjuter in en del av skivan i.
 
useless skrev:
Eller såga/lämna ett spår i väggen man skjuter in en del av skivan i.
Så har jag gjort, tog ett stämjärn och skrapade loss lite puts. Får nog finjustera lite när diskbänken kommer på fredag.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför envisas folk alltid med att citera föregående inlägg när dom skriver ett svar? Det är onödigt och irriterande. Särskilt ner det är bilder i inläggen...
 
  • Gilla
pellefant och 1 till
  • Laddar…
useless skrev:
Varför envisas folk alltid med att citera föregående inlägg när dom skriver ett svar? Det är onödigt och irriterande. Särskilt ner det är bilder i inläggen...
För att det inte ska råda tveksamheter kring vad man skriver om, speciellt viktigt om flera parallella diskussioner pågår. Är det verkligen något att bli irriterad över?
 
Citerar gör man väl bara för att visa att man svarar just den personen, det är ju inte alltid man skriver precis efter den man vill svara.

Ska/kan skivan ligga dikt an mot väggen eller måste det var en liten glipa?
 
Tomas J skrev:
Citerar gör man väl bara för att visa att man svarar just den personen, det är ju inte alltid man skriver precis efter den man vill svara.

Ska/kan skivan ligga dikt an mot väggen eller måste det var en liten glipa?
Beror ju helt på vilken typ av skiva det är och vilken typ av vägg. I mitt fall där det handlar om en rostfri diskbänk mot putsen i ett stenhus ser jag inga problem med att det ligger dikt an i hörnan. Men om det är en skiva av trä som rör sig så skulle jag nog spara några millimeter mot vägg för säkerhets skull. Sen sätts ju kaklet över så även om man lämnar 4-5 millimeter så göms det ju under kaklet.
 
Det blir mycket lättare att hänga ikea köket om väggarna är i lod och inte buktar fram och tillbaks..
och om hörnet är i lite spetsigare än 90 grader går det bra att ljuga bort det med inredningen ,, trubbhörn är det värre med... bänkskivan behöver givetvis oxå anpassas för det.
///BG
 
P
Är det svårt att hänga upp stommarna om det inte är 100% rakt ? Håller precis på att sätta upp skenorna och får lägga emellan på en del ställen för att få det rakt.
 
Sätt kitchenwall istället för kakel, det kan man låta gå ner bakom bänkskivan. Lätt att torka av dessutom.
 
pellefant skrev:
Sätt kitchenwall istället för kakel, det kan man låta gå ner bakom bänkskivan. Lätt att torka av dessutom.
Varför skulle man vilja låta det gå ner bakom bänkskivan?
 
Nackdelen med kitchen wall är ju att dom bara är 2-3 mm tjocka så det går inte att gömma glipor, sätter dom oftast när det är blandade material på väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.