Är det någon mera som nyligen fått hem det årliga försäkringsbeskeden från sitt bolag?
(Hem/Villaförsäkring)

Fick mitt igår från Trygg Hansa och tyckte att det såg lite dyrare ut än förra året...
Visar sig att premien har gått upp med 25%!

Ringer och frågar vad dom har gjort för fel?
De skyller då på att det var så mycket bränder och översvämningar förra året.

Borde dom inte ha med sånt i sina kalkyler redan sen tidigare? =)

Nu är det ju väldigt svårt att jämföra försäkringar mellan oss medlemmar, men:
-Vilka bolag har ni?
-Är ni nöjda?
-Övrigt?
 
Försäkringsbolag grundar sina premier på 40-50 års skadestatistik och kan i princip avgöra på hundralappen vad en försäkring kostar om skadeutfallet är normalt (dvs inte avviker från det historiska utfallet). Men om det har varit ett eller flera år i rad där det varit fler översvämningar eller bränder än normalt, så måste premien justeras. Skulle man räkna med extremfall varje år skulle försäkringspremierna vara konstant mycket dyrare än dom är idag.

Självklart ska man jämföra mellan bolagen varje år.

Jag har Folksam och är nöjd med det. I år iaf. Till sommaren är det dags att se göra en jämförelse igen.
 
Jo, det som jag tycker är synd är just att man varje år ska behöva sätta sig och ringa runt för att till slut få byta bolag på allt man har försäkrat.

Det lönar sig ju inte att vara trogen kund, vilket jag tycker är konstigt.
Oftast inte heller att samla försäkringar trots 20% rabatt osv...
 
Vi har hus och bil hos Vardia. Känns sådär nu när aktien handelsstoppades i torsdags och det visade sig bli en stor förlust och aktien dök 60 %. En stor minuspost var dock utbetalade ersättningar så förhoppningsvis sköter de sina ärenden.

Försäkringar är ju en djungel om något och att lusläsa villkor vet jag inte vem som mäktar med. Jag går mycket på pris i förhållande till försäkringsobjektet och hoppas innerligt att det inte ska bli något försäkringsärende. Det är ju först då ett bolag får bekänna färg.

Just T-H har jag haft några duster med och fått ett dåligt intryck av deras kundtjänst, vilket gjort mig osugen på att vara deras kund.
 
Ja Vardia var ett bolag som jag hade tänkt kolla på, men efter ditt första stycke så känner jag spontant, Nej! =)

Jag har haft de flesta bolag känns det som, åkt mycket hoj och varje år får man byta bolag för att få ner priset.
Har även haft några ärenden med både, Folksam, TH och Dina Försäkringar. Inget av dessa ärenden har faktiskt krånglat tycker jag.

Nu låter det åt Dina eller LF.
LF har jag inte fått Villa priset av ännu, men bilen var halva priset mot TH...
 
Hade du haft TH länge?

25% låter väldigt häftigt att höja utan att informera om det i förväg. Min tanke var ifall de kör med lockpriser för att lura in kunder, och sen när man väl är kund så passar de på att smyghöja och hoppas att kunden inte märker något. Jag kan tänka mig att det funkar på en hel del kunder som inte kommer ihåg vad det kostade förra året utan bara betalar vad som står på räkningen.
 
Nej inte haft dom länge, bytte till dom förra året, även bil, släp och barnförsäkring.
Så ja de erkände väl att jag hade fått lite ny/förstaåret rabatt...
Jag tyckte väl tvärtom att man borde få stannakvar rabatt.

Vet att en del har 10% första året osv, men som sagt att höja med 25% är ju lite att skjuta sig själv i foten.

Hoppas många ser detta och inte accepterar = byter bolag!
 
C
Trygg Hansa ägs av Royal Sun Alliance I England. RSA:s Irländska försäkringbolag har gått med brakförluster de senast åren... nånstans måste de ta igen pengarna.... Nu vet vi var....
 
när jag skaffade LF så hade jag 2500 i premie, året efter 3500... får se vad dom vill ha i år.
 
A
LF har alltid gett mig bäst på sista raden. Har lönekonto, kort, sparande och huslån där. Även larm genom dem. Får även en reducerad självrisk vid ev skada, max varannat år.
Vill minnas att jag ger typ 3200 på helår med en del tillägg som reseförs, allrisk mm.
 
Jag har haft riktigt bra pris på bilar och hus det senaste året via vardia. Frågan är om man kan fortsätta nu, det blir ju def ingen förskottsbetalning iaf.....
 
Varje gång jag jämfört, både för bilen och för huset, så har Länsförsäkringar varit i särklass billigast för mig. Eftersom jag både har lönekonto och försäkringar där så får jag 20% länsbonus på försäkringarna också.
 
MathiasS skrev:
Jag har haft riktigt bra pris på bilar och hus det senaste året via vardia. Frågan är om man kan fortsätta nu, det blir ju def ingen förskottsbetalning iaf.....
Det blev återförsäkring via Vardia för bilar och hus i år. Speciellt bilarna har mycket lägre premie och för det priset förmånligare självrisker.

Det faktum att dom som alla bolag är återförsäkrade via andra bolag hanterar ju de trista ekonomiska nyheterna tidigare i år och jag kompletterade det med att gå över till månadsvis efaktura eftersom det inte kostar något extra hos Vardia (bra!).
 
Nog lönar det sig att kolla runt, jag sänkte premien på en släpvagnsförsäkring från ca 600 kr (kommer inte ihåg exakt) till omkring 200 kr för några år sedan, försäkringen kostar idag 208 kr och det var väl 3-4 år sedan sen jag bytte försäkringsbolag, bolaget jag bytte till var LF.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.