Håller på att måla om i v-rummet och har kommit till ett hörn som har 45graders vinkel tapeten löper över och släpp har uppstått, det är strukturtapet och har varit bra överallt annars. Så att slipa eller riva ner hela har aldrig varit ett alternativ.

Jag ser det som att jag har två alternativ
1. Måla över och nöja mig med resultatet
2. Skära med brytbladskniven hela vägen och försiktigt försöka limma där det behövs och sen lägga en tunn akrylfog. (Men blir detta bättre än 1??)

image1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idéer?
 
3. Använda tapettklister och dränka allt med det. Vänta 20-30 min och trycka till. Det bör mjuka tapeten och "fästa" den på plats. Sen bara fortsätta med målningen.
 
  • Gilla
wadlerto
  • Laddar…
Finns det inte risk att det skjuter ut efter man har målat över det igen? Är detta något du har testat? :)

Så här har vi tänkt oss att slutresultatet skall bli, Man ser ena 45 graders vinkeln till höger.
orginal-vrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vrum3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Testat? Flera gånger!!! Vänta dock med fortsatt målning tills klistret/lim torkat riktigt.
 
Kan till och med vara så att när du målar och det blir fuktigt sväller och reser sig tapeten, när sedan det torkar blir det slätt igen. Jag skulle avvakta något dygn och se hur resultatet blir.
 
Vill du vara 100 % säker, kan du skära längst en linjal, fukta med lim/klister och när den har mjuknat trycka till mot väggen. Efter att den torkat, fylla lite lätt med akrylfog. Sen måla. Då sitter det 100%!
 
  • Gilla
wadlerto
  • Laddar…
Atom skrev:
Vill du vara 100 % säker, kan du skära längst en linjal, fukta med lim/klister och när den har mjuknat trycka till mot väggen. Efter att den torkat, fylla lite lätt med akrylfog. Sen måla. Då sitter det 100%!
Kommer köra på detta inte för att jag inte tror att det andra skulle funka men hoppas på ett bättre slutresultat där graderna blir lite mer utmärkande.

Men tricket att fukta tapeten istället för att försöka lyfta den skall jag testa.

Tack för hjälpen!
 
Följd tips.
Saken är att om tapeten är limmat med vanlig klister eller ej vattenfast lim, kan vatten mjuka upp denna. Det är som att öppna kuvert med ånga. Oftast kan man återansluta den som man gör det fort.
 
Tackar för tipsen här har ni resultatet. Ändrade en del i hur jag ville ha det. Blev lite ljusare färger och en annan tapet. 45 skarvarna blev bättre än förväntat, Skar upp limmade och fyllde ut med akryl.(y)

image1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.