Vi har ett rum med vanlig gammaldags fiskbensparkett i ek. I detta rum tänkte vi nu anlägga ett kök. Hur funkis är det? Parketten är inte jättegammal, typ 1962, och den har slipats och lackats åtminstone en gång sedan dess, just nu är den fin.
Jag funderade först på om man kunde låta en golvfirma lägga på ett extra lager av nån dunderlack, men det kräver ju omslipning i vilket fall, så då kan man lika gärna vänta och se hur det går. Stora läckage och katastrofer från diskmaskinen förstör golvet oavsett, om man inte har uppvikt plastmatta eller klinker på betong.
Nån som har riktig parkett i köket eller har erfarenhet av detta?
 
Det beror på hur grisiga ni är. Vi har ett massiva oljade ektiljor i köket och det fungerar utmärkt för oss. Har oljad stavparkett i hallen som får sina prövningar under vintern med snö och slask, men det fungerar också bra så länge vatten ej får ligga kvar. Ek får mörka fläkar av vatten.
Ett lackat golv läcker i skarvarna och klarar därför inte fukt bättre än ett oljat. Enda fördelen med lackat är att smuts är lättare att svabba bort.

Översvämningar är förstås inte bra, men det kanske är en risk ni kan leva med?
 
Staffans2000
Det är inte alls att rekommendera. Skarvarna blir fula och reser sig av oundvikligt vattenspill, dessutom är parketten känslig för tappade föremål, bestick, tallrikar etc. Jag vet för vi har provat. Inte i köket, men i "vardagsrummet". Nyslipad parkett som jag lackade med en "faråthelsikestark" tvåkomponents båtlack i tre lager. Resultatet var fantastiskt, ända tills det läckte lite vatten från blomkrukor etc. Skarvarna reste sig och golvet blev aldrig sig likt igen.

Staffan
 
Tack för båda svaren, so far. Jag tar gärna mer input.

Grisiga kommer nog någon att vara, huset är stort och detta är tänkt som ett kök i en halva som kan hyras ut. Förr eller senare kommer någon att spilla och inte torka.

Massiva plank är beprövat, funkar det med fura lär det ju fungera med ek. Och även om det är fusk-plank av modern klicktyp så har man ju betydligt färre skarvar än vad som är fallet med parkett. Jag har också en känsla att oljat kan vara bättre än lackat, som sagt läcker skarvarna oavsett hur man beter sig, sen stänger lacken in fukten.

Vad kan man annars göra? Plastmatta eller nåt ovanpå hade varit bra, men det är ett stort rum tänkt mer som kombination vardagsrum/kök (det är ju så modernt med öppen planlösning :)) så man vill ju gärna ha kvar parketten i vardagsrumsdelen. Och om man lägger in en plastmatta eller klickgolv i "köksdelen" av rummet så måste man ha en skarv mitt på, som skruvas ner i och förstör parketten. Eller finns det klickgolv man kan såga rakt av och så att säga lägga i halva rummet utan skruvad skarv mitt på?
 
Min erfarenhet är att massiva ekgolv klarar fukt betydligt bättre än lamellparkett. Oljade golv andas bättre än lackade. Oljad ek används ofta i publika utrymmen som butiker och t.ex flygterminaler.

För ett riktigt "drällkök" är det nog bara plastmatta eller klinker som gäller. Eventuellt är linoleum en möjlighet. Ganska styvt och borde inte behöva limmas speciellt mycket för att ligga på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.