Hej
Grannen har ett staket mellan våra tomter, med en syrenhäck bakom också.
Nu så skulle jag vilja bygga ett lite högre staket, så att inte hunden kan hoppa över.
Jag erbjöd mig att plocka ner hennes staket så att hon slapp att sköta staketet. men i dag så kom hon och sa att hon ville ha staketet kvar. Och att målaren hade sagt att jag måste sätta staketet 1 m in på min tomt, om jag ville sätta upp ett staket på min sida.
jag tycker detta låter helt horribelt, någon som vet hur det ligger till med detta?
 
Vad jag vet så får du sätta upp staketet på din fastighet intill gräns dock blir underhållet inte lätt med två staket. Skall bli intressant om nån annan har alt. Bud.
 
Underhållet blir svårt, det var därför målaren sa att jag måste sätta det 1 m in på min sida. så att hon skulle kunna underhålla sitt staket.
om jag använder tryckt virke, så slipper man ju underhållet på flera år.
Men helst skulle jag vilja lösa detta utan att ha två staket.
 
Antagligen vill hon mena att hon kommer inte att kunna underhålla sitt staket lägre (från din tomt) om inte ditt staket är en meter in på din tomt. Men det är ju hennes problem (och ditt när det blir dags att måla för dig.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Japp det var så hon menade. Men hon har ju redan problem att underhålla staketet från sin sida,
då det står en syrenhäck där.
 
S
Men vafan, hur har hon mage att ha staket på tomtgräns och sen hindra dig från att göra samma sak?...
 
Om befintligt staket står i tomtgränsen och ägs av grannen så får inte grannen underhålla det från din tomt annat än med din tillåtelse.
Sätt dig ned med grannen på nytt och förklara problemen som uppstår med två staket. Du önskar ett högre staket och det bästa är att ersätta befintligt staket med ett högre, du får ta på dig ombyggnationen.
Om det blir Nej, så får du förklara konsekvensen att du bygger ett staket så nära tomtgränsen som möjligt och din granne kommer inte längre att kunna underhålla sitt staket från din tomt.

Bygger du ett staket i tryckt virke så behöver inte du tänka på något underhåll på sidan mot grannen.
Jag och grannen byggde ett staket för 20-25 år sedan i tryckt virke som målades vitt (sprutade det med vit färg när det fått torka över en vinter). Har endast tvättat det några gånger tidigare men ska nu i sommar måla om min sida för första gången, finns ingen röta i virket.
 
  • Gilla
Tobbe87
  • Laddar…
För att placera ett staket närmare än 4,5 meter från grannens tomt krävs det att du har grannens medgivande. Har du inte detta så måste du söka bygglov för staketet. Ett sådant lov kan vara svårt att få om grannen sätter sig emot, och skulle du få det skulle kommunen med största sannolikhet kräva att du ska kunna underhålla det från egen tomt.

Så min bedömning är att grannen har rätt i sakfrågan att du måste kunna underhålla det från egen tomt och alltså placera det minst en meter in på tomten. Tänk på att om du bygger det en meter in på tomten ska du vara noga med att med jämna mellanrum påpeka för grannen att du äger mark en meter från ditt staket. Annars kan grannen efter en tid (många år) hävda hävd och mena att tomten fram till staketet tillhör grannen.
 
Inspektören skrev:
Annars kan grannen efter en tid (många år) hävda hävd och mena att tomten fram till staketet tillhör grannen.
Knappast...
 
Inspektören: Du har fel, staket får man sätta på tomtgränsen om man inte behöver komma åt att underhålla det. Staket räknas inte som byggnad.

Kollar man på nätet så är det ca 50 cm in som anses rimligt för att kunna underhålla. Men det går ju som sagt att välja något som inte behöver det.
 
Staket får placeras i tomtgräns om du har grannens medgivande. Har du inte det inträder bygglovskravet. För att slippa söka bygglov behöver man därför ha grannens medgivande och för att få det i detta fallet kräver grannen att staketet placeras 1 meter in på tomten.

Jag är relativt övertygad om att även kommunen skulle göra denna bedömningen om det är det grannen kräver.

Så jag omformulerar mitt svar, i detta fall bör det placers en meter in på tomten. Är det så att grannen samtycker till att placera det i tomtgräns är det okey men det gjorde inte grannen i detta fallet?
 
Mikael_L
Inspektören, jag känner mig ganska säker på att du har fel.

Såvitt jag vet:
Bygglovsfritt staket får placeras 1mm innanför tomtgräns om man vill. Men man kan inte tvinga sig till åtkomst av staketet från grannfastigheten, så underhållet kan bli jobbigt med granne som inte vill att man kutar omkring på dennes tomt.

Om grannarna är överens får staket sättas precis i tomtgräns och blir därmed bägge fastigheternas angelägenhet.

Höga täta staket, aka plank är bygglovspliktiga, oavsett var de placeras (förutom ett litet undantag för plank som sätts intill bostadshus för avskärmning av uteplats + minst 4,5 meter från tomtgräns).
 
Anna_H har rätt vad gäller staket :)
 
Jag ger mig :) Va inne på plank i tankarna :)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja då börjar vi bli överens.

Men sen tror jag inte det räcker med grannens medgivande för ett plank, jag tror det ska bygglovsprövas oavsett.

Sen är ju plank en rätt rolig grej öht. Om man inte gör planket helt "tätt", en viss genomsynlighet, så blir det plötsligt inte plank längre. De exakta reglerna för detta kan jag inte, det är kanske t.o.m något som kommunen själv "bestämmer".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.