nikasp
Multimetrar har jag men är ingen stjärna på el, kopplat in dimmers osv. så på den nivån. Skruvar ur propparna och mäter avstängt. Vilka mäter jag mellan så jag vet var jag ska ha avbrott? Inte kollat än om det är exakt den där.

Det fanns en mängd video med hur man mäter osv. så jag kollar innan jag beställer något.

3740635234-p.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Svårt att säga på den bilden. Det kan vara så att 2 av anslutningarna går till värmelementet, det som skall mätas. Och de två andra kan gå till en temp sensor som är inblandad i regleringen. Har du möjlighet att se på andra sidan så tror jag att det syns rätt tydligt vilka som går till värmetråden.

Om du resistansmäteer mellan alla 4 anslutningarna i olika kombinationer så bör du få en låg resistans på typ 50 - 200 ohm mellan två av dem om plattan fungerar. Tempsensorn har troligen ingen koppling mot värme elementet. Tempsensorn har sannolikt en hög resistans på minst ett pa kohm.

När det gäller felsökningen, så bara en kontrollfråga: Har du kontrollerat säkringarna i centralen till spisen?
 
nikasp
Jag läste precis att det skulle kunna vara en säkring så jag ska kolla direkt jag kommer hem så man slipper dumstrut. Trodde inte att det kunde vara så i och med att tre plattor funkar samt fungerande över- och underugn.

hempularen skrev:
När det gäller felsökningen, så bara en kontrollfråga: Har du kontrollerat säkringarna i centralen till spisen?
 
Vi brände en huvudsäkring för några månader sedan när vi använde spisen. Det luriga vara att ingen av säkringarna såg sönder ut så vi fick byta alla för att konstatera att det var en säkring som var bränd.
 
nikasp
Sambon kollade säkringarna och ingen såg bränd ut men jag ska testa att flytta om dem imorrn.
 
A
Utan multimeter kan man ta bort strålelementet och göra en okulärbesiktning med avseende tråden. Det är mycket tydligt om tråden har avbrott.
Elementet höger fram 145mm är ju oftast det som används mest och är vanligast att det går sönder.
En regulator brukar ge upp gradvis, det börjar med att man inte får förväntad reglering plattan alltid på eller går bara på de högre inställningarna eller skillnaden mellan ex. 10 och9 är jättestor.
Den brukar inte ge upp plötsligt.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
A
Om en säkring går slocknar två plattor eller lyser svagare.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
A
nikasp skrev:
Multimetrar har jag men är ingen stjärna på el, kopplat in dimmers osv. så på den nivån. Skruvar ur propparna och mäter avstängt. Vilka mäter jag mellan så jag vet var jag ska ha avbrott? Inte kollat än om det är exakt den där.

Det fanns en mängd video med hur man mäter osv. så jag kollar innan jag beställer något.

[bild]
Jätte tydligt.
Mät de två blecken som går in till elementet uppe till höger
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Tack, ska leta fram och kolla imorgon!
 
A
Vill du veta exakt motstånd använd ohm lag
P=U*I , P/U=I, 1200W/400V= 3A
U=I*R, U/I=R, 230V/3A=76ohm
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Det behövs inte mätas så mycket :) Var hittar man en sån här billigast? 14,5 cm och 1200W, produktnr på spisen nedan. Bara att gå in på Electrolux eller går de att hitta mycket billigare nånstans? Lgh ska säljas så jag vill bara att allt ska fungera och vi bor här till juli så inte bråttom.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Du kan alltid söka på reservdels numret
3740635234
Elx rekpris 535 + moms
Men det borde gå att hitta billigare
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Tack för tipset! Ska leta runt lite. Edit: 339 kr + 80 i frakt från vitvaror.se i Piteå blev det så ingen idé att försöka i England m.m.

electroluxaren skrev:
Du kan alltid söka på reservdels numret
3740635234
Elx rekpris 535 + moms
Men det borde gå att hitta billigare
 
Redigerat:
Hej.
Ett par bra trådar här hjälpte mig så att jag själv kunde
öppna spisen och hitta felet (stora plattan har rykt).
Det syns tydligt att den är bränd.

Min fråga gäller om jag ska tänka på något speciellt
om jag väljer att köpa och installera en ny 'platta'.
Den ser nämligen lite annorlunda där kablarna kopplas in.
Den nya som jag tänkte köpa ser ut som den som längst
upp på sidan 2 av den här tråden.
På nätet hittar ni bild, prod nr. 3740637297
Här får ni en bild på hur kopplingarna går på min platta.

Elanslutningar med kablar och terminaler på en metallplatta i en spis, med detaljfråga om installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ser 'uppenbart' ut, men tänkte bara dubbelkolla med er.
(Min tanke är att de tre kablarna till vänster kopplas på samma
ställen på nya plattan. Den 4e kabeln till höger i bild kopplas på
den 'lediga' platsen på nya plattan? Och spelar det roll hur den
kabeln vänds? Nåt mer jag borde tänka på?
(förutom att låta nåt proffs göra jobbet :)
 
A
Nä det ser ut som dina funderingar stämmer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.