Jag bor i ett parhus och har tröttnat på grannarna. Ibland låter det som om dom spelar hockey.... Hursom så känns det som om ljudet fortplantar sig via mitt innertak/golv. Det är två våningar och jag bor på båda dessa. Grannarna finns alltså vägg i vägg.

Bjälklaget vilar på en kraftig regel som är spikad i väggen som vätter åt grannlägenheten. Mellan tak och golv (bjälklaget) finns igen isolering.

Nån som har någon ide hur man kan lösa problemet? Det handlar alltså om lågfrekventa ljud... utom när dom går på muggen då hör man sista droppen...

 
Dubbla eller trippla lager med gips brukar fungera. Annars finns det special isolering mot just ljud.

Kanske här
http://www.sontech.se/
 
Vilket delikat bekymmer om jag får uttrycka mig så.... Jag förmodar att hockey ljudet är av typen stomljud eller? Stomljuden är svåra för dig att komma åt då ljudet alstras hos din granne i stommen den fortplantar sig genom konstruktionen tilll dig. Så skall man göra något ordentligt skall du in till grannen och kasta in ett flytande golv det förutsätter dock att det är stomljud....
I din del av huset är det svårt att göra något åt detta. Men jag för att jag skall kunne ge ett något rättvisare svar så skulle det vara intressant att veta var ljudet uppstår..
I lägenhets skiljandevägg
Vid bjälklaget
Eller är det både och...

Toalettljud är ingen höjdare. Och jag förmodar att era toaletter ligegr vägg i vägg. Har jag rätt? Det är förmodligen där överhörningen kommer. Genom stammen tyvärr... Eller så delar ni på frånluften då kan det komma där... Eller så finns det ett hål i väggen då kan det vara det. Men försök lokalisera vart det "läcker" ljud och vilken typ av ljud det kan vara. Lågfrekventljud har du nämt och detta är svårt att bli av med. Läcker det i talfrekvenserna så är det taskigt ljudisolerat i form av massa. Läcker det i de höga frekvenserna "S" "t" och sch.ljud så är det överhörning i form av hål... Nu generaliserade jag lit emen det är ungefär så ljud beter sig. Lokalisera detta så skall jag försökja hjälpa...
 
Det är välj just det som är svårt att ta reda på om ljudet går genom väggen eller via stommen. Här skulle det behövas lite mätningar...

Jag funderar på att bygga en ny balk som fästs i betongplattan via vertikala balkar som bjälklaget får vila på. Sen bygga nya väggar med ett par lager gips + rockwool.

Då det gäller toalettljuden så tror jag dom går via ventilationen på nått vis. Venilationen är dock inte ihopkopplade och badrummen ligger i motsatt ända på husen (inte vägg i vägg).

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.