Tittar på att sätta ett larm eller liknande på garaget.

Kraven som finns i lagen säger:
"Detsamma
gäller byggnad som inte är sammanbyggd med bostaden men
så placerad i förhållande till denna att byggnaden är möjlig att övervaka
från bostaden. I sådana fall bör dock en anordning finnas som
anger för personer i bostaden när ett angrepp på byggnaden sker. En
sådan anordning bör inte utan svårighet kunna sättas ur funktion."

Jag vill fortfarande att alla i hushållet skall kunna springa in och ut i garaget utan att bry sig om ett larm som riskerar att dra igång. Jag behöver någonting som på ett bra sätt plingar till inne i huset om någon går till angrepp mot garaget.

Har tittat på ett par olika trådlösa ideer men de har lite dålig räckvidd. Jag har ca 10-15 meter mellan hus och uthus.

Någon som kan hjälpa mig med några bra ideer?
 
Sätt upp en rörelsedetektor, använd den slutande kontakten till en dörrklocka eller dylikt.

Fast de i huset kommer att bli galna av plingandet när nån är i garaget. Vilken är "lagen" du citerar? Jag hade satt ett vanligt larm med dingdong i huset, och manöverpanel i garaget så man kan gå in den vägen
 
I dagsläget är vi bara 2 i hushållet, och det är oftast inget "spring" i garaget/uthuset, så en ringklocka hade fungerat, men frågan är om det finns några smarta produkter för detta?

Det är vapenlagen och Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om vapenlagstiftningen som ställer kraven
 
Det här med vapenregler och hur de ska tolkas verkar ingen veta. Vad som står i lagen rakt upp och ned är inte alltid det som ska efterlevas om man ska garanterat slippa problem efter tex inbrott, inspektion edyl. Att fråga polisen hjälper inte.
Fråga Sv Jägareförbundet eller Vapenägarnas om råd vad dessa meningar egentligen betyder.

Kan ingen svara ordentligt så bär in vapenskåpet i huset och skruva fast så slipper du alla eventuella problem.
 
Jag har en wifi ansluten kamera uppsatt i garaget som reagerar på rörelse och så plingar det i mobilen om nått rör sig, kan jag även välja att ta en bild eller spela in video, kan även spela upp ljud åt andra hållet.
Ska funka så är det tänkt iaf men har inte riktigt blivit vän med appen i mobilen än så har inte fått kameran att reagera på rörelse som den ska, funkar ibland och ibland inte.
 
vad är det för kamera? Länk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.