I TV-serien Drömhus, så hade man ju grävt ner sutterängplanet något och fått det att räknas som källare, så det finns kryphål.
 
Villa vista skrev:
Enligt pbl som jag tolkar det räknas alltid sutterängplan som våning...
Var kan man läsa detta?
Har du en länk, eller kanske ett citat.

Jag vet, sånt är kan vara otroligt komplicerat.
 
Kolla boken om lov och tillsyn finns på nätet. När jag trixande med bygglov minns jag det som att sluttningsvåning definierades som våning.
 
Jo men det verkar räcka att den har golvet några cm under marknivån, så är det en källare, inte en våning.
 
Jag har för mig (=ej helt säker) att de lade den 50 cm ner, så att de måste ha en trappa upp för att gå ut. Kanske trappan är haken?
 
Vad står det i detaljplanen?
Har vi inte den så gissar vi ju bara...
 
Inte riktigt sant, beror på medelmarknivån runt huset och även den invändiga våningshöjden.

Villa vista skrev:
Enligt pbl som jag tolkar det räknas alltid sutterängplan som våning, dock gäller ev bestämmelser i DP före.
 
För att göra större förändringar på marknivån ska det finnas marklov. Men nästan alltid så ritar man in befintligt marknivå och den tänkta på bygglovsansökan, då fungerar det även som marklov. Avviker höjderna mycket från vad som finns i lovet så är det fel. Men spontant så tror jag inte det är så. Granne måste ta hand om dagvattnet på sin tomt, dvs det får inte rinna över på er tomt. Men det får samlas på deras egen sida tomtgränsen.

Normalt så så gör man en utsättning av huset innan grunder gjuts, men dom flesta kommuner gör även en lägeskontroll efter gjutningen av plattan så att den inte flyttats efter utsättningen.

Dom flesta byggena sker enligt bygglov, men vill du vet så ringer du bara till Byggnadsnämnden och frågar om de har gjort lägeskontroll på huset.

Nu har inte du "bråkat" med dina grannar på något sätt, men många borde nog tänka efter innan man börjar med det (om det inte är uppenbara fel). Inget brukar bli bättre av det i slutändan.

l3i skrev:
Jag fick ingen kopia av bygglov från kommunen, men har begärt ut det själv häromdan.
Kan det vara att jag flyttade in för halv år sedan och bygglovet godkändes av kommunen en månader efter?

Det är inte förrän min fru sa "kolla, grannen har fyllt marken med över en meter jord", började jag tänka om det kan bli besvärlig för oss. T.ex. nu lutar kanske deras tomt mot våra, har de ansvar att dränera så att regnvatten inte samlas vid tomt gränsen?

Angående detaljplanen, jag har läst den, men det står inga "detalj", inga siffror.

Min största funderingen är hur kollar jag om husets grunden är högre än vad som anges i bygglovet?
 
  • Gilla
l3i
  • Laddar…
Autodidak1 skrev:
Inte riktigt sant, beror på medelmarknivån runt huset och även den invändiga våningshöjden.
MMN styr källaredefinition ej sluttningsvåning som jag tolkar det. Sen semikorrekt ang våningshöjd. Skall vara rumshöjd som styr om utrymme klassas som boyta och därav våning
 
O
Bra start på grannsämjan ;)
 
Skatteverket skriver följande om "sluttningsvåning" (det viktiga är att få det kallas biyta):

Sluttningsvåning (eller souterrängvåning).
(Om golvytan utefter minst en fönstervägg ligger över eller i nivå med omgivande mark, men ligger i övrigt under marknivån). En sluttningsvåning räknas primärt som boyta.

Ytan i en sluttningsvåning fördelas mellan boyta och biyta på följande sätt:

Boyta är den yta som ligger inom 6 meter från den del av fristående yttervägg där golvnivån ligger ovanför eller i nivå med den omgivande marken. (Med fristående yttervägg menas en vägg som inte gränsar mot annan byggnad.) (Bild 5.) Övriga delar av vånings planet är biyta.
2012-05-17-11-02-29_Hur+du+mäter+ditt+småhus+2012-2014-300x248.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källa (se länk med pdf:en på sidan): http://www.skatteverket.se/privat/s...dittsmahus.4.5cbdbba811c9a768f0c80002011.html
 
För att höja marken mera än 0.5 m fordras marklov .
Har höjdmätningen utgått från den förhöjda marken blir byggnaden enkelt för hög . Kan vara något att syna.
 
Hur bevisar man att grannen ändrat markhöjden mer än 50 cm om det inte är uppenbart. Det finns ju inget fastighetsregister i höjdled... :confused:
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Om DP område finns höjder utsatta .Kolla vad DP medger. Kolla eget bygglov och grannens ,jämför höjder. Det finns många vägar att öka upp bygghöjden.
Bygghöjden sluttning räknas på den fasadsida som har längst rakt sammanhängande fasad från medelhöjd till
över takbeläggning.
 
O
Det är nog långt ifrån alla DP som är så detaljerade så att det finns höjdanvisningar med.... har inte sett en endaste....
Visserligen så ser man höjd kurvorna... Men det är inte så exakt....
Ännu svårare blir det om det är en äldre DP...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.