Jens Lundegård skrev:
Nu har jag ingen djupare kunskap om vilka ventilationssystem som kräver motorer, utan jag utgick bara från vad som stod i artikeln. Oavsett så tycker jag att man kan respektera och även uppmuntra att människor gör olika val när de bygger sina hus.
Jag tycker det är superskoj att se vad andra bygger och jag lägger ingen värdering i deras val. Men kommentaren runt FTX var tyvärr helt förvirrande. Jag är ledsen om det tolkades som om jag var negativ mot deras husprojekt. Tvärtom!
 
O
Tycker det är väldigt trevligt att få läsa hur de tänkt!
Dock tror jag att Nika tyvärr inte har fullständig koll på ventilationssystemen eller el juridiken. Det var dock tråkigt att de var så dåligt pålästa när det gäller ventilation, när man ändå bygger ett sådant speciellt hus. Båda ventilationssystemen behöver el för att kunna fungera. båda behöver även filter för att kunna fungera.
nu har de valt tilluftsventiler i väggarna... Det finns säkert filter även i dessa, som behövs bytas ut. Annars så är det så att alla partiklar blåser rätt in i huset ändå....
Men egentligen, varför installerar man inte bergvärme direkt? Att nu har ett uppvärmningssystem för att sedan eventuellt byta ut det... Det låter nästan som kapitalförstöring... så vida man inte väntar med att byta ut det tills anläggningen går sönder...
Som skrivits tidigare, lagen är väldigt tydlig när det gäller den saken.
Vi kan tycka vad vi vill, men så ser verkligheten ut.
 
För att förtydliga det här kring ventilationen:

Skillnaden mellan FTX och FX är att FTX har två fläktar (tilluft och frånluft) medans FX bara har en (frånluft).

I bägge fallen så "stannar" ventilationen vid strömavbrott.

Fördelen med FTX är att man har kontroll över var luften kommer in, det är enkelt att förvärma den luften (med värmeväxlare) och man har filter på ett ställe.

Med FX kommer luften in, kall och utan förvärmning, på en massa ställen och det sitter också filter på de flesta av dessa ställen (men eftersom luft sugs in överallt där det går så kan det även komma in luft andra vägar).

FTX innebär oftast att man har ett litet övertryck i huset, med FX har man ett undertryck.
 
Nerre skrev:
...
FTX innebär oftast att man har ett litet övertryck i huset, med FX har man ett undertryck.
Jag måste motsäga dig där!

FTX-system injusteras så att tilluftfläktens flöde är 10 - 15 % lägre än frånluftfläktens.
Just för att undvika övertryck och i stället skapa ett litet undertryck.
 
Och 'X' betyder värmeväxling. Det fanns ju FT-system även tidigare, utan återvinning. Även om de aldrig var så populära.

Själv har jag satt in ett alldeles eget 'F'-system, för att få bättre luft i huset. Jag hade gärna haft FTX men dels så får jag inte in tilluftskanalerna på något vettigt sätt, och dels så kan jag inte räkna hem det eftersom jag betalat extra för (mycket) billig fjärrvärme. Men ett FTX system ger ju oslagbar komfort, bara man som sagt ser till att rengöra det som man skall.

(Ett FX-system går ju helt bort. Mycket av kostnaden för ett FTX, men ingen direkt fördel eftersom jag har fjärrvärme och FX-system ändå inte är särskilt effektiva på att återvinna).
 
KnockOnWood skrev:
FTX-system injusteras så att tilluftfläktens flöde är 10 - 15 % lägre än frånluftfläktens.
Just för att undvika övertryck och i stället skapa ett litet undertryck.
Då är kanske vårt annorlunda injusterat bara för att vi har öppen spis (är det undertryck i huset är det väldigt svårt att tända i öppna spisen utan att det ryker in).

Men med FX så lär man ju i alla fall ha ett större undertryck?
 
Nerre skrev:
Då är kanske vårt annorlunda injusterat bara för att vi har öppen spis (är det undertryck i huset är det väldigt svårt att tända i öppna spisen utan att det ryker in).

Men med FX så lär man ju i alla fall ha ett större undertryck?
Ja, det har man ju typiskt. Men man rekommenderar som sagt att ha ett litet undertryck med FTX-system också, så att man inte riskerar fuktskador från kondens i väggar o dylikt. Så det skulle jag definitivt ha med i beräkningen. Sedan så är det krångel med öppen spis, det är sant, kan man iofs lösa genom att ställa ett fönster på glänt när man eldar. (Eller ha kamin som tar sin förbränningsluft utomhus).
 
G
Angående ventilationen och el så står det ju visserligen klart och tydligt att systemet förutsätter att det finns el för fläkt och värmeåtervinning. Men det förhindrar ju inte att ventilation kan ske utan ström. Om strömmen går så kommer det fortfarande att fungera som ett S-system förutsatt att till- och frånluftsdon är rätt placerade. Det är relativt lätt att placera tilluftsdonen när de i praktiken bara är ett hål i väggen som inte behöver vara anslutna till några tilluftskanaler från FTX-aggregatet och att säga att systemet skulle skulle sluta fungera vid ett strömavbrott tror jag därför helt enkelt inte stämmer, speciellt inte när de anger som skäl att det ska kunna fungera även utan ström. Det borde fortfarande sköta sin primära uppgift, det vill säga ventilera huset. Hur väl det gör det kan jag ju inte säga men principiellt borde det fungera, det har ju fungerat ett antal hundra år. För ett FTX-system är jag inte säker på att man kan säga detsamma?

Angående smutsig luft och filter så är det inte bara filter utan också kanaler inblandade. Ett FX-system har i runda slängor hälften kanaler mot ett FTX, dessutom är dessa frånluftskanaler som inte "spelar roll". Nedsmutsade tilluftskanaler däremot kan vara otrevligt och en källa till problem.

Ska jag invända mot något i artikeln så är det kommentaren att Nika fick ta på sig rollen som byggherre eftersom de inte valde totalentreprenad. Som beställare så blir hon eller Juha byggherre oavsett entreprenadform, däremot så tog hon på sig rollen som bygg/- eller projektledare förutom rollen som byggherre?
 
gäst skrev:
Det borde fortfarande sköta sin primära uppgift, det vill säga ventilera huset. Hur väl det gör det kan jag ju inte säga men principiellt borde det fungera, det har ju fungerat ett antal hundra år. För ett FTX-system är jag inte säker på att man kan säga detsamma?
Njae, svaret är nog närmast "nej", ventilationen är av utan ström. Självdragsventilation fungerade bara på den tiden vi hade en varm murstock (tom att man gick från ved till olja förstörde en del hus). Har man inte det så kan man i stort sett skriva av självdragsventilation. Tilluftsventiler som sitter vid taket tenderar t ex att släppa ut luft snarare än att ta in den om självdraget inte fungerar. Har man två våningar så blir det typiskt också övertryck på övervåningen (även med fungerande självdrag). Så att det fungerade för hundra år sedan (eller tills man slutade elda) betyder inte att det skulle fungera idag. Och dessutom så fungerar inte självdrag så bra även med eldning. Den fungerar typiskt bäst på vintern, när man ändå inte behöver den på samma sätt eftersom luften är så torr ändå.

Så går strömmen så får man i så fall ventilera som man gjorde för hundra år sedan. Öppna fönster och dörrar... Det har alltid funkat. ;)
 
Vad är problemet med ventilation vid strömavbrott?
Det är ju bara att ställa ett eller två fönster på glänt, ingen kommer att avlida på grund av syrebrist.

Jag bor i en landsortskommun, och vi har kanske ett eller två entimmes strömavbrott per år.
Ett icke-problem alltså.
Då är det nog värre för de som har egen brunn och vattenpump när strömmen går.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
O
Ja det är intressant att de verkar oroa sig för strömavbrott...
Jag blir intresserad av deras resonemang att vi får se hur ekonomin blir om vi ska installera bergvärme... snacka om kaka på kaka... Det skiner igenom att de inte är så pålästa som de vill verka... tyvärr Eller så är deras problem med pengar, att de aldrig tar slut....
 
Man kan dra elen själv, men man får som lekman inte koppla utan behörighet.
Kopplar man allt och får behörig som kontrollerar anläggningen innan den tas i bruk är det legalt.
 
Ronekma skrev:
Man kan dra elen själv, men man får som lekman inte koppla utan behörighet.
Kopplar man allt och får behörig som kontrollerar anläggningen innan den tas i bruk är det legalt.
Nej. Ovanstående är fel på samtliga punkter. Du får inte som lekman förlägga rör eller slang för eldragning. Du får inte dra någon tråd i den. (Och du får inte koppla ihop trådarna heller.) Om du gör något av detta så har du begått ett lagbrott. Om en elektriker i efterhand besiktigar din anläggning så har det inte någon som helst inverkan på att du brutit mot lagen, och elektrikerns ansvarsförsäkring täcker inte din installation (om inte elektrikern är dum i huvudet).

Sedan så har detta ingen inverkan på anläggningen som sådan. Den är antingen riktig eller felaktig. Den kan aldrig vara "olaglig" beroende på av vem den är uppförd, bara på grund av att den inte är korrekt. I alla fall där någon obehörig dömts för brott så har det varit pga att anläggningen varit farlig, och det finns inga fall där en lekman bara dömts för brottet att obehörigen ha installerat el. De som är dömda är ofta dömda för brottet "framkallande av fara" istället eftersom det har presumtion över det mindre allvarliga brottet att bryta mot elinstallatörsförordningen/ellagen.

Kolla gärna i elforumet där vi har behandlat denna fråga så väl att allt som kan sägas om den är sagt. Och en hel del till... :)
 
Jag vidhåller vad jag skrev, dock allt under förutsättning att behörig sköter inkoppling!
I annat fall så har vi alltid, med elbolagens vetskap, varit skyldiga till brott när vi förlägger markkabel vid byggnationer osv...
Även elfirmor ser det som en hjälp och har inga invändningar mot det.
Det har länge varit vidtaget att en "elbesiktning" av behörig med dennes inkoppling varit helt på rätt sida om lagen.
Självklart ska aldrig säkerheten sättas på spel men så är inte fallet här!
Sen förstår jag givetvis varför man inte vill att obehöriga ska utföra vissa moment...
 
Ronekma skrev:
Jag vidhåller vad jag skrev, dock allt under förutsättning att behörig sköter inkoppling!
I annat fall så har vi alltid, med elbolagens vetskap, varit skyldiga till brott när vi förlägger markkabel vid byggnationer osv...
Även elfirmor ser det som en hjälp och har inga invändningar mot det.
Det har länge varit vidtaget att en "elbesiktning" av behörig med dennes inkoppling varit helt på rätt sida om lagen.
Självklart ska aldrig säkerheten sättas på spel men så är inte fallet här!
Sen förstår jag givetvis varför man inte vill att obehöriga ska utföra vissa moment...
Japp, och det är fortfarande fel. Det går med ganska stor säkerhet att hävda att ni begått lagbrott för den som verkligen vill, men ingen vill det. MEN, just att gräva för och rulla ut en stor markkabel är ett litet specialfall eftersom ni arbetar som entreprenörer. Beroende på hur anställningsförhållandena ser ut så kan man hävda att ni arbetar under någons behörighet, och det är helt OK. Man behöver inte ha någon elutbildning eller liknande för att arbeta med el, bara man står under uppsikt av en behörig elektriker och är anställd i samma bolag. ELLER, om det finns ett väl reglerat uppdragsförhållande mellan bolaget med den behörige och utföraren. Detta är ett pinfärskt undantag eftersom man inom elinstallationsbranschen börjat använda bemanningsbolag i större utsträckning och som lagen var skriven förut så var detta faktiskt inte lagligt.

Så i ditt fall så går det att göras lagligt idag, och är säkert gjort det också, bara att du inte sett de papprena.

I pratiken så är det naturligtvis inget som elsäkerhetsverket är det minsta intresserade av att gräva i. Om elverket är nöjda med ert arbete så är elsäkerhetsverket det med, och blir det problem så är det antagligen elverket som får klä skott, och inte du. Vid stora och tunga arbeten så får man ju också dra en rimlighetsgräns, måste killen som kör grävaren också vara behörig och anställd i samma bolag? Nej, knappast. Här så gör man ju en rimlighetsbedömning när det är maskiner och annat med, även om lagen faktiskt inte drar gränslinjen vid något annat ställe än det jag skrivit. Det blir ju i så fall en semantisk diskussion. Att hjälpa en elektriker med att rulla ut en grov markkabel, är det "installationsarbete"? Den frågan är inte prövad vad jag vet.

MEN, detta har ingen som helst påverkan på hur en lågspänningsinstallation i ett hus görs. Där är det svart på vitt. Du får inte dra ens dra rör eller kabel, även om många yrkesverksamma elektriker är snälla och fuskar med det så är det inte formellt lagligt. Här är reglerna supertydliga.

Är du intresserad av hur juridiken faktiskt ser ut så kolla som sagt i elforumet, vi har om jag inte missminner mig tagit upp den här frågan också, men jag hittar den inte i hastigheten. Och vill du verkligen veta så går det att fråga elsäkerhetsverket direkt. Jag tror de kommer svara ungefär samma sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.