I samband med att vi installerar vattenburen värme så ska alla direktverkande elradiatorer bort. Lite överraskande (för mig) är att radiatorerna är framdragna med jord (i sig bra) i rum med ojordade uttag. Det är väl en smal sak för en elektriker att sätta jordade uttag i/vid dosorna till radiatorerna som försvinner och ta bort de ojordade uttagen? Finns det några gotchas?
 
Om det varit 230V radiatorer, så är det väl ett mindre jobb ? Har det varit 400V, så blir det ju lite tänkande för att fördela lasterna på respektive fas och dessutom kan ju centralen påverkas. Kolla också om takbelysningen är jordad eller inte.
 
Det är 230V-radiatorer. Ska kolla om jord är framdraget till lamputtagen (men varför? :) )
 
Tänk dig fallet med en taklampa i metall, hängandes över ett bord. En jordad bordslampa isatt i de nya uttagen. Fel på taklampan så att den blir strömförande i höljet och du ska justera höjden på den. Nuddar samtidigt bordslampan med andra handen..........
Lite farligare än förut, när du hade behövt sparka på radiatorn med foten, när du justerat lamphöjden, för att få samma tragiska olycka.
 
Jo, det är jag medveten om - jag trodde dock att lamputtag fortfarande var undantagna från jordkrav (för visst har de varit det?)
 
Vet inte vad lagen säger, men för moderna takuttag har jag dock sett att många är jordade och jag ville bara att du skulle göra en riskbedömning.
 
Tack för tipset. Hoppas de är jordade, annars kanske de kan dra nya kablar i rören till taket...
 
Om man tänker sig att det inte går att ordna jordade takuttag, är det säkrare att isolera jorden i dosorna för radiatorerna och sätta ojordade vägguttag?
 
Det har aldrig varit nått undantag i rummet ska allt eller inget vara jordat. Det enda har varit lite gränsdragning problem i kök kontra matplats/ "vanliga" rum.
 
Lite förenklat allt jordat eller inget jordat. Vid jordning jordas både lamputtag och vägguttag i ett rum. Det är ofta enkelt eftersom vägguttagen och lamputtagen drivs av samma kopplingsdosor.

Vad gäller elementanslutningar så är det troligtvis 380- 400 v. Det betyder ofta skyddsledare och två eller tre fasledare utan nolla. I en sådan lösning kan det inte sitta vägguttag.
Man måste komplettera med en nolledare eller koppla om en fasledare som nolla. Men där får man ett regelproblem med att nollan inte blir blå gäller särskilt efter 1970.

Om huset har jordfelsbrytare behöver troligtvis värmecentralen förses med en sådan. Det är vanligt att värmen ligger utanför jordfelsbrytarens skyddsområde av driftsäkerhetsskäl.

Finns ingen jfb i huset , då rekommenderar jag starkt montage av några jordfelsbrytare.
 
Redigerat:
Radiatorerna är 230V, blå, brun och gulgrön ledare i dosorna.

Men om lamputtagen ska jordas måste väl jord dras ända fram till lamputtaget, om det är ojordat går väl bara tändtråd och noll från strömbrytaren?
 
Oftast kopplar man sina trådar i en takdosa så om det är nyare än 40 - 50 tal så går trådarna i första hand till takdosor och i andra hand till kopplingsdosor. Det är ovanligt att allt går genom apparatdosorna, men det förekommer. Sitter det takdosor är det enkelt att dra in en jord om man använder dom g:a trådarna som dragtråd.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
osiris skrev:
Radiatorerna är 230V, blå, brun och gulgrön ledare i dosorna.

Men om lamputtagen ska jordas måste väl jord dras ända fram till lamputtaget, om det är ojordat går väl bara tändtråd och noll från strömbrytaren?
Det måste dras skyddsjord ända fram till lamputtaget om inte lamputtaget sitter i en takdosa ( kopplingdosa med fästanordningar för taklampa). Då kan det redan finnas skyddsjord i denna.

Alternativet är att montera ett ojordat vägguttag vid element anslutnigen i rummen med ojordad installation. Det förutsätter att det finns befintliga ojordade uttag i rummet och rummet fortfarande har trä eller. Plastgolv.

En bättre lösning är att montera vägguttag för 3 st europlugg, detta eftersom man ofta bara ansluter klass 2 märkta prydnadslampor till dessa "under fönstermonterade " vägguttag. I det läget kan man strunta ii riskbedömniningen kring jordade föremål så länge man befinner sig i torra bostdsrum. Det gäller speciellt vid altandörrar.

Är det säkrat med 16 a då bör man säkra ned till 10 a. Detta eftersom anslutningskablarna är klena på lampor.
 
Redigerat:
Men med ojordade lampor blir det väl ändå samma sak? IKEA säljer ju all sina lampor utan jord och de kan väl knappast anses vara dubbelisolerade (eftersom man klämmer dit sladden med kontakten själv)?
 
Dom lampor som säljs och saknar jord är med största säkerhet dubbelisolerade, Dom får inte sälja lampor som inte är dubbelisolerade eller jordade.
Som upplysning dubbelisolerade apparater får INTE jordas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.