Hej, som ni ser på bilden nedan så har man byggt in ventilationen över skåpsluckorna. Man har även klätt en del av den med vad jag tror är brandskydd? Varför? Måste det vara där? Varför har man inte klätt in den hela vägen isf?
Jag tänkte bygga in den med gips, är det ok? Får jag dra upp den närmare taket? Det innebär isåfall att den går neråt strax innan murstocken som ni ser på bilden, får den göra det? Effektförlust misstänker jag?

Många frågor, svara på de ni vill! Tack på förhand!!

IMG_20150325_130521.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det ett hus eller en bostadsrätt?
 
13th Marine skrev:
Är det ett hus eller en bostadsrätt?
Hus
 
En imkanal måste alltid brandisoleras minimum EI 30 mm ( 15 minuter ) den isolen som du har är både brand och mot kondens. Den sista biten ner till fläkt/kåpa brukar man använda grå ventslang då det är lättare att montera. Du kan klä in den så länge du har brandisolering eller klär in röret med dubbla lager gips alt. Osb+gips
 
Haxus, den där isoleringen är ej mot kondens, enbart Firevent. 30mm genom eller mot brännbart material är vad som gäller. varför det är som det är gjort på bilden kan bara ansvarig installatör svara på.
 
Jag hade bytt ut slangen som ligger horisontellt mot spirorör och en vinkel ned mot fläktskåpet. Sedan endast haft en flexslang lodrätt inne i skåpet för anslutning mellan fläkt och spiroröret.
 
AndersS skrev:
Jag hade bytt ut slangen som ligger horisontellt mot spirorör och en vinkel ned mot fläktskåpet. Sedan endast haft en flexslang lodrätt inne i skåpet för anslutning mellan fläkt och spiroröret.
Hej under isoleringen såg jag att det sitter spirorör. Den mjuka slangen sitter fast i sprio precis där isoleringen slutar. Jag tänkte kapa spirot, sätta vinkel sen ny slang. Något att tänka på? Kan jag kapa spirot med hammare och kniv? Vill inte få gnistor med vinkelslipen då mycket fett kan sitta där....
 
Enklast är att slå hål med kniv och hammare, sen klippa röret med plåtsax. Sen sätter du bara på böjen och slangen på den.
 
Har jag förstått rätt om jag kan strunta i isoleringen och bygga in röret med 2 lager gips istället?
 
Den gången kanalen behöver rensas är en renslucka i närheten av murstocken bra att ha
 
Ska det vara en lucka i röret då också? Eller menar du en lucka i gipset bara?
 
Även i röret. Det gäller ju att det ska gå att få ut det skräp ,fett mm som samlas i botten på skorstenspipan när kanalen nån gång rensas
 
Blir bra det här. Behöver jag verkligen renslucka för denna korta bit? Det är 1m till murstocken.

IMG_20150406_120510.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går nog bra. Lämna skarven mellan böj o spirorör lätt demonterbart. (Den brukar sitta ok utan popnit el skruv)
 
Den sitter som en smäck utan! Tack för hjälpen alla! Gick finemang att klippa med plåtsax förresten!
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.