ska bygga ett nytt hus på 117kvm undrar vilket som är bäst plint eller kantbalk marken består av sand och grus. undrar också om markisolering och dreneringsmatrial..

tacksam för alla synpunkter.

Ulfi
 
Varför har du uteslutit gjuten bottenplatta? Det har ju visat sig på många sätt vara en mycket bra lösning.

Om du använder kantbalk är det viktigt att du inte skapar en grund liknande en "torpargrund", eftersom du då ökar fuktriskerna markant. Plintgrund ger generellt bättre luftgenomströmning under huset, vilket är bra.


 
platta är för dyrt, dessutom är marken så bra och stabil där jag ska bygga så jag tycker att det är menigslöst att gjuta hel platta.
 
Vaa?? Man gjuter inte platta för stabilitetens skull... Ska du bygga huset själv? Har du räknat på kostnaderna för platta respektive plintgrund (med extra bjälklag)?

Det gäller att ämföra äpplen med äpplen..
 
det känns tryggare med torpargund eller plint för att man kan krypa under och kolla om det blir problem. här kostar betongen 1000 kr kubiken minst, så det blir ganska mycket till en hel platta. jag kommer att bygga huset själv med hjälp av släkten under sommaren och vintern.
 
ulfi skrev:
det känns tryggare med torpargund eller plint för att man kan krypa under och kolla om det blir problem. här kostar betongen 1000 kr kubiken minst, så det blir ganska mycket till en hel platta. jag kommer att bygga huset själv med hjälp av släkten under sommaren och vintern.
Vi får nog sätta oss ner i båten här. När dte gäller grundteknik bör man gå lite mer på vad som är konstaterat bra och ekonomiska metoder snarare än vad som känns bra..

Okej, betongen kostar 1000kr/kubikmeter. Vid 10cm platta går det åt 0,1 kubik (100kr) per kvadratmeter, plus lite extra till kantbalkar. Till det kommer cellplast och armering. Detta är de jämförande data för Platta på mark.

Väljer du torpargrund (vilket är HELT vansinnigt utifrån all känd forskning och erfarenheter kring fuktproblem i grunder) så har du gjuten sula (betong) med armering, lecablock, golvbjälklag med isolering, syllar, golvspån, ev golvgips, skivmaterial till undersidan av bjälklaget etc.

Materialet till sulan för murad torpargrund kan du rakt av hänröra till kantbalkarna med dess armering i plattan, så där ingen skillnad. Kvar i rutan för nadkdelar med platta har vi 100kr betong/kvadratmeter plus några tior för armeringsnätet. Priset på cellplastisolering vet jag tyvärr inte på rak arm, kolla upp det!

För torpargrund har vi hela bjälklaget extra, och formning och armering av sulan, samt sedan murning av grunden. Betydligt fler moment! Räkna på kostnaden för bjälklaget! På köpet får du dessutom en lång rad inbyggda möjligheter till fantastiska problem med mögel, mikrobakterier etc i grunden. Men det är klart att det är bra att kunna krypa in och titta på eländet när det dyker upp.

Som dräneringsmaterial behöver du minst 15cm krossad makadam 8-16 eller 16-32, och mänden är samma för både platta och torpargrund (=ingen besparing med torpargrund). Också dräneringen är samma, med en dräneringsslang/rör runt grunden.

Dessvärre lever den uteluftsventilerade torpargrunden kvar fortfarande, just därför att "man har ju alltid gjort på det här sättet". Tragiskt i ett "modernt" land som Sverige!
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Enda nackdelen med plintgrund äe väl utseendet. Och hel grundplatta är väl knappast nån garanti mot fukt och mögelproblem....?
 
Leffe skrev:
Enda nackdelen med plintgrund äe väl utseendet. Och hel grundplatta är väl knappast nån garanti mot fukt och mögelproblem....?
Nej, men korrekt utförd så en bra bit på väg.

Jag tycker du ska räkna lite på hur många liter/m^3 lecablock du kommer att använda i muren, de är inte direkt billiga räknade på det sättet. Ex 2*2*6=24 liter kostar då ca 0,8 kr/liter att jämföra med betong 1 kr/liter. Till det kommer arbetet med att mura och göra en balk den ska stå på.
 
Jag hade dessa funderingar själv innan jag kom igång med huset men jag lät mig övertygas och det är jag väldigt tacksam för idag - så överväg platta på mark seriöst. Rätt gjort är det tryggt och säkert. Golvvärme är ett en självklarhet idag och du gjuter in slangen enkelt. Med tanke på vad husbyggandet kostar totalt är merkostnaden "försumbar" och den eventuella besparingen kan visa sig ödesdiger.

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=13023/0
 
spikmas skrev:
Jag hade dessa funderingar själv innan jag kom igång med huset men jag lät mig övertygas och det är jag väldigt tacksam för idag - så överväg platta på mark seriöst. Rätt gjort är det tryggt och säkert. Golvvärme är ett en självklarhet idag och du gjuter in slangen enkelt. Med tanke på vad husbyggandet kostar totalt är merkostnaden "försumbar" och den eventuella besparingen kan visa sig ödesdiger.

[länk]
TACK för kloka ord! =)

Som det står om i tråden du länkade så är det vanligt att hustillverkarna rekommenderar att ma nmonterar avfuktare i en krypgrund. Det om nåt måste ju betyda att det ÄR problem med de grunderna..

Jag hittade en bra länk i ämnet:
http://bas.byggdok.se/BASIS/bdok/fri/fulltext/DDD/913752377
 
varför jag är skeptisk till platta är att 3m bakom huset så är det en brant backe som det är mycket snö på vintern, och som alla vet så blir det vår och det smälter. hur vet man att det inte blir fukt problem känns därför lättare med plint och ett ordentligt drenerings skikt? är jag helt ute och trampar?
 
T
En korrekt utförd krypgrund är inte heller något problem.
Det har fungerat i 400 år. Platta på mark har man enbart använt de senaste 40 åren.
Vad gör man om man får en vattenläcka innomhus vid platta på mark?
Vad gör man om man behöver underhålla avlopp, vatten, golvvärme???
I en krypgrund är det lätt att komma åt och åtgärda. Blir det en läcka så rinner vattnet ner i grunden och sprider sig inte till andra ytor.
Jag är övertygad att det är en smartare lösning att bygga en krypgrund eller på plintar än vilken platta som helst.
Det kostar så lite att göra en krypgrund korrekt.
//Patrik
 
Toppstugan skrev:
En korrekt utförd krypgrund är inte heller något problem.
Det har fungerat i 400 år. Platta på mark har man enbart använt de senaste 40 åren.
Vad gör man om man får en vattenläcka innomhus vid platta på mark?
Vad gör man om man behöver underhålla avlopp, vatten, golvvärme???
I en krypgrund är det lätt att komma åt och åtgärda. Blir det en läcka så rinner vattnet ner i grunden och sprider sig inte till andra ytor.
Jag är övertygad att det är en smartare lösning att bygga en krypgrund eller på plintar än vilken platta som helst.
Det kostar så lite att göra en krypgrund korrekt.
//Patrik
ok det håller jag med om, men alla tjatar om att man ska gjuta hel sula så då blir man kluven. verkar vara mer "inne" med sula. (ta inte illa upp ni som tycker att att sula är bäst) jag är tacksam för alla som har tid att ge tips. hur ska jag göra dräneringen och hur mycket skall gräva ner till plintarna och isolera?

mvh Ulfi
 
ulfi skrev:
[quote author=Toppstugan link=1143392034/0#11 date=1143809281]En korrekt utförd krypgrund är inte heller något problem.
Det har fungerat i 400 år. Platta på mark har man enbart använt de senaste 40 åren.
Vad gör man om man får en vattenläcka innomhus vid platta på mark?
Vad gör man om man behöver underhålla avlopp, vatten, golvvärme???
I en krypgrund är det lätt att komma åt och åtgärda. Blir det en läcka så rinner vattnet ner i grunden och sprider sig inte till andra ytor.
Jag är övertygad att det är en smartare lösning att bygga en krypgrund eller på plintar än vilken platta som helst.
Det kostar så lite att göra en krypgrund korrekt.
//Patrik
ok det håller jag med om, men alla tjatar om att man ska gjuta hel sula så då blir man kluven. verkar vara mer "inne" med sula. (ta inte illa upp ni som tycker att att sula är bäst) jag är tacksam för alla som har tid att ge tips. hur ska jag göra dräneringen och hur mycket skall gräva ner till plintarna och isolera?

mvh Ulfi[/quote]

Du har nog missuppfattat vad en sula är för något.. En sula är det som man gjuter som fot där man skall mura torpargrunden på.

Toppstugan:
Ja man har använt torpargrund i 400 år, men man har sjutton inte använt samma sorts hus och ställt PÅ grunden. Det går inte att se grunden som en egen enhet på något sätt utan den måste lira bra ihop med övriga huset! Bygger du ett hus med torpargrund och tunnt isolerat bjälklag så visst, då går det fint. Men de senaste åren har det visat sig, både i praktiken och i forskning, att det ger upphov till fuktproblem i grunden när man kombinerar torpargrund med ett modernt välisolerat bjälklag.

Att hänvisa till "hur man alltid har gjort" är knappast något argument, mest en titt i backspegeln...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.