I mina trakter köps mindre sommarstugor för 1-1,2 milj. bara för att riva stugan och bygga nytt (permanent) boende.
Dvs tomtmarken är då av köparen värderad till 1-1,2 milj + rivningskostnaden för det gamla huset.

Prisbilden är ju olika i beroende var i landet man bor, men för mig så låter ju 600.000 som att du bara betalar för tomten och får huset gratis!!!! ???:) .... och då spelar väl skicket ingen roll....
 
O
Matstj skrev:
friskrivningsklausul Innebär inte att du inte kan åberopa doldafel. Vill du ha rätten på din sida ifall du upptäcker ett doldfel då ska du anlita den bästa bes. mannen i dina trakter.
Art inte vesikta huset är det bästa som säljaren får, mer värt än friskrivningsklausulen. Då får det väldigt svårt att ha någon talan lm doldafel.
Du har du missat något....
Det spelar ingen roll om du har gjort en besiktning eller inte för att kunna åberopa dolt fel. Det är egentligen ganska logiskt... Ett fel som räknas som dolt hade inte en besiktningsman kunnat hitta. Däremot kan det säkerligen underlätta sin egen bevisbörda att felet verkligen är dolt, vid en eventuell rättegång.
 
#Odjuret
Tack för att du uppmärksammar om jag missar nåt.
Som du säger en noggrann besiktning bevisar att köparen gjort det han/hon skulle gjort för att upptäcka det dolda felet. Ju noggrannare ännu säkrare sitter köparen. Här kommer in iden om mögelhundar. Som fick så mycket kritik i en annan tråd!
 
En vanlig överlåtelsebesiktning är ganska onödig. Om det finns miinsta antydan till större fel brukar det står i protokollet: närmare undersökning rekommenderas. El och VVS ingår ändå inte i besiktningen.
Om huset betecknas som renoveringsobjekt så kommer du inte att kunna åberopa dolt fel oavsett felet.
Det enda dolda fel du kan åberopa är om någonting inte stämmer med tomtgränser, nyttjanderätter, lagfarten, bygglov, servitut mm. Men det skiter besiktningsmannen i.
 
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
En vanlig överlåtelsebesiktning är ganska onödig. Om det finns miinsta antydan till större fel brukar det står i protokollet: närmare undersökning rekommenderas. El och VVS ingår ändå inte i besiktningen.
Om huset betecknas som renoveringsobjekt så kommer du inte att kunna åberopa dolt fel oavsett felet.
Det enda dolda fel du kan åberopa är om någonting inte stämmer med tomtgränser, nyttjanderätter, lagfarten, bygglov, servitut mm. Men det skiter besiktningsmannen i.
Som jag skrev ovan: hur friskrivningsklausuelen är formulerad är väldigt viktig tillsammans med köpeskillingens storlek. Hur huset marknadsförts spelar roll, men har mindre betydelse.

En säljare kan aldrig någonsin friskriva sig till 100 %.
 
Ur den rent juridiska synpunkten så är väl en bes. av ett hus med stora renoveringsbehov inte så nödvändig. Framförallt om det dessutom finns en friskrivningsklausul. Dvs. i ett sådant fall så är det långsökt att man skulle kunna hävda dolt fel, och hamna i en diskussion om huruvida man uppfyllt sin undersökningsplikt.

MEN det är ju väldigt viktigt att göra en ordentlig undersökning så länge man inte köper det som ett rivningsobjekt. Ett hus med stora renoveringsbehov, visar sig i många fall ha ännu mycket större renoveringsbehov än man inser vid köpet.

Även om man tänker riva så är det viktigt att man fullgör sin undersökning. Fast kanske inte så mycket vad gäller byggnaden. Utan mer om tomten. Får man överhuvudtaget riva? Vad får man bygga? Kommer de att börja bygga den nya sträckningen av E4 30m från tomten om några månader. Finns det Ledningar i marken som omöjliggör den tänkta placeringen av det nya huset osv.
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden och 2 till
  • Laddar…
O
Matstj skrev:
#Odjuret
Tack för att du uppmärksammar om jag missar nåt.
Som du säger en noggrann besiktning bevisar att köparen gjort det han/hon skulle gjort för att upptäcka det dolda felet. Ju noggrannare ännu säkrare sitter köparen. Här kommer in iden om mögelhundar. Som fick så mycket kritik i en annan tråd!
Egentligen finns det ingen anledning att gå längre än vad lagen kräver. Det gör ingen skillnad. Men visst kan det vara smart å ta in en mögelhund om man är orolig för mögel. Det gör ingen skillnad ifall ett fel ska räknas som dolt eller inte... Det spelar ingen roll om du gjort en besiktning eller inte. Det gäller bara att bevisa att felet verkligen var dolt. Så ur ett dolt fel perspektiv enbart så skulle det räcka med att ta in en besiktningsman när felet har upptäckts...
(Då bör man ta in en besiktningsman oavsett, eller förstås, en duktig hantverkare)
 
O
Nu när jag är ute på husjakt, så måste jag erkänna en sak, jag gör ingen besiktning, utan jag försöker kolla noggrant på visningen istället... Men så anser jag att min kunskap är ganska hyffsad.
Men så de hus vi är på jakt efter är de som har ett renoveringsbehov. Jag vill inte köpa ett hus med nyrenoverat badrum, för då vet jag inte vad jag får...
Badrummet är bland de dyraste "dolda felen". Därför är det skönt att köpa ett hus med badrum som måste renoveras... Det är ett "ärligt" badrum...

Det var ett hus, där man redan i säljarens reklamblad f´låt besiktning kunde läsa att det fanns problem med badrummet som skulle vara nyrenoverat... Ändå bjöd folk som galningar... Trots att badrummet mycket väl hade behövts göras om.
Jag har slutat förvånas över människor som går igång å budar.
 
Mitt råd är att strunta i traditionell överlåtelsebesiktning och göra en riktig kontroll istället. Leta efter företag som utför statusbesiktningar, då gissar man inte utan kontrollerar misstänkta fel direkt.
Visserligen blir det ofta provhål och det är något dyrare än överlåtelsebesiktning, men man får veta husets verkliga skick och slipper massa beskrivningar om risker mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.