men med dom 300väggarna så hamnar dom på runt 0,25-0,3(W/m2K) ? :)
 
Stämmer nog bra det.. Från energiberäkningen
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
så även om konstruktionen inte är supersnål så verkar de gå rätt lite el ändå, så då borde de kanske stämma att man inte bara ska stirra sig blind på u-värde :)
 
Vi har ett hus från -75, inte tilläggsisolerat och med 30 cm isolering i taket. Vi har en elenergiförbrukning på c:a 29 kWh/kvm för ett normalår. Varmvatten inkluderat.

Det jag vill ha sagt med detta är att valet av uppvärmning påverkar rätt mycket...
 
House3 skrev:
Har separat mätare för värmepumpen vilket jag tror är krav nuförtiden. Totalt gör vi gång på ca 11000...
Det var det jag förmodade.
Att bara räkna på värme och varmvatten ger en polerad bild av energiförbrukningen.

Om du räknar med övrig elanvändning (som kommer huset till godo också),
så hamnar du snarare på 11.000 kWh / 150 m2 = 73 kWh / m2.

Hos mig, strax norr om Hallandsås (fast med bara två personer i hushållet) så är siffrorna
5.030 kWh / 108 m2 = 47 kWh / m2.
I vårt trähus :)

Mycket annat är naturligtvis olika, men jag tror inte att ett "tungt" väggmaterial har så stort positivt inflytande på energiförbrukningen.
Det tror jag faktiskt är en skröna.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det var det jag förmodade.
Att bara räkna på värme och varmvatten ger en polerad bild av energiförbrukningen.

Om du räknar med övrig elanvändning (som kommer huset till godo också),
så hamnar du snarare på 11.000 kWh / 150 m2 = 73 kWh / m2.
De båda extremerna å ena sidan att ignorera hushållselen och å andra sidan att tro att all hushållsel kommer huset till godo som värme borde väl vara ungefär lika felaktiga?

KnockOnWood skrev:
Hos mig, strax norr om Hallandsås (fast med bara två personer i hushållet) så är siffrorna
5.030 kWh / 108 m2 = 47 kWh / m2.
I vårt trähus
Är eventuell ved medräknad?

KnockOnWood skrev:
Mycket annat är naturligtvis olika, men jag tror inte att ett "tungt" väggmaterial har så stort positivt inflytande på energiförbrukningen.
Det tror jag faktiskt är en skröna.
Det tror jag också.
 
Avemo skrev:
De båda extremerna å ena sidan att ignorera hushållselen och å andra sidan att tro att all hushållsel kommer huset till godo som värme borde väl vara ungefär lika felaktiga?...
Det kan man naturligtvis diskutera.
Men att räkna med varmvatten till exempel är ju lite lustigt.
En stor del rinner ju ut genom golvbrunnen när man duschar, och genom vasken när man diskar och sköljer under rinnande vatten. Det är väl inte många som "tar om hand" varmvattnet så det kommer huset till godo?

Och övrig elförbrukning? En del gå hos mig till utebelysning, för här finns inga gatlampor.
Men övervägande delen är väl ugn, spis, mikro, brödrost, kyl och frys, TV och datorer samt belysning.
Och allt det kommer ju huset till godo?

Avemo skrev:
Är eventuell ved medräknad?
...
Inte hos mig, nej. Och troligen inte hos någon annan heller, som inte har en riktig ved- eller pelletspanna,
utan bara "trivseleldar" en brasa då och då.
Jag kan gissa att min vedförbrukning, ca 1/2 m3 stjälpt ved per år, motsvarar ca 400 kWh.

Om man sedan ofta har gäster genererar ju varje person ca 80 Watt per person :)
 
OXYD
Trähus från 80, Skåne, llvp, 2,5pers, ved under en 1/2m3året. Ligger på 59kwh/m2 inkluderad all el.
 
House3 skrev:
Stämmer nog bra det.. Från energiberäkningen
Kan du tänka dig att lägga upp hela energiberäkningen? Intressant att se vilka siffror de räknat med.
 
KnockOnWood skrev:
Det kan man naturligtvis diskutera.
Men att räkna med varmvatten till exempel är ju lite lustigt.
En stor del rinner ju ut genom golvbrunnen när man duschar, och genom vasken när man diskar och sköljer under rinnande vatten. Det är väl inte många som "tar om hand" varmvattnet så det kommer huset till godo?
Precis. Det är en orimlig uppgift att få fullt jämförbara siffror från olika människors hem om inte dessa har identiska vanor.

KnockOnWood skrev:
Och övrig elförbrukning? En del gå hos mig till utebelysning, för här finns inga gatlampor.
Men övervägande delen är väl ugn, spis, mikro, brödrost, kyl och frys, TV och datorer samt belysning.
Och allt det kommer ju huset till godo?
Mycket av det kommer huset tillgodo, men inte allt. Om det är ett vattenburet värmesystem så är det så långsamt att det inte hinner kompensera för exempelvis ett brödbak. Då blir det varmare inne än det annars blivit. Alltså högre energiförbrukning. Sedan finns det några sommarmånader när det inte är av godo utan av ondo att värma inne genom att ha en stor TV på. Och så finns exemplet tonårings rum med en vass speldator som höjer temperaturen i det rummet. Att värmen hamnar inomhus är inte detsamma som att den är av godo. Eller att den inte påverkar energiförbrukningen.
 
Jag är med på att vi inte har det mest energisnåla levernet och att vi åtnjuter spill från våra elapparater i form av dyr värme. Precis som KnockonWood så bor vi på landet och står själv för belysning och får dessutom pumpa avloppsvatten till det allmäna avloppet. Jag ställer tofflorna på färdigt golv 77,0 m ö h med öppet landskap runt omkring så vi drabbas troligen mer av avkylande vind än gemene hemmansägare i Skåne, men belöningen är milsvid utsikt över Lundaslätten. Det var bland annat det utsatta läge som fick oss att välja lättbetong som stomme, förutom de pågående klimatförändringarna med fuktigare väder. So far so good. :)
 
Mainstream skrev:
Kan du tänka dig att lägga upp hela energiberäkningen? Intressant att se vilka siffror de räknat med.
Har den bara på papper är det någon specifik del du är intresserad av? Hör av dig via PM så ska vi nog kunna fixa det, men vet inte om jag vill lägga ut hela dokumentet....
 
House3 skrev:
... Jag ställer tofflorna på färdigt golv 77,0 m ö h med öppet landskap runt omkring ...
Grattis!

80 m ö h här, med havsutsikt fastän Laholmsbukten är 10 km bort.
Så nog blåser det en del :)

Och har man tofflor behövs ingen golvvärme :D
 
  • Gilla
House3
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det kan man naturligtvis diskutera.
Men att räkna med varmvatten till exempel är ju lite lustigt.
En stor del rinner ju ut genom golvbrunnen när man duschar, och genom vasken när man diskar och sköljer under rinnande vatten. Det är väl inte många som "tar om hand" varmvattnet så det kommer huset till godo?

Och övrig elförbrukning? En del gå hos mig till utebelysning, för här finns inga gatlampor.
Men övervägande delen är väl ugn, spis, mikro, brödrost, kyl och frys, TV och datorer samt belysning.
Och allt det kommer ju huset till godo?



Inte hos mig, nej. Och troligen inte hos någon annan heller, som inte har en riktig ved- eller pelletspanna,
utan bara "trivseleldar" en brasa då och då.
Jag kan gissa att min vedförbrukning, ca 1/2 m3 stjälpt ved per år, motsvarar ca 400 kWh.

Om man sedan ofta har gäster genererar ju varje person ca 80 Watt per person :)
Vill man optimera den värme som tv, ugn, lampor, människor och djur ger, och vill ha en jämn temperatur inne. Så är en innegivare bra.
Vi har ett lågenergihus (trä) 2-plan 186 kvm, 2 pers, södermanland, markvärme FTX, och kör nu utan innegivare, alla termostater öppna på max till golvvärmen. Styr istället allt på kurvan. Förbrukar ungefär 5-6000kwh/år

På dagarna när ingen är hemma förutom djuren, så håller huset en temperatur på ca 21 greder.
Medans på kvällarna när vi är 2 personer hemma, påslagen tv, matlagningen är avklarad så brukar vi ha ca 24-25 grader inne.
Anledningen till att vi inte har någon innegivare är att jag klantade mig lite med dragningen av sladden :)
Men kommer jag över en billig trådlös givare så kör jag med den.
 
KnockOnWood skrev:
Grattis!

80 m ö h här, med havsutsikt fastän Laholmsbukten är 10 km bort.
Så nog blåser det en del :)

Och har man tofflor behövs ingen golvvärme :D
Vi slipper iallafall bli blöta om fötterna om isarna vid polerna smälter.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.