Hej!

Jag har tänkt att omvandla en klädkammare utan fönster till sovrum. Min tanke var att sätta en ventil genom en innervägg till angränsande vardagsrum, uppe i taket i närheten av ett fönster, som "suger" in frisk luft. Mitt problem är att jag har ingen aning om vad jag gör... Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig? Är det en dum ide, ska man ha någon annan typ av ventil. Jag hade tänkt att helt sonika borra ett hål i väggen och sätta in en tilluftsventil? Som ni märker har jag noll koll och är jättetacksam för råd och tips.
 
Det låter väl som en vettig lösning om det inte går att lösa det med en tilluftsventil direkt utifrån.
I mitt svar utgår jag från att ni inte har någon centralstyrd ventilation.

Rent praktiskt så borrar man upp ett hål med en hålsåg i rätt storlek. Borra med ett mindre borr först för att säkerställa att det blir på rätt plats på båda sidor.
 
Vad är det för ventilationssystem i bostaden? Självdrag, mekanisk frånluft eller FTX?

Hur ser planlösningen ut?
Var finns det idag frånluft?
 
Det är ju ingen som kastar in och ut luft i ditt hus, så har du ett övertryck i huset så kommer det inte in någon luft. Men har du undertryck som skapas av ett frånluftsystem då kommer det bli fart in genom ventilerna du tar upp.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.