Mikael_L
Mainstream skrev:
Ska du använda det som komplementbostadshus så gäller ju energikraven. Men ska du verkligen det? Med kök och toa etc?

Är det en gäststuga behövs inte det enligt min tolkning av Boverkets regler. Då är det en komplementbyggnad istället.

[länk]
Det är ju en "genväg".

Men i vilket fall ska man väl fråga sig hur mycket man har tänkt värma upp det.
Även om man "kommer undan" i bygglovsprövningen, f'låt bygganmälansprövningen, med dålig isolering så kommer man väl inte undan kostnaden för uppvärmning sen.
Kanske inte så kul att snålat i byggskedet, men sen behöva betala 10 tusen om året i uppvärmning i all framtid sen.

Um 0,67 läcker ju verkligen energi som ett såll.
 
Mainstream skrev:
Ska du använda det som komplementbostadshus så gäller ju energikraven. Men ska du verkligen det? Med kök och toa etc?

Är det en gäststuga behövs inte det enligt min tolkning av Boverkets regler. Då är det en komplementbyggnad istället.

[länk]
Ja det är det. Det kommer finnas pentry och badrum med dusch och liten tvättmaskin. Det ska gå att bo året om. Vi ska hyra ut det för att få en extrainkomst.
 
Villavilse skrev:
Ja det är det. Det kommer finnas pentry och badrum med dusch och liten tvättmaskin. Det ska gå att bo året om. Vi ska hyra ut det för att få en extrainkomst.
OK! Ja, då gäller ju samma krav som för vilket nybygge som helst. Du måste få ner energiförbrukningen och glöm inte räkna in ventilation också.

Jag tror att det i praktiken blir svårt att få ihop ekonomin - räkna med lång återbetalningstid om du vill ha det som extrainkomst. Investeringen blir stor! Det är ju som att bygga ett riktigt hus, bara i mini-format. Med dagens krav på isolering så försvinner värdefulla kvadratmeter. Kanske är det en väg ändå att köra det som komplementbyggnad istället? Även om det är tveksamt om man "får" som också påpekas i inlägget ovan.
 
Mainstream skrev:
OK! Ja, då gäller ju samma krav som för vilket nybygge som helst. Du måste få ner energiförbrukningen och glöm inte räkna in ventilation också.

Jag tror att det i praktiken blir svårt att få ihop ekonomin - räkna med lång återbetalningstid om du vill ha det som extrainkomst. Investeringen blir stor! Det är ju som att bygga ett riktigt hus, bara i mini-format. Med dagens krav på isolering så försvinner värdefulla kvadratmeter. Kanske är det en väg ändå att köra det som komplementbyggnad istället? Även om det är tveksamt om man "får" som också påpekas i inlägget ovan.
Ja jag vet. problemet är att jag inte får till uträkningen. Återbetalning handlar väl främst om ifall man tagit lån för att bygga? Nu har jag själv sparat ihop en summa som jag vill ska ge en säker avkastning. Kan någon komma på en annan investering på 2-300 000kr som sedan ger en inkomst på ca 5000kr/månad?
 
Återbetalningstid handlar om hur många år som går innan man går plus på investeringen.

Det finns inte många investeringar som ger 20% i avkastning på ett år (300.000 investering, 5.000 x 12 månader). I detta fall är återbetalningstiden 5 år.

Men det är ju inte hela sanningen. Kostnaden för att bygga är osäker, likaså avkastningen och skatt. Kan du hyra ut en gäststuga på knappa 20 kvadratmeter så den ger 5.000 i vinst per månad? Vad blir det för "hyra" inkl el, värme, vatten osv? 8.000? Kan kanske funka i storstadsregioner om man nu skulle ha plats på en tomt i attraktivt läge.

Men, å andra sidan så var det ju precis det här som var syftet med Attefalls-husen! Så jag hoppas det går bra för dig!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mainstream skrev:
Återbetalningstid handlar om hur många år som går innan man går plus på investeringen.

Det finns inte många investeringar som ger 20% i avkastning på ett år (300.000 investering, 5.000 x 12 månader). I detta fall är återbetalningstiden 5 år.

Men det är ju inte hela sanningen. Kostnaden för att bygga är osäker, likaså avkastningen och skatt. Kan du hyra ut en gäststuga på knappa 20 kvadratmeter så den ger 5.000 i vinst per månad? Vad blir det för "hyra" inkl el, värme, vatten osv? 8.000? Kan kanske funka i storstadsregioner om man nu skulle ha plats på en tomt i attraktivt läge.

Men, å andra sidan så var det ju precis det här som var syftet med Attefalls-husen! Så jag hoppas det går bra för dig!
Ja precis, jag har redan några intresserade som vill hyra för 6000kr/mån exklusive el/vatten etc. Sen är det ju bra skatteregler just nu vad gäller uthyrning, men man kanske inte kan räkna med att de kommer finnas kvar: "Vid uthyrning av småhus får du avdrag med 20 procent av hyresintäkten, utöver schablonavdraget på 40 000 kronor. (enligt skatteverket)
 
Bygg med SPU Isolering, rätt dyrt men har lamda på 23 istället för 36-37 för vanlig isolering.

Det ger hälften så tjocka väggar.

Jag isolerade vår takkupa med SPU AL skivor för att få mer rymd i kupan.

http://www.spu-isolering.se/produkter/produkt/spu-al/

http://youtu.be/o5jgSt6L000
lätt att monter men väldigt skrymmande material att frakta/försvara
 
Redigerat:
Villavilse skrev:
Ja det är det. Det kommer finnas pentry och badrum med dusch och liten tvättmaskin. Det ska gå att bo året om. Vi ska hyra ut det för att få en extrainkomst.
Då måste du kanske betala en extra anslutningsavgift för VA också. En del kommuner har redan kommit på att de kan dra in pengar på det viset.
 
andersmc skrev:
Då måste du kanske betala en extra anslutningsavgift för VA också. En del kommuner har redan kommit på att de kan dra in pengar på det viset.
Men jag tror vi slipper det om avloppet kopplas ihop med vårt.
 
Spett och slägga skrev:
Bygg med SPU Isolering, rätt dyrt men har lamda på 23 istället för 36-37 för vanlig isolering.

Det ger hälften så tjocka väggar.

Jag isolerade vår takkupa med SPU AL skivor för att få mer rymd i kupan.

[länk]

[länk]
lätt att monter men väldigt skrymmande material att frakta/försvara
Ja tack, det låter som en bra idé! Var ni tvungna att göra en energiberäkning för kupan också? När du skriver lamda 23 är det denna siffra i energiberäkningen?: Isolering: Um [W/m2 °C]
 
Nej vi slapp det när vi byggde kupan.
Fördelen med SPU är också att du slipper regla upp väggen.

Här finns lite jämförelser mellan glasullsvägg och SPUvägg i tjocklek och utseende.

http://www.spu-isolering.se/planering/u-vardetabeller/

http://spu.studio.crasman.fi/pub/We...aterial/SPU_Isoleringsjamforelse_2013_SWE.pdf

90 mm Spu-al skiva är = 145 mm mineralull.

Låt oss säga att du har 70 mm reglar i Attefallhuset.
Mellan varje regel trycker du in en 70mm SPU-AL skiva. Ovan på detta skruvar du en tunn 30mm AL skiva på reglarna (finns även med färdig gips på). Du behöver inte åldersbeständig plast eftersom skivorna är diffusionstäta när du fogat dem med skum.

Det bygger endast in 30mm in i rummet + eventuell gips. (3cm!)

70+30 Spu-al ger samma U-värde som 161mm mineralull som skulle bygga inåt minst 100mm.
 
Redigerat:
Villavilse skrev:
Men jag tror vi slipper det om avloppet kopplas ihop med vårt.
Nej, tyvärr inte. Kommunen vill ha betalt för den extra belastningen, inte för inkopplingen.

Men det är inte alla kommuner som börjat med den avgiften än. Men jag tror att det kommer att bli standard.
 
Det enda som saknas för att jag ska kunna skicka in min anmälan till kommunen om Attefallshus är en U-värdesberäkning. U-värdeberäkning (Um) som enligt kommunen får ha ett genomsnittligt värde på högst 0,33 W/m2K.

Hur jag än försöker på alla formelsidor går det inte så nu är jag beredd att betala! Någon som kan hjälpa mig att göra en formel så att värdet håller sig inom gränsen?

Det ska vara en loftstuga på 20kvm för åretruntboende. Isoleringsmaterial SPU, men hur tjockt måste detta vara för att U-värdet ska bli rätt? Om ytterdörren har U-värde 1 och de 3 fönstren har U-värde 0,9 och har följande mått: 120x100, 60x40, 10x5, samt ett runt fönster vid loftet med diameter 48cm och U-värde 1,1.

Om huset ligger i Stockholm och tex har denna värmepump:FUJITSU 09 LECAN SLIM

Vem kan ge mig bäst pris på beräkning?
:confused:
 
Det går att lösa på www.energiberakning.se utan att du betalar. Klicka på U-value i menyn och fyll i alla byggnadsdelar. Eller skriv här i tråden! Räcker det för kommunen med en u-värdesberäkning? Den använder man som input till energiberäkningen som brukar vara det som krävs.

Jag gjorde det här arket inför min beräkning. Har du alla uppgifter går det enkelt att experimentera med u-värdet du behöver på väggarna för att nå kravet:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1894EWMlu8g9nF_i_DrWDcI2OUzvx_jGUxf5ov-sg8-w/edit?usp=sharing
 
Mainstream skrev:
Det går att lösa på www.energiberakning.se utan att du betalar. Klicka på U-value i menyn och fyll i alla byggnadsdelar. Eller skriv här i tråden! Räcker det för kommunen med en u-värdesberäkning? Den använder man som input till energiberäkningen som brukar vara det som krävs.

Jag gjorde det här arket inför min beräkning. Har du alla uppgifter går det enkelt att experimentera med u-värdet du behöver på väggarna för att nå kravet:

[länk]
Tack, jag har försökt med en beräkning via länken du gav, men t ex ska man fylla i en massa värden för luftvärmepumpen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.