Jag har dragit en datakabel i mitt nya hus som heter "LexCom Home Comm.Cable PIMF 2x4xAWG23 LSFROH" och den har följande färgmärkning av de fyra kabel-paren:

grey/orange
red/black
yellow/green
blue/brown

De modularjack som jag tänker använda heter LexCom 250 (P/N: 108C22500X) följande information beskriver hur paren skall kopplas in:

"Colour code
Connection according to EIA/TIA 568A
Pair 1: White/blue - blue.
Pair 2: White/orange - orange.
Pair 3: White/green - green.
Pair 4: White/brown - brown.
EIA/TIA 568B: Pairs 2 and 3 have changed places."

Finns det någon "standard" som beskriver en mappning mellan de olika färgkodningarna?

/Fredrik
 
EIA/TIA 568A respektive B är standarderna!
Det finns två olika sorters kopplingar. Antingen kopplar du enligt T568A eller som T568B.
Den enda skillnaden mellan ovanstående är som du redan beskrivit att par 2 och 3 har bytat plats..
Problemet för dig är att kabeln inte har samma färgkodning vilket är konstigt och jag har heller aldrig hört talas om den standarden.
Ring till Lexel och fråga vad detta är för nymodigheter.
Annars hade nog översatt såhär:

Par1 Vit/blå - Röd/svart
Par2 Vit/orange - Grå/orange
Par3 Vit/grön - Gul/grön
Par 4 Vit/brun - Blå/brun

Bara man kopplar likadant i hela huset och lägger den kopplingen på minnet så funkar nätet lika bra som någon annan;)
 
Tack för all hjälp, finns det något rekomenderat sätt att koppla ihop prylarna så är det lika bra att hålla sig till det.

Anledningen till att färgkodningen inte stämmer mellan kabel, modularjack och patchpanel är att kabeln är från Lexels "Home" serie medan jacken är från deras "Office" serie, patchpanelen är en vanlig CAT6 panel. Jag ville ha jack utan dammluckor och med vinklad anslutning så därför skippade jag LexCom Home jacken. LexCom Home panelen tyckte jag såg lite väl plastig ut så jag köpte lite rejälare (19") grejor istället. ;-)


/Fredrik
 
Passa dig för att inte ha paren "rätt". Även om du kopplar lika i båda ändarna, så kanske inte partvinningen kommer rätt, och då kan du bara köra 10Mbit, 100 lär aldrig funka....
 
Partvinningen har inte med detta göra då det är de två trådarna i paret som är tvinnade, inte paren.

Har själv stöt på fabrikstillverkad kabel med fel mellan grönt och blått par som funkar utmärkt
 
Mmm... var lite otydlig där.... menade att inte blanda brancherna i paren. När du kör tex data används två par, ett sänd- och ett mottagningspar. Kopplar du då lika i båda ändarna men inte enligt normen så har du ju galvanisk kontakt mellan rätt stift, men när hastigheten ökar, så hänger inte kabeln med... du får en massa omsändningar och därmed mycket lägra hastighet. Vilken färg sen paret har spelar inte så stor roll som du säkert förstår... ;D ;D ;D
 
För att lyfta upp den här strängen. Har ungefär samma jobb framför mig. Man skulle ju gärna vilja testa att man fått allt rätt monterat. Kabeltestare skulle ju då sitta fint men sådan kan ju vara rätt dyra. Biltema har en för 398kr, någon som vet hur den funkar?

Jag har ju dragit FTP inkl skärmade uttag. Den typen borde väl täckas in av "[..] (UTP/STP). Testar även jordning vid skärmat kablage[..]"

/Håkan

Kabeltestare
För snabb och enkel testning av nätverkskablage beträffande kontinuitet, felkoppling, polarisation m.m. Testar 10-Base-2 (BNC/TNC), 10-Base-T (UTP/STP). Testar även jordning vid skärmat kablage. Visar status med lysdioder. Drivs med 1 st 9V batteri (medföljer ej).
 
Kabeltestaren skulle jag inte köpa.... Du får bara reda på om rätt stift i varje ände är förbundet med varandra. Den säger ingenting om kvalitén på din förbindelse. Känner du någon elektriker, så be att få låna ett riktigt instrument istället. Har han inget kan han låna/hyra av sin grossist. De brukar alltid fixa det....
 
Tackar,
Att få rätt kabel till rätt stift är jag nog ganska övertygad om att jag ska klara. Det är precis som du säger en kvalitetstest jag vill göra. Då ska jag kolla med elektrikern istället, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.