Fundera på att bygga vinkällare i krypgrunden,
Ta upp en lucka i golvet , mura ner lerkablock , så man får ett rum på ca 2x2 m 1,5 m tak höjd.
Montera någon typ av glaslucka.

tips och förslag från liknade installtioner motages gärna !!
 
Jag har en sådan i min krypgrund:)

En lucka i golvet i yttre hallen, liten stege ner då det är relativt högt i min krypgrund 140cm där kanske. Har singel på backen och belysning i trossbotten.

Låter säkert flashigare än det är just nu, men det kommer bli bättre bara jag tar tag i det. Nu är det mest någonting påbörjat men inte helt klart...
 
Insperations bilder önskas på denna typ av bygge !
Någon som har erfarenhet av detta , dela gärna med er....

Imitt fall handlar det om en bostadsrätt som har krypgrund , fundera på att ta upp ett håll i golvet i ett av rummen , montera någon typ av lucka ?
Sedan är min tanke att mura upp fyra väggar med lerkablock ca 2x2 m, lägga ut någon typ av fuktspärr på marken , sedan lägga antingen singel/makadam eller betong plator.
Vad finns det för risker med denna typ av konstruktion...

Bilder insperation från er som försökt er på detta tidigare......

trappa ner.... hur löseer man detta...?
 
Ska se om jag kan ta någon bild på min:)
Tar du upp golvet mellan bjälklaget så är det bara att regla en lucka, använda golvet och täta med lister samt en snygg inramning på ovansidan.
När du sedan lägger grus eller singel så ta något som inte är så vasst för att hålla plasten hel.

Risker är dom som finns i krypgrunder, alltså fukt men gör du iordning på det där sättet så borde det bli rätt bra. Ha inget organiskt material där bara om du har hög fuktighet.

Trappan löser du genom att göra en i trä eller annat material som du fäster i bjälklaget eller har den lös
 
Vilka idéer ni kommer med, blev faktiskt lite sugen nu :) insperationsbilder tack! :D
 
Nu har jag tagit några kort sen i lördags då jag faktiskt rensade ur "vinkällaren" på trähyllor då jag har lite för hög RH där nere.
Men ni ser ju hur det ser ut iaf, så får ni föreställa er hyllor av goda viner :)

Plastade över singlet nu i helgen så nu är det inte lika fint som synes så jag får se hur det blir om jag fyller på med lite nytt på plasten eller bara gör en liten krysshylla direkt nedanför stegen.
DSC_0361.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0364.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0366.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Glömde säga det, lyckan är Svintung!!! Därav spännbanden runt detn eftersom handtagen som är infällda inte klarade av vikten och inte jag heller orkade haha.
Jag har klinkergolv......
 
Det ser bra ut, du får gärna lägga ut mer bilder efter hand som du får detta färdigt.
Är det fler som har bilder på liknade bygge ??
 
Dax igen att försöka få lite mer tips från er alla på hur man kan bygga detta , är det någon som har försökt med detta, och har lite bilder och tipps ,jag fundera på att ta upp ett håll i golvet ner till grypgrunden, och där nere bygga upp fyra väggar av lerkablock,med singel som golv.
Vad ska man tänka på finns det några snygga luckor som man kan köpa till detta.

tacksam för all information som man kan få.
 
Luckan bör vara tät om det finns risk för radon. Finns ju tak/vinds-luckor, men de kanske behöver piffas upp lite för att bli snygga och man bör ju kolla hur mycket last de klarar åt "fel" håll. Källarluckor/inspektionsluckor för ledningar finns ju, dock vanligast i plåt. Vill man ha ett roligt mönster kan man ju ta ett vanligt brunnslock i gjutjärn (då behöver man inte årskort på gymmet). Med lucka + foto+ glasskiva, går det att få vilket motiv som helst.................
Mycket beror nog på vilken typ av golv du har och vilket utseende du vill ha, börja i den änden och välj sedan teknik.
 
HasseTeknik skrev:
Luckan bör vara tät om det finns risk för radon..
Tänkte just på det också. Rena radonkällan om det finns sådant i marken.
 
  • Gilla
Bim47
  • Laddar…
O
imported_Benno skrev:
Tänkte just på det också. Rena radonkällan om det finns sådant i marken.
Tur att radonrädslan är större än risken!
 
  • Gilla
Carlfile
  • Laddar…
Kronholmen, jag har samma plan som du! Har krypgrund under hela huset, va 1,2 m i "takhöjd". Jag har kollat temperaturen där sedan förra sommaren: Som mest var den uppe i 12 grader i augusti, och som lägst nu i vinter 5 plusgrader. Utmärkt temperatur för mat- eller vinkällare.

Steg 1 är att hitta ett bra ställe för en golvlucka, steg 2 att fixa själva luckan. Kan man kanske låta en snickare tillverka en lucka? Jag har visserligen satt in en vindslucka själv, men golvlucka känns snäppet svårare att få till.
 
Odjuret : Det beror helt och hållet på vilka nivåer man pratar om, hur rädd man ska vara. Utan att vara rädd, så bör man trots det beakta risken, för har du t.ex. fått radiumhaltig sprängsten, som fyllning till ditt hus, så kan du ha tusentals Bq i din krypgrund! Du kan ha samma problem när du bygger på en grusås. Har själv varit med och mätt upp > 10.000 Bq/m3 i luften som pyste ut ur en kabelkanal, som var lagd c:a 60 m i en grusås (Uppsala). Enkelt att åtgärda, men man måste veta var det ev. kommer in.
 
Redigerat:
Googla på detta: "wine cellar kitchen floor".
Om man vill ha lite "annorlunda" lösning.
 
  • Gilla
GulaStugan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.