Hej forumet!
Jag har ett badrum i källaren på c.a 12 kvm.
Min tanke var att jag nu ville sänka golvet (nuv. höjd 1.93) och gjuta en ny isolerad platta, samt att gjuta in vattenburen värme i betongen.
Vi har räknat med 100 mm makadam, 200 mm cellplast och 60-70 mm betong.
Detta + att jag vill sänka själva höjden till c:a 2.20 ger ju c.a 70 cm djupt att gräva.
Jag har redan bilat upp ett hål och grävt ner 70 cm utan att träffa på grundvattnet men mitt problem är nu att ytterväggarna inte går längre ner än själva plattan vilket betyder att jag i så fall måste gjuta under.
Någon som gjort detta och som kan ge mig lite tips och råd (samt eventuell riskanalys).
MvH
/Ronnie
 
Tack för svar.
Men finns det ingen risk när man gräver ut hela golvet.
Det blir ju 12 kvm där både plattan och jord är borta.
Jag har inte dränerat. Skall göra det nästa år.
 
Jag tror att det kan vara väldigt farligt att gräva ut på det viset, det normala när man gör en sådan sak är att gjuta under en bit i taget. Hur stor den biten kan vara vet jag inte, men det beror säkert på vilken kvalitet det är på grundmuren.

Jag funderade lte till. Har för mig att det finns en grundläggningsmetod som låter som den du har. Där källargolvet är en del av den bärande plattan. I så fall är det inte säkert att det är Ok att bila bort golvet rakt av överhuvudtaget.

Med den metoden så är hela källaren med väggar och golv en enhet som skall "flyta" i leran.
 
Hej hempularen.
Så du tror inte att det finns en chans för mig att göra detta, även om jag tar det bit för bit?
Tar man en meter åt gången så borde det inte vara någon fara??
 
Det sa jag inte.

Men jag tror att du skall prata med en byggnadskonsult som kan granska grunden. Och sedan föreslå lämplig metod. Att gjuta en bit i taget vet jag folk som har gjort. Men har för mig att dom tog mindre bit åt gången.

Men dels gäller det ju att kontrollera så att din grund överhuvdtaget går att sänka på det här viset. Dels gäller det ju att kontrollera om du ev. måste göra något åt dräneringen samtidigt.

Jag tror inte det skulle behöva kosta mer än en eller ett par tusenlappar att få svart på vitt.
 
Ok nu blev det lite ljusare:)
Man vill ju inte att huset på något sätt skall ta skada men jag har även funderingar på att sänka golvet i ett annat rum(motsatta hörnet på huset) så det kan vara värt att kolla upp.
Kommer du på fler saker jag skall tänka på så skriv gärna.
/Ronnie
 
Alternativet är väl att höja huset(!!!) dvs lyfta hela kåken med balkar och mura några lag lecasten....

Fast den idén är kanske lite väl "out of the box".

 
Hej!
Ja det är lite mer än vad jag "had in mind"
Vårt hus är redan 8 m till nock.. Cool idé i varje fall :)
Jag vill nog hellre försöka komma ner om det går.
Vad kostade "höjningen" i runda slängar?
/Ronnie
 
Tänk på vad du ger dig in på. Den jag tänker på höll på i 3 år och sedan stack frun.
 
Va??? ha ha ha:):):) jag hoppas inte min fru tar åt sig om jag gräver djupare i källaren.
Det där får du nog förklara lite närmare hempularen ;)
 
vet inte exakt vad som hände, men i bekantskapskretssen (kände dom avlägset via barns kompisar etc) så antogs det att hon tröttnat på på att ha honom som en gruvarbetare varje kväll i 3 år.

Men som sagt det är en lös hypotes.
 
ok jag är med :).
Tänkte då inte ta tre år på mig för detta.
 
rosvik7 skrev:
Hej!
Ja det är lite mer än vad jag "had in mind"
Vårt hus är redan 8 m till nock.. Cool idé i varje fall :)
Jag vill nog hellre försöka komma ner om det går.
Vad kostade "höjningen" i runda slängar?
/Ronnie
Jag antar att din fråga ställdes till mig...
Vi har inte höjt huset på det sättet jag beskrev.

Vi sågade av taket och lade en våning ovan befintligt hus. Kostar? Äh, i princip gratis... iallafall om jag jämför med vad grannhusen i samma storlek kostar - som renoveringsobjekt. Vi har ännu inte landat där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.