R
lär ju resultera i rätt många fler arbetslösa nu när färre kommer välja bort att renovera.
 
Svartjobben kommer tillbaka
 
R
till er som röstade på sossarna....de här gjorde ni ju bra...
 
Roland112 skrev:
till er som röstade på sossarna....de här gjorde ni ju bra...
Till er som röstade på moderaterna också, dom skrev ju under DÖ och blev således ett Lydparti åt vänstern.
 
  • Gilla
Sister ray och 2 till
  • Laddar…
G
Vet egentligen inte om jag är så förtjust i rotavdraget, varför göra skattelättnader för en bransch som är väldigt svår att flytta utomlands? Visst, det kanske minskar svartjobb, men ska det bli lägre skatt för att man håller på med kriminalitet? Kan tycka R&D-arbete som egentligen bara är en utgift för företag istället borde vara skattefritt, går det bra resulterar det ju i många arbeten i många led, som med större sannolikhet stannar i Sverige än om R&D-arbetet varit utfört i t.ex. Tyskland. Sen ser jag inte kopplingen att en ökad skatt ska öka på byggandet av nya bostäder? De som flyttar till bostäderna får väl bekosta vad de kostat att bygga! Stjäl inte pengar av de självförsörjande för att bygga "gratis" till andra.
 
Svartjobben kommer tillbaka och därmed minskar skatteintäkterna. Dessa intäkter skulle ju finansiera ett ökat byggande av hyreslägenheter. Feltänk!
 
D09
Hörde en debatt med Åsa Rånson och Annie Lök

Hängde upp mig på att dom verkade båda tro att rot enbart går till badrumsrenovering

Rotavdrag medför bla att folk kan köpa fritidshus, renovera och bygga ut så det sväljer en hel familj.
Likaså fixa en uthyrningsbar lägenhet i bef villa.

Båda dessa åtgärderna avbelastar bostadsmarknaden dvs lediga lägenheter.
 
Om man nu prompt vill minska statens ersättning till hantverkarna genom minskat ROT-avdrag, kunde man inte lika gärna minska gränsen från 50 000 till 30 000 kr per år istället för att minska från 50% till 30%?
 
  • Gilla
Jojx81 och 1 till
  • Laddar…
En märklig egenskap hos ROT-avdraget borde först korrigeras:

Du får ROT-avdrag för jobb på ett hus var som helst i Europa, utfört av vilka som helst hantverkare.
Varför? Var inte tanken att stödja den svenska byggsektorn?
Och om det är svårt att hålla koll på fusk här i Sverige,
hur är det då med byggjobb utförda i Slovenien eller Grekland?

ROT-avdrag borde ju bara gälla på jobb i Sverige på svenska fastigheter.

PS
Jag menar nu inte att "utländska" hantverkare skulle vara sämre, utan att avdraget stäms av mot skatt och arbetsgivaravgifter inbetalda just här i Sverige.
Att betala ROT-avdrag för arbeten utförda och beskattade i andra länder är ju en form av transferering ut ur vårt land, och det var väl inte meningen.

Troligen bara ett resultat av svensk naivitet och blåögdhet.
Men dessa utländska betalningar är förhoppningsvis inte särskilt stora.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
I
Matstj skrev:
Det kommer inte att påverka alls priset för jobbet. Det enda skillnaden blir att mer svart jobb blir beställd än tidigare. Därmed mindre skatt. Netto efften för staten blir marginellt. Då finns det ändå ina pengar att bygga varken biliga eller dyrare hyresrätter.
Dom får väl bygga svart då, då. Läste nån stans att det kommer att behöva byggas ett Göteborg vart fjärde år, så mycken svartjobb blir det.:rolleyes:
Vi har inte sett gram av vart öppna era plånböcker politiken barkar.
Jag tänkte själv leja ut bytet av garagetaket, nu finns risk att jag får göra det själv, beror på om sänkt ROT går igenom och när.
Finns en firma som lovar att deras tak ska hålla i 50 år, skulle kännas mysigt att få klaga om det bara höll 45 år.(y)
 
brunnbytarn skrev:
Till er som röstade på moderaterna också, dom skrev ju under DÖ och blev således ett Lydparti åt vänstern.
Jag är partilös, får väl byta land eller nått
 
I
KnockOnWood skrev:
En märklig egenskap hos ROT-avdraget borde först korrigeras:

Du får ROT-avdrag för jobb på ett hus var som helst i Europa, utfört av vilka som helst hantverkare.
Varför? Var inte tanken att stödja den svenska byggsektorn?
Och om det är svårt att hålla koll på fusk här i Sverige,
hur är det då med byggjobb utförda i Slovenien eller Grekland?

ROT-avdrag borde ju bara gälla på jobb i Sverige på svenska fastigheter.

PS
Jag menar nu inte att "utländska" hantverkare skulle vara sämre, utan att avdraget stäms av mot skatt och arbetsgivaravgifter inbetalda just här i Sverige.
Att betala ROT-avdrag för arbeten utförda och beskattade i andra länder är ju en form av transferering ut ur vårt land, och det var väl inte meningen.

Troligen bara ett resultat av svensk naivitet och blåögdhet.
Men dessa utländska betalningar är förhoppningsvis inte särskilt stora.
Jag håller så klart med dig, men det gör inte regeringen, varken nuvarande eller förra. Läste just att Somalia fått bidrag från Sverige med 2 miljarder, det är väl också ett penningflöde ut ur landet. Artikeln handlade om att Somalia fördömer Sverige p.g.av Margots uttalande, skönt ändå att Sverige inte ger efter, de tänker fortsätta skicka pengar.
Var inte det bensin på brasan, säg.(y)
 
I
AndersMalmgren skrev:
Jag är partilös, får väl byta land eller nått
Det är jag också, brukar rösta på de bästa ideerna och de som klär sig och uppför sig finast. Skulle det dyka upp en å annan hantverkare som visar att de har fötterna på jorden så kan de också kamma hem en poäng. Lite solidarisk måste man va.:rolleyes:
 
ion skrev:
...
Läste just att Somalia fått bidrag från Sverige med 2 miljarder, det är väl också ett penningflöde ut ur landet.
...
Var inte det bensin på brasan, säg.(y)
ROT-avdraget gäller inom EU, och dit hör inte Somalia än.
U-hjälp är en annan sak, och den diskussionen hör kanske inte hit.

EU-pengarna till Rumänien är kanske en annan sak.
De får netto drygt 4 miljarder Euro, men skickar hit sina fattigaste för att tigga.
(Sverige betalar netto 2,6 miljarder Euro till övriga Europa)
Men det hör ju inte heller hit förstås.

Nu tar vi fram eldsläckarna :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.