De är betydligt dyrare än vanliga takstolar, ja.

Men allt är relativt, räknar du på att ha en stål H-balk på nedervåningen för att hålla upp klenare takstolar, så är det inte direkt gratis det heller. Plus att i mitt fall skulle H-balken vara 11 meter lång, då hade jag varit tvungen att ha ett stöd på mitten också.

Lösningen blev kerto, då slapp jag allt trassel med H-balk på nedervåningen.
 
ja min platta är 12x7m den. =) jao, frågan om är värt de, övervåning blir isåfall mest en tillfällig lösning i att spara pengar till nästa byggprojekt mer än bostad,

så frågan, hmm, vanliga takstolar vill jag inte ha för känns som den "vinden" blir onödigt yta, köra saxtakstolar är billigaste i mitt fall, men tjänar jag nåt på de? Eller köra denna förslag jag fått och bara ha ett vanligt förråd..
 
du, en tanke, är dem där balkarna så bredda så att man kan isolera och sätt taket direkt på såna? alltså, yttertaket direkt på sån balk, sen isolering och innertak?
 
en sista fråga, 12 såna takstolar med kerto, är det dyrare än 25?
 
The_Nyll skrev:
ja min platta är 12x7m den. =)
så frågan, hmm, vanliga takstolar vill jag inte ha för känns som den "vinden" blir onödigt yta, köra saxtakstolar är billigaste i mitt fall, men tjänar jag nåt på de? Eller köra denna förslag jag fått och bara ha ett vanligt förråd..
Saxtakstolar eller inte, det beror väl på om du vill ha takhöjd eller övervåning :)

du, en tanke, är dem där balkarna så bredda så att man kan isolera och sätt taket direkt på såna? alltså, yttertaket direkt på sån balk, sen isolering och innertak?
Det är bara den nedre balken som är av Kerto, i övrigt är takstolen "som vanligt", dvs man spikar råspont på utsidan, bygger luftspalt på insidan och isolerar som vanligt (skivor eller sprut). Jag fick regla på lite på insidan för att kunna uppnå den tjocklek på isoleringen jag ville ha i snedtaket.

en sista fråga, 12 såna takstolar med kerto, är det dyrare än 25?
2011 betalade jag ca 47.000 inkl moms för

10 takstolar SPV 8000mm + 2x500mm utstick, 32 gr, förhöjt väggliv 800 mm
9 mellanbjälkar Kerto 45x360 8000 mm
Ritning, beräkning och transport.
 
Jag har exactstomme takstolar med underram Kerto 360.
Skulle jag ha cc120 så skulle det inte vara dimensionerat för att kunna bo där utan endast för förråd för med lägre vikter. Jag valde dock cc60 på takstolarna så då har jag alternativet att göra boende av det i framtiden samt att det inte fanns några uttalade begränsningar. Självklart kommer jag inte sätta en 300kg kamin där uppe...
Ingen extra balk och inga innerväggar i garaget under.
Takstolarna inkl stommen till garaget kostade 49.900. Vad stolarna i sig kostade minns jag inte.

Mvh
 
Måtten på mitt garage är 7,2x7,2 ska tilläggas.
 
Mitt garage är 11x8
Takstolar på cc120 och kerto bjäklar mellan dessa.
Beräknat för full bolast på övervåning.
 
DSC_8722_S.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alternativ info till fribärande kertobalkar:

Mitt garage/verkstad är 6x11 m.
Takstolar cc 120 cm. Överram 50x150 mm. Underram 50x175.
Mellanbjälklag med cc 60 cm på bjälkarna (50x175 mm). Inga kortlingar.
Längsgående balk 100x200 mm i mitten under 50x175 mm golvbjälkarna, skarvad i mitten på 95x95 mm stolpe i tvärvägg mellan garage och verkstad.
Råspont 22x95 mm som golv på loft/ovanvån.

Har använts som höloft. Uppemot 5 ton hö har förvarats där.
 
jag håller precis på tar in offerter till mitt garage på 14,4x9,1 meter
fribärande ramverkstakstolar går på ca 40000 för 13 stycken inkl mellanbjälkar för att kunna regla golvet på cc600

har även fått en offert på 25 stycken takstolar till cc600 för att klara bostadslast, de går på ca 55000:-

jag överväger faktiskt att ta de dyrare eftersom man då kan inreda en bostad där om man vill.
det blir ju trots allt ett utrymme på 55 m2

båda har 45x220 som mellanbjälklag
 
Redigerat:
Har ni ritat själva eller köpt ritningar på stan?

Ska dra igång ett garagebygge med loft som extra sovplatser i stugan o gissar på att det blir 7-8 meter brett och minst 10 långt. Vill ju inte ha en mellanvägg direkt så det lutar väl åt att Johans bygge blir rätt likt. Vete tusan om det kan jämföras med full bolast i och för sig då det kommer att hamna nån mellanvägg eller två och lite sängplatser men osvuret är ju bäst...

Om det är någon som vill dela med sig av en konstruktionsritning eller två så hoppas jag förmodligen jämfota hem idag...

En off-topicfråga i denna tråd gäller hur tusan ni har löst det med avlopp och oljeavskiljare? Klass I eller II och vilken modell?
 
Ritade mitt själv.
Inge krav på oljeavskiljare här, så länge inte golvbrunnen kopplas på kommunala avloppet.
Min golvbrunn är till för slask och regnvatten, så den leds ut i ett dike på sidan av garaget.
 
om du fråga mig så takstolar har hedin ritat efter mina önskemål när gäller takstolen annars allt själv. och jag har skippat dra in vatten så brunnen går bara till en kista eller vad det heter.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.