H
De kanske är övertaliga i kommunen och måste ha något att göra, vad vet jag?
 
Först läste jag om det, sedan såg jag det på TV. Skitsnyggt! Vilket arbete att få till denna "patina" som många gamla gula hus har! Tyvärr är ju inte alla folkvalda esteter. Stå på dig, Nästa "offer" är kanske någon som tonar ett tjärmålat hus. (Svart uppe med toning mot brund).
 
  • Gilla
gflygt
  • Laddar…
Jag har hört kommentarer som "Titta vad dom gjort här, vilken idiot!" från boende i samma område, men känner ingen som bor där.
Det räcker väl med att några klagar kanske..
Är själv ganska skeptisk till byggnadsnämnden i Mjölby av egen erfarenhet, har pratat med en anställd där och fått uppfattningen att de gärna vill sätta sig över statliga regler och har åsikten att DE bestämmer allt i kommunen.
Frågade för något år sedan när det blev tal om Attefallshus om hur deras regler i kommunen skulle komma att se ut om de nya reglerna trädde i kraft.
Fick då som svar att "Det kommer aldrig bli tillåtet att bygga Attefallshus i Mjölby, här är det vi som sätter egna regler".
Tveksam till att de har samma inställning idag med facit i hand..
 
patriklarsson skrev:
- - - Är själv ganska skeptisk till byggnadsnämnden i Mjölby av egen erfarenhet, har pratat med en anställd där och fått uppfattningen att de gärna vill sätta sig över statliga regler och har åsikten att DE bestämmer allt i kommunen.
Frågade för något år sedan när det blev tal om Attefallshus om hur deras regler i kommunen skulle komma att se ut om de nya reglerna trädde i kraft.
Fick då som svar att "Det kommer aldrig bli tillåtet att bygga Attefallshus i Mjölby, här är det vi som sätter egna regler".
- - -
Låter ruskigt likt den där kommunalpampen i en (här icke namngiven) kommun lite norr om Stockholm som sade "Marknadspriset bestämmer JAG!", när kommunen skulle låta sälja lite kommunal mark till marknadspris...
 
Det där är nog ett signum för kommunalpolitiker, på en av de bohusländska öarna såldes en del mark till "marknadspris" till en förening i vilken en politiker var engagerad. Man kan lugnt konstatera att den marknaden inte fungerade särskilt väl...
 
I andra sammanhang är det rentav dumt att uttrycka vad som är svenskt och inte. Så jag tycker även i detta fall att vi ska omfamna mångfalden. Inte är vi alla bara blonda och blåögda så varför ska alla hus vara röda med vita knutar?

Det är betydligt mer intressant att gå runt i ett småhusområde i t.ex. Ryssland. Där finns det massor med små gamla fina hus i alla tänkbara färger och nyanser.
 
  • traditional-russian-houses-9145620.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • russia-country-village-life-ru194738.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Sista bilden är bara för underbar. Aldrig att det händer i Sverige. Såvida det int är i någon nöjesfält!
men är det verkligen sant? Det ser så färgstarkt ut att det ser fejk ut!
 
Jag Ryssland är lite udda på det sättet!
 
Hemmakatten
Var i Ryssland för många herrans år sedan, på den tiden det var Sovjetunionen. Åkte förbi flera ställen där huset var utsmyckade med snickarglädje som dessa hus och målade i glada färger. Det var inte alla som hade råd med färg överhuvudtaget. Huruvida bilden ovan visar ryska hus vågar jag inte svara på men de är definitivt liknande.
 
Jag är imponerad över hur husägaren fått till färgskiftningen så snyggt och det är väl inget kontroversiellt med ett gult hus. Då skulle man väl snarare jaga husägare med eftersatt underhåll där fasadfärgen varierar mer på grund av det.

Jag kan delvis förstå upprördheten om huset skulle stått i ett område med historiska hus som är faluröda men i tv-klippet jag såg var närmaste grannen en gammalt tegelhus och min personliga åsikt är att det gula huset är mycket snyggare (och svenskare eftersom det är gult;) ) än grannhuset. Ser överhuvudtaget inget stötande med den färgsättningen och politikerna verkar uppenbarligen ha för lite att engagera sig i.:eek:
 
ichigo skrev:
Sista bilden är bara för underbar. Aldrig att det händer i Sverige. Såvida det int är i någon nöjesfält!
men är det verkligen sant? Det ser så färgstarkt ut att det ser fejk ut!
Javisst ser det ut så ute på landsbyggden.
Här är min sambos farmors hus ett par mil utanför Moskva som de byggde på 50-talet.
Det är verkligen kul strosa runt och titta på husen då de sällan har någon detaljplan eller andra bestämmelser som de måste följa vad gäller utformning och färgval. De nyare husen är dock oftast tegel. De är de husen byggda runt den första hälften av 1900-talet som ser ut såhär.
 
  • DSC_0013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
ichigo skrev:
Sista bilden är bara för underbar. Aldrig att det händer i Sverige. Såvida det int är i någon nöjesfält!
men är det verkligen sant? Det ser så färgstarkt ut att det ser fejk ut!
Nej det är inte fejk! Det ser verkligen ut så när man åker runt på landsbygden!
 
KnockOnWood skrev:
Tja, det räcker väl att titta på "månadens hus" här på Bygga Hus så ser man att toleransen på utseende/utförande ofta är enormt stor.
Men det finns naturligtvis undantag bland kommunerna.
Så länge du bygger "modernistiskt", dvs en eller två löst staplade skokartonger. Så verkar det som att du får bygga nästan varsomhelst, utan att ta hänsyn till omgivningen!
 
Politikern från byggnadsnämnden kanske är färgblind?
 
Jag har för mig jag hört förr att, när man söker bygglov så skriver man ju vilken färg man ska ha på huset osv och då tittar de på hur det överensstämmer med runt liggande hus.
Men att när man sedan byggt huset, eller om man köper ett befintligt hus, får måla det som man vill? Men det stämmer alltså inte? Det finns ju knallrosa o lila hus bl.a. där alla andra hus är röda, så var går i så fall gränsen :) Tydligen när man blandar flera färger på samma fasad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.