prototypen skrev:
I en annan tråd här så är alla 4 trådarna till en korskopplare vita, så det är helt up to date.

Protte
Undrar vems tråd det är.
 
Hej!
Bilden igen...blev något fel i inlägg #3764...

> Undrar hur många volt ett lager packtejp skyddar mot. Observera tejprester från tidigare lagning.

> Bild tagen på offentlig toalett

Image1229262866.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter att ha plöjt igenom den här tråden under några veckors tid tänkte jag kontrollera elsystemet i mitt eget hus (som jag påstår är av bra kvalitet).
Mätte mellan fas och nolla i första bästa uttag, 232 V. Helt OK. Mätte mot jord i uttaget. 0V, ok, måste vara nollan jag mäter mot, byter hål och har fortfarande 0V...
Nu visar det sig att just detta uttag råkar var ett hemmapul (inte av mig naturligtvis) där man från ett befintligt uttag dragit en kabel och satt ett utanpåliggande uttag över arbetsbänken i garaget.
Mäter på originaluttaget och där finns spänning mellan fas och jord. Öppnar upp uttaget och ser felet

uttag utan jord.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Suck... Varför? Man har uppenbarligen ändå behövt ta ur uttaget ur dosan men ändå inte brytt sig om att koppla in jord. Kabeln är dessutom fastmålad!
 
Och varför dra kabeln ÖVER doskanten i stället för att borra in den i dosan och koppla ihop ledningarna bakom uttaget.Risken är ju uppenbar att en skada på ledningens isolering kan spänningssätta dosringen den lösa jordtråden.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Det heter skyddsjord ;)
 
Vaaaa? Tråden var ju inte ansluten :x
 
Grön-gult är väl skyddad ´från elekrticiteten.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
elmont skrev:
Risken är ju uppenbar att en skada på ledningens isolering kan spänningssätta dosringen den lösa jordtråden.
Fast det här uttaget är jordat så då skulle förhoppningsvis säkringen lösa ut.
 
Micke_xyz skrev:
Fast det här uttaget är jordat så då skulle förhoppningsvis säkringen lösa ut.
Hmmm, det kunde ha varit jordat om hemmapularklantskallen anslutit tråden med skyddsjord... ;)
 
Och det skulle varit helt riskfritt om han tagit ett hål i dosan (och väggen) en bit under ringen.
 
Alfredo skrev:
Hmmm, det kunde ha varit jordat om hemmapularklantskallen anslutit tråden med skyddsjord... ;)
Eller klämt den lite hårdare mot kanten... ;)
 
Det är ju onödigt att jorda det funkar ändå
 
Egentligen räcker det ju att dra en fastråd från dosan och nollan till elementet om man inte råkar ha lampsladd så det räcker.
 
tommib
Mitt första bidrag till tråden :)
Fick en ingivelse att titta efter om jag kunde komma åt den här dosan som matar delar av köket och övervåningen. Tog bort en passbit och hittade mycket riktigt dosan.

20150326_130837.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enligt grannen så tog han som bodde i huset innan oss alltid in yrkesfolk...
 
tommib skrev:
Mitt första bidrag till tråden :)
Fick en ingivelse att titta efter om jag kunde komma åt den här dosan som matar delar av köket och övervåningen. Tog bort en passbit och hittade mycket riktigt dosan.


Enligt grannen så tog han som bodde i huset innan oss alltid in yrkesfolk...
Jo, men så är det nog. Ingen hemmapulare med självrespekt skulle ju gjort ett sådant arbete... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.