Vi har en häck med gamla buskar som växt igen totalt och ser allmänt risiga ut, och tänkte därför byta ut dom i mot en häck med thujor i stället.
Häcken är inte mer än ca 5 meter lång, men den har som sagt suttit där ett antal år och växt igen så de är inte bara att ta en spade och gräva bort precis.
Vet att det kanske kan vara svårt att bedöma utan en bild. Men tror ni risken är stor att man behöver anlita en grävare för att få bort en sån här typ av häck?
Vad brukar ungefär en grävare kosta att hyra in i timmen?

Grejen är den att jag inte har någon som helst koll på vad som är rimligt att betala för en ev grävare. Så vore bra att veta vad som ungefär är rimligt att betala.
Har mailat några firmor och väntar nu på svar.
 
Har du tillgång till personbil med dragkrok så kan du hyra en minigrävare över en helg (fredag EM - måndag morgon) för någon tusenlapp. Å gräver upp buskarna själv.

Jag har gjort det några gånger. Det är roligt att köra minigrävare.
 
Antagligen kan du beskära den befintliga häcken ordentligt och på så sätt få den att komma igen med nya friska grenar. Det är väl värt ett försök? Thujor är ju så erbarmligt tråkiga, helt utan glädje...
 
  • Gilla
sir_daniel och 2 till
  • Laddar…
Spade yxa och lite tålamod borde fungera men roligare med minigrävare. Är det bara 5 m så borde det kunna göras på en dag utan minigrävare.
 
Sambon har hittat någon som ska komma ut och kolla i morrn och ge en offert på vad de kan tänkas kosta.
Vilka företag kan man vända sig till för att hyra en grävare själv?
Finns de något annat bra alternativ till thujor som kräver minimalt med underhåll?
 
Gör en sökning på nätet efter tex "uthyrning minigrävare Stockholm)
 
Haha! Mena ju mer om de finns nåt företag som rekommenderas. Finns nåt som ni vet är bra helt enkelt.
 
jag grävde bort min häck själv för några år sen. spirea tror jag det hette. använde en hacka som jag svingade och bände med. tog kanske 2-3 dagar för lite mer än 15 meter. provade först att gräva bort en jätteplanta och knäckte skaftet på spaden när jag ställde mig på den för att få till hävstångseffekt.
hackan var av modell slägga fast med "spik" på ena sidan och ca 5 cm bred på andra. som på bilden http://images.clipartlogo.com/files/ss/original/116/116926051/stickman-workers-sledge-hammer.jpg
 
Korvgubbe
Srednq skrev:
hackan var av modell slägga fast med "spik" på ena sidan och ca 5 cm bred på andra. som på bilden
Korphacka.

700766_1279003816-30415_z.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När jag rensade min häck senast, så använde jag en kombination av yxa, tigersåg och bil med dragkrok.
Gick hur bra som helst.

Dock var detta en syrenhäck med i mina ögon inte så stort rotsystem.
 
Det kommer en tjej och kollar på häcken nu i veckan så får vi se vad hon säger.
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.