Jag tänkte ju köpa en 1245 och köra flytande kondensering mot en 500 liters acktank ked förvärmningsslinga för tappvatten.. Och ha en shuntstyrning till golvvärmen typ ec home...
 
En 1245a klarar dubbla värme kurvor dvs du kan ha en shunt kopplad till vp som den styr man får köpa till nån tillsats för några tusen har jag för mig då ingår shunt och cp.
 
thestrut skrev:
Hade precis en rörmockare här å man fick absolut inte koppla som jag tänkt... Men efter ett tag klarnade det väl för han om hur ja tänkt... Så man få väl se om man får nån offert...
Verka som han tyckte jag var en jobbig kund som kom med egna ideer å ifrågasatte han:D
Jag hoppas du hittat en bra röris, för det där är annars ett stort problem. Det är väldigt få som har kunskap att göra annat än standardinstallationer. Det var bl.a. därför jag valde att installera själv - ingen av de fyra firmor som jag hade på besök var riktigt pigga på att installera systemet som jag ville ha det...
 
smurfen72 skrev:
En 1245a klarar dubbla värme kurvor dvs du kan ha en shunt kopplad till vp som den styr man får köpa till nån tillsats för några tusen har jag för mig då ingår shunt och cp.
Jo precis... Men då går det inte köra vid strömavbrott, därför vill jag ha extern shunt på 220 volt, då kan ja elda å ändå värma huset, köra laddomat och golvshunt på elverk...

Han skulle iaf fundera å återkomma... Jag får ju se vad han säger... Men det kan ju inte skada att testa min tanke... I värsta fall får man väl koppla om det som en volymtank och då har man kastat bort några tusen på onödiga prylar...
 
mexitegel skrev:
Jag hoppas du hittat en bra röris, för det där är annars ett stort problem. Det är väldigt få som har kunskap att göra annat än standardinstallationer. Det var bl.a. därför jag valde att installera själv - ingen av de fyra firmor som jag hade på besök var riktigt pigga på att installera systemet som jag ville ha det...
Jag gissar att jag kommer hamna där med... Hoppas nästan på det:D
 
Har du golvärme i hela huset ?
 
thestrut skrev:
Jo precis... Men då går det inte köra vid strömavbrott, därför vill jag ha extern shunt på 220 volt, då kan ja elda å ändå värma huset, köra laddomat och golvshunt på elverk...

Han skulle iaf fundera å återkomma... Jag får ju se vad han säger... Men det kan ju inte skada att testa min tanke... I värsta fall får man väl koppla om det som en volymtank och då har man kastat bort några tusen på onödiga prylar...
NIBE ECS 40 eller 41 (det är bara shunten som skiljer, den senare är för mer än 80 kvm golvvärme). Har för mig att jag betalade c:a 4000 kr för ECS 40.
 
smurfen72 skrev:
Har du golvärme i hela huset ?
I princip, kommer nog köra element på övervåningen på samma framledning iaf:)
 
mexitegel skrev:
NIBE ECS 40 eller 41 (det är bara shunten som skiljer, den senare är för mer än 80 kvm golvvärme). Har för mig att jag betalade c:a 4000 kr för ECS 40.
Har kollat på dem men väljer nog ändå en extern på 220 volt
 
Skulle jag också gjort om man vill kunna elda vid strömavbrott utan att behöva handshunta. Se till att shunten är helt öppen vid vp drift så den inte späder framledningen bara.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Bergborraren var hemma idag och försökte borra. Gick ju givetvis inte, berget rasade ihop hela tiden så de fick avbryta. :mad:
 
Amen, vad trist.

Kommer dom prova med vattenborr istället?
Vi har sk. Alun-skiffer och det gick sådär att borra, så dom bytte till borning med någon slags vatten tryck+borrkärna metod, inte billigt...
 
Jag får fundera på hur jag ska gå vidare. Kanske skiter i bergvärme?
 
Vi var i det läget också. Som tur var hade vi fått fast pris, borraren skulle memorera vårat område och aldrig mer ta ett jobb här.. Tycker synd om honom trots allt, eftersom dnt geologiska(?) databasen hävdade något annat, som att det skulle vara närmare till berget och riktig sten å inte alun som vi hade...
 
Ni har ju lite kallare i värmland än i skåne som jag bor i. Det påverkar ju lite när man skall välja. Fast idag är väl luftpumparna bättre och klarar kyla lite bättre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.