1145 och 1245 är exakt likadana förutom att 1245 har en inbyggd varmvattenberedare.

Varmvattnet passerar aldrig pumpen direkt, det värms i sin beredare. Pumpen jobbar mot ett eget system som i sin tur värmer varmvattnet.

Skillnaden är alltså bara längden på rören till varmvattensberedaren. Effektiviteten på varmvattenberedningen är lika effektiv i en 1145 som i en 1245.

i en 1145 så måste värmepumpen värma framledningstemperaturen till golvvärmen till samma temperatur som varmvattenet behöver, eftersom varmvattenberedarn är placerad inuti acktanken. skulle man då bara behöva 30 grader på till värmebäraren och 55 grader för varmvatten måste pumpen alltså hela tiden jobba med högre temperaturer än vad värmebäraren behöver?
Nej, när VP producerar varmvatten ställs växelventilerna så VPs vatten hamnar i toppen på tanken.

När VP ska producera värme så ställs växelventilerna så den tar vatten i botten av tanken och lämnar det på c:a 2/3 höjd.


Dvs, VP jobbar mot olika värmennivåer i tanken beroende på om den ska värma varmvatten eller värmevatten.

Det varmaste vattnet strävar alltid efter att vara på toppen i tanken (skiktning).


Visst kan du ha några kulventiler för att styra om vid strömavbrott.
 
hmm jag är fortfarande inte med...

det måste ju vara bra att ha beredaren i värmepumpen, antar att den är isolerad och kan hålla 55 grader utan problem...

sitter beredaren i acktanken och ska hålla 55 grader så borde den ju kylas av om värmebehovet bara är 30 grader... (skillnad på 25 grader som ju eftersträvar att utjämnas)

visst, skiktning är det säkerligen i tanken... men som sagt jag är ännu inte med på resonemanget utan tycker att beredare i VP borde vara fördelaktigt...

MVH/T
 
thestrut skrev:
visst, skiktning är det säkerligen i tanken... men som sagt jag är ännu inte med på resonemanget utan tycker att beredare i VP borde vara fördelaktigt...

MVH/T
Då får du gärna utveckla varför du tycker det ;).
 
mexitegel skrev:
Då får du gärna utveckla varför du tycker det ;).
som jag skrev ovan... att golvvärmen, 30 grader som omger beredaren i acktanken borde kyla varmvattnet i beredaren som ju ska hålla 55 grader...
 
thestrut skrev:
som jag skrev ovan... att golvvärmen, 30 grader som omger beredaren i acktanken borde kyla varmvattnet i beredaren som ju ska hålla 55 grader...
Delen för VV dvs toppen på tanken där slingor för uttag av det ska omges av varmare 55 gradigt vatten och i nivån under detta tillför och tar man ut det vatten som används för värme och då med lämpligt låg temperatur där, kallaste returvatten tillbaka längst ner. Vid små lugna flöden skiktas vattnet mycket bra, i en välisolerad tank sker mycket lite värmetransport vertikalt förutom rörelser för utjämningen, mest förlorar man i zonen mot ytterytorna där drivs det pga förluster likt självcirkulation.

För egen del skulle jag rekommendera yttre tank, den kan man få som man önskar och främst är det genom rejäl isolering långt bättre än vad som görs i de inbyggda tankarna som kan ge mervärden, dessutom fritt att välja volym optimalt om man vill. Du får inte hänga upp dig på de olika temperaturerna i samma tank, det är förluster mot omgivningen och givetvis det aktiva uttaget värme, VV som räknas internt sköter naturlagarna skiktningen om du inte helt vispar om genom felinstallation osv.
 
Normalt har man en separat beredare till 1145 som endast innehåller vv men man kan ha en tank som både innehåller vv del samt arbetstank del men då behöver man komplettera med 1 extra växelventil och se till att tanken ansluts med grova anslutningar så man får låg flödes hastighet för minimal omrörning. Är lite tveksam till att separata beredare/acktankar är bättre isolerade eftersom 1245 har skum isolerad beredare utan yttermantel utan laddas via slinga vilket gör att beredaren kan innehålla mera vatten eller isoleras bättre på samma yta.
 
tack smurfen, det är alltså en separat beredare man brukar ha till 1145... min tanke var helt inställd på att det var en acktank med inbyggd beredare...

då får min plan fortsatt vara en 1245a
 
Man kör ofta med 1145 om man har lågt i tak eller stort vv behov och vill ha större beredare.
 
takhöjd är för mig inget problem...
tror även 1245an kommer producera tillräckligt med varmvatten då det förvärms i acktanken... annars får man väl slå på lyxläget :)

återigen, tack för bra svar smurfen72!
 
Det är ju främst om man likt TS tänker sig möjligheten att docka andra källor till tanken som fördelen blir markant om man själv väljer vad man behöver. Och har man utrymme ser jag bara fördelar med den externa beredningen även om man köper Nibe-paketet onödigt att behöva byta om man får skada på den hopbyggda VV-delen. Är inte alltid så säker på den sydsmåländska kvaliten oavsett vilken produkt det rör sig om.
 
Om den inbyggda beredaren skulle gå sönder är det inga problem att ställa en separat bredvid och docka mot vp. Om man väljer en separat beredare är det en fördel att välja en sling laddad beredare typ Nibes VPB istället för en traditionell mantelberedare.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Hade precis en rörmockare här å man fick absolut inte koppla som jag tänkt... Men efter ett tag klarnade det väl för han om hur ja tänkt... Så man få väl se om man får nån offert...
Verka som han tyckte jag var en jobbig kund som kom med egna ideer å ifrågasatte han:D
 
Bra att det framskrider :) Själv fick jag mitt borrningstillstånd från kommunen idag. Kommunen hade inga krav på svetsade kopplingar på kollektorn.
 
Redigerat:
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Hur ska din vp kopplas in ?
 
Antar att den frågan var till thestrut.

Lurar lite på mitt acktanksbygge. Idag laddar jag solvärmen via slingor i tankarna. Har det ngn betydelse var dessa hamnar i sidled? Tanken blir ca 2m bred.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.