Vad lägger man för golv i ett uterum idag? kom med tips! Det ska bli ett rum på ca:15 kvm inglasat (ej isolerat).
 
Vad är det för underlag?

Har gjuten platta i mitt uterum.
Är precis färdiga med att ha lagt in frostsäkert klinker.
Detta tyckte vi var det bästa, men som sagt smaken är som baken ;)



:cool: :cool: :cool: :cool: :cool:
 
Just nu så är det en vanlig träaltan. Men den måste nog bort, det är nog inget man kan bygga på...
 
Någon som har nå mera tips?
 
S
Utan att ha några vetenskapliga belägg för det så tror jag att klinker blir väldigt kallt och kyler altanen under den inte jättevarma perioden på sommaren, om du inte har golvvärme förstås.
Anledningen till min tro är mitt hallgolv som gör hallen lite ruggig om inte golvvärmen är på.
 
Klinker kan bli kallt vår, vinter och höst. På sommaren tycker iaf jag att det är skönt att ha det svalt om fötterna. För att ha det behagligt de andra årstiderna har vi gjutit in värmeslingor i plattan som är kopplade till begvärmen.
 
Vi har ett inglasat uterum med gjuten platta med klinkers. Eftersom klinkersplattorna är mörkgråa blir de varma av solen. Plattan (golvet) håller värmen större delan av kvällen. På vår och höst kan golvet vara lite kalt, så vi har lagt en matta under bordet där vi sitter och upplever då inte problemet med att golvet blir kallt med klinkers. Om du ska ha uterummet isolerat och använda det året runt, rekomenderar jag golvvärme.

Klar att du ska bygga med ett riktigt klinkersgolv. Du kommer aldrig att ångra dig.

Lycka till med ditt nya projekt!
 
Hej,

Jag ska gjuta platta i mitt uterum och lägga golvvärme.
Är det någon som vet eller hört något om man kan lägga laminat golv på golvvärme som är avsedd för klinker?
Jag själv tror inte det kan spela någon roll när jag ändå ska flytspackla in golvvärmen. Men jag vet inte därför ställer jag frågan.
Hur kan man göra för att förhindra att golvet kanske delar sig pga värmen kontra kylan?
Hade varit till stor hjälp om någon kan svara mig eller berätta vem jag kan vända mig till.

MVH Johannes
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.